8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Bernie

Ingelogd, maar toch beheerderswachtwoord kwijt. Kan ik het ergens vinden?

Ik ben een iMac (eind 2009) van een vriendin aan het schoonmaken. Wellicht voor verkoop. Nu is zij het beheerderswachtwoord kwijt. Bij opstarten is geen wachtwoord gevraagd, dus inloggen kan en er op werken ook. Zij is dus op dit moment ingelogd.

Is het dan ergens te vinden op de iMac? Is er een trucje? Ik wil nog niet herinstalleren met de oude CD’s uit die tijd.

Ik hoop dat dit op het forum nog niet is gevraagd. Ik heb al gezocht, maar er staat zo veel op…

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>penseel op 23 januari 2021 om 23:50</p>
    Heb je hier wat aan.  https://support.apple.com/nl-nl/HT201255

En wat is dan het trucje, waar Bernie om vraagt? Ik lees niet zo snel in die link, wat je met die opstart toetsencombinaties kunt bewerkstelligen?

Inactief
    Anoniem

Wellicht voor de verkoop zoals hij aangeeft. Dan kan hij de iMac wissen en opnieuw installeren.

Bijdrager
    Bernie

Ik hoopte het te kunnen achterhalen, zoals je ook opgeslagen wachtwoorden in Firefox e.d. zichtbaar te maken.
    Ik kan me ook voorstellen dat het niet kan/mag om misbruik en heling tegen te gaan.

Sleutelbeheerder
    Night

Als je erop kan werken, kan je ook even kijken of je vriendin een beheerders-account of een gebruikers-account heeft.

Als het eerste het geval is, kun je zelf ook een nieuw wachtwoord instellen.

 → Systeemvoorkeuren → Gebruikers en Groepen → Kijk naar de rechten onder de naam van het ingelogde persoon.

Bijdrager
    GoeieDag

Bernie op 24 januari 2021 om 16:10
    Ik hoopte het te kunnen achterhalen, zoals je ook opgeslagen wachtwoorden in Firefox e.d. zichtbaar te maken.

Da’s dan ook een waanzinnige omissie in FF: dat je ww zichtbaar kan maken zonder daar een ww, zoals een beheerders ww of zo, voor moet ingeven.

De ww op een Mac kun je achterhalen in Sleutelhangertoegang. De account ww staan daar weer niet in, in principe, maar misschien door het automatisch inloggen wel. Anyway: je hebt toch een beheerders ww nodig om ze zichtbaar te maken.

Inactief
    Anoniem

Gewoon je ww resetten via de Recovery Mode:

How to Reset Your Admin Password on a Mac

Maar waarom heb je het nodig trouwens? Als je ingelogd bent kun je een backup maken van de zaken die bewaard moeten worden en daarna doe je een schone installatie (schijf wissen).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.