5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Stief

Ingebouwde firewall van Mac OS X is NIET veiliger dan Vista.

Hey,

Volgens de nieuwe test aankoop (B) van april2009, is het volgende meedegedeeld:

De ingebouwde firewall van Linux en Mac OSX Leopard moeten het loodje leggen voor die van Windows Vista.
    De ingebouwde beveiliging van Mac OSX Leopard en Ubuntu (Linux) is niet zo veilig als gedacht.

Graag jullie reactie hierop,
    Is dit zo ?
    Ik dacht dat ik veilig(er) was met mijn mac.

Gr Steven

Moderator
    unSOUND

De FireWall is maar een fractie van het geheel. ( Nog even los van het feit dat routers er ook nog eentje hebben ) Bovendien beschermt de FireWall je voornamelijk tegen inbrekers, en die inbrekers moeten vervolgens nog eens kennis van OS X en UNIX hebben om verdere schade aan te richten, en ook dat is ook een stuk moeilijker.

Virussen en andere rommel komen veel minder, of zelfs helemaal niet voor op een Mac, dus op dat gebied ben je nog steeds veiliger. Dat staat helemaal los van de FireWall.

Bijdrager
    Stief

Ja, dat zegt test aankoop ook. nl. Dat Mac en Linux computers minder aantrekkelijk zijn voor wegpiraten omdat ze minder talrijk zijn dan systemen die werken onder windows. Daardoor zijn de systemen iets “veiliger”.

Maar het feit dat de firewall van Windows Vista beter is dan Mac OS X, dat is me toch een nieuw gegeven.

En het marktaandeel van de mac-computers stijgt elk jaar.

Bijdrager
    basiel

Een paar opmerkingen:

Test aankoop onderzoek staat bij mij altijd laag aangeschreven omdat ze hypocriete consumenten organisatie zijn.

Dat de firewall van Vista beter is zou goed kunnen omdat vista namelijk niets doorlaat zonder daar 100 maal toestemming voor te vragen;-)

Maar nu even serieus zoals unSOUND al aangegeven heeft is een firewall niet het hele plaatje en vrij overbodig deze dagen omdat routers er allemaal ook een hebben en dat die aan NAT doen waardoor je bijna nooit rechtstreeks aan een computer kan geraken. Tevens kan je elke firewall misbruiken als je je schadelijke software (zoals een virus) bekende publieke poorten laat gebruiken zoals poort 80 voor webverkeer. Dit verkeer zal dan ook nooit door firewalls worden geblokkeerd en kan op die manier misbruikt worden.

Ik heb met dit soort onderzoeken ook een fundamenteel probleem namelijk dat dit informatie waarde nihil heeft. Het is enkel geschreven om controverse op te wekken. Tevens valt dit bij mij onder dezelfde categorie als die onderzoeken die willen aantonen dat mensen die met hun linker been eerst uit bed stappen gemiddeld 5 jaar langer leven. Met dit soort onderzoeken kan je alles aantonen omdat je maar een deelaspect belicht om zo je gelijk te halen. De veiligheid van computers is een vrij complex gegeven en men moet meer dan 1 factor tegelijkertijd bespreken en evalueren.

Tot zover mijn preek
    A-men

Moderator
    unSOUND
    ”Stief”

Dat Mac en Linux computers minder aantrekkelijk zijn voor wegpiraten omdat ze minder talrijk zijn dan systemen die werken onder windows. Daardoor zijn de systemen iets “veiliger”.

Jammer dat ze dat weer beweren, want het is namelijk onzin. OS X en Linux zijn veiliger omdat de fundering ( UNIX ) veel beter beveiligd is, niet omdat er minder gebruikers van zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.