30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

ING inlog vraagt Apple ID ?

Oftewel. Als ik mijn ING app wil openen, wordt er om mijn  Apple ID en wachtwoord gevraagd.

Wat moet ik hier van denken?

Bijdrager
    McWouter

Ik neem aan dat je de ING app uit de officiële Appstore op je apparaat hebt geïnstalleerd en je deze gebruikt op een iPhone of iPad?

In dat geval lijkt het me geen probleem, wellicht wil de app checken of er een update is. De ING app uit de officiële appstore is veilig. In theorie zou je je iPhone hebben kunnen jailbreaken en een app uit andere bron hebben geïnstalleerd, maar als je dat gedaan had, had je deze vraag niet gesteld;-) (dat gaat namelijk niet ‘per ongeluk’).

Bijdrager
    sally

Ja, de app is legitiem en al lang in gebruik.

Het komt misschien omdat ik mijn apps vaak helemaal afsluit.

Omdat ik hoorde (niet gezien) dat er een item in het TV programma Radar was over beveiligingslekken bij ING, kijk ik hier nu wat vreemd tegen aan.

Ik hou mijn Apple ID graag voor mezelf.

Bijdrager
    Groentenboer

Bij twijfel: log in met verkeerde gegevens. Kom je er dan toch in, dan weet je dat het niet te vetrouwen is.

Bijdrager
    sally

Maar als ik er niet in kom met een verkeerd Apple ID wachtwoord, weet ik natuurlijk nog niets…

Bijdrager
    McWouter

Je kan eens in de instellingen van je iPhone inloggen (dus buiten ING app om) op je Apple ID, of even checken of je in de App-store bent ingelogd. Het lijkt mij dat als je daar correct bent ingelogd, de ING app je niet meer hoeft te vragen om je Apple ID. Heb je wellicht inloginformatie (kan ook vingerafdruk of gezicht zijn) op je toestel als controle voor toegang tot de ING app? Dan kan het zijn dat je iPhone even extra zeker wil weten dat jij het bent voordat het de app opent. Heeft dan dus niets met de ING app te maken, maar meer met iPhoneOS of iPadOS. Soms gebeurd dat bijvoorbeeld na het updaten van het OS.

Beveiligingslekken verlopen meestal via websites van banken (echte of nagemaakte). Er zijn amper incidenten met apps vanuit de App Store en het plaatsen van een valse app voor een authentieke bank die vervolgens bij consumenten op hun telefoon verschijnt is voor zover ik weet nog nooit gebeurd. Het voordeel van Apple’s strategie van de ‘walled garden’: je kunt als consument zonder hackwerk geen apps installeren die niet door Apple zijn gecheckt en dus is de kans op een malafide app nagenoeg nul. En om een iPhone te hacken moet je weten waar je mee bezig bent en bewust een hele lading stappen uitvoeren, dat doe je niet ‘per ongeluk’.

Bijdrager
    GoeieDag

Natuurlijk heeft de ING niks te maken met Apple.

Als je een schermafbeelding bijvoegt, kunnen we beter beoordelen wat er aan de hand is.

Bijdrager
    sally

ING inlog

Bijdrager
    sally

Ik ben ingelogd op de App Store

Bijdrager
    hatolex

ING al gebeld?

Bijdrager
    GoeieDag

Dit pop-up venster heeft niks met de ING app te maken, deze zal over elke app verschijnen. Het komt uit het iOS zelf.

En het gaat om inloggen in de iTunes store, dus om muziek te kopen, of films, of Apple Music. Het is iig volkomen veilig om gewoon in te loggen.

Raar eigenlijk, dat je die afweging niet zelf kunt maken; je bent toch geen 12 jaar oud meer?

Bijdrager
    GoeieDag

hatolex op 13 oktober 2020 om 11:09
    ING al gebeld?

Waarom zou je in godsnaam de ING bellen? Moet zo’n bel-meisje van de ING jou gaan vertellen dat de ING toch echt niks met de Apple iTunes Store te maken heeft?! Kom op zeg, doe eens normaal!

Als je zou willen bellen, bel dan Apple; het is hun log-in.

Bijdrager
    sally

<p class=”cite”>GoeieDag op 13 oktober 2020 om 11:13</p>
    Dit pop-up venster heeft niks met de ING app te maken, deze zal over elke app verschijnen. Het komt uit het iOS zelf.

En het gaat om inloggen in de iTunes store, dus om muziek te kopen, of films, of Apple Music. Het is iig volkomen veilig om gewoon in te loggen.

Raar eigenlijk, dat je die afweging niet zelf kunt maken; je bent toch geen 12 jaar oud meer?

Ik ben 67 en vind dit onbeleefd.

Bijdrager
    Jorik

Ik ben 37 en vind dit ook onbeleefd!

Bovendien, ja er staat “Sign In to iTunes Store”, maar als dit precies verschijnt op het moment dat de ING app opent, zou ik ook wel even twijfelen.

Ik heb zoiets wel eens meegemaakt en ik zie dat er op internet ook wel iets over te zien is, bijvoorbeeld:
    https://iphoneteile.com/140484/ios-keeps-asking-to-sign-in-to-itunes-store-when-starting-certain-apps/

Het blijft een raar probleem, maar ik geloof dat ik het toen opgelost kreeg, door eerst een keer helemaal uit te loggen in de AppStore en daarna weer in te loggen. Het lijkt erop dat er dan toch iets verkeerd gegaan is bij een eerdere App validatie stap.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat is er onbeleefd aan? Belangrijk is dat zelf snel afwegingen kunt maken wat veilig is. Goed lezen en bewust zijn hoe zaken werken, helpt daarbij. Zelf blijven nadenken, zogezegd. Geldt zeker ook als je wordt gebeld door fraudeurs, want je hebt dan meestal erg weinig tijd om een inschatting te maken. Dus je zult enige kennis en intuïtie van jezelf moeten eisen.

Hier een mooi voorbeeld van personen die dan wel ‘beleefd’ bezig zijn (ja hoor, ik geef je je PIN code wel even door via WA!), maar mooi 4000 uro kwijt zijn, en dan ook nog de schuld bij de bank willen neerleggen: ABN Amro hoeft diefstal van 4.000 euro na appen van pincode niet te vergoeden

Bijdrager
    sally

<p class=”cite”>Jorik op 13 oktober 2020 om 12:16</p>
    Ik ben 37 en vind dit ook onbeleefd!

Bovendien, ja er staat “Sign In to iTunes Store”, maar als dit precies verschijnt op het moment dat de ING app opent, zou ik ook wel even twijfelen.

Bedankt Jorik (en alle andere input wordt ook op prijsgesteld) De oplossing is inderdaad: uitloggen (sign out) bij de App Store en weer inloggen…

Het pop-up venster verscheen niet over elke app GoeieDag.

Bijdrager
    GoeieDag

Prima Sally. Je mag rustig boos zijn over mijn bijdragen. Als je jezelf maar niet laat naaien als je met echte fraudeurs te maken krijgt, en dat moment zal zich eerder voordoen dan dat jij denkt. Succes.

Bijdrager
    trabant

Waarvan akte:

Aan de andere kant: de ING blinkt niet uit in deugdelijke controle, daar heb ik door de jaren heen genoeg van meegemaakt en meegekregen.

Ik denk dat Sally wel een betere bank waard is.

Bijdrager
    sally

<p class=”cite”>GoeieDag op 13 oktober 2020 om 12:58</p>
    Prima Sally. Je mag rustig boos zijn over mijn bijdragen. Als je jezelf maar niet laat naaien als je met echte fraudeurs te maken krijgt, en dat moment zal zich eerder voordoen dan dat jij denkt. Succes.

Welnee, ik ben niet boos. Ik ben nog uit de oertijd van het internet, toen iedereen nog wellevend was.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door sally.
    Bijdrager
    sally

<p class=”cite”>trabant op 13 oktober 2020 om 13:22</p>
    Waarvan akte:

Aan de andere kant: de ING blinkt niet uit in deugdelijke controle, daar heb ik door de jaren heen genoeg van meegemaakt en meegekregen.

Ik denk dat Sally wel een betere bank waard is.

Hé trabant, bedankt!

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>sally op 13 oktober 2020 om 13:26</p>
    Ik ben nog uit de oertijd van het internet, toen iedereen nog wellevend was.

Toen mobiele telefoons nog een antenne hadden en je je onder het mompelen van talloze excuses naar je medepassagiers naar het balkon van de trein terugtrok als je onverhoopt onderweg toch gebeld werd.  👴🏻

Bijdrager
    GoeieDag

Toen iedereen nog bloemetjes in hun haar hadden, wat op hun gitaar tokkelden en kusjes uitdeelden. Ja, die tijd ken ik ook nog wel.

Bijdrager
    GoeieDag

Maar bedank me maar als je een keer met dit soort fratsen te maken krijgt, en je herinnert je net op tijd dat niet iedereen op internet of aan de telefoon zo aardig is en je daardoor gedoe bespaard blijft. Graag gedaan.

Brombeer: je mag natuurlijk afgeven op die bank wat je wilt, maar dit had niks met de ING te maken.

Bijdrager
    GoeieDag

@Jorik: ik kan geen antwoord verzenden op je PB, want de geweldige OMT software doet die reactie verdwijnen…

Bijdrager
    Buzz

@GoeieDag: het gaat hier om een bug in iOS die logischerwijs verwarring opwekt. Lijkt me begrijpelijk dat daar vragen over gesteld kunnen worden hier, en die verdienen niet zo’n afkattend antwoord. Vervolgens ga je hier bericht na bericht proberen grappig te doen alsof je de vragensteller een dienst hebt bewezen, met als argument dat er op Internet ook nog meer mensen zijn die onaardig kunnen doen…?? Een welgemeend excuus voor je reactie, en/of stilletjes verdwijnen uit dit draadje om je in een hoekje te gaan schamen, lijken me opties die meer op zijn plaats zouden zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Mag jij ook vinden, beste Buzz. Maar ik voel me niet aangesproken.

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>sally op 13 oktober 2020 om 09:23</p>
    Maar als ik er niet in kom met een verkeerd Apple ID wachtwoord, weet ik natuurlijk nog niets…

Ik geef advies. Doe er mee wat je wilt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door Groentenboer.
    Bijdrager
    sally

<p class=”cite”>Groentenboer op 13 oktober 2020 om 15:48</p>

<p class=”cite”>sally op 13 oktober 2020 om 09:23</p>

Ik geef advies. Doe er mee wat je wilt.

Ik heb je advies opgevolgd. Maar nogmaals, beste mensen. Het probleem is opgelost door uitloggen uit de App Store en opnieuw in loggen.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een update van de ING app die automatische geïnstalleerd wilde worden.

Even uit- en weer inloggen zal het probleem dat daarbij is ontstaan, hoogstwaarschijnlijk hebben opgelost.

Bijdrager
    Pivni Pes

<p class=”cite”>sally op 13 oktober 2020 om 11:37</p>

<p class=”cite”>GoeieDag op 13 oktober 2020 om 11:13</p>

Ik ben 67 en vind dit onbeleefd.

Sally, het is inderdaad onbeleefd en het is nergens voor nodig dat Goeiedag dit soort misplaatste reacties schrijft.
    Maak je niet druk, dit zijn van die internet ridders met groot bravoure die wel even alles weten te vertellen, maar als je ze in het echt tegen komt, stellen ze totaal niks voor in de maatschappij.
    Helaas wordt er maar al te vaak vergeten dat een forum er is om mensen te verbinden, ervaringen met elkaar uit te delen en ook om vragen te stellen. Wellicht weet Goeiedag ook wel veel van deze materie maar is hij misschien een beetje vakblind geraakt.
    Heb je de volgende keer weer zoiets, gewoon vragen, oplichters zijn zo gehaaid dat er veel mensen zijn die dit niet in de gaten hebben.
    En wat betreft de rot reacties van Goeiedag, gewoon doodzwijgen, werkt het beste, dan stop hij vanzelf.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.