19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    rabbit1986

InformatiStudent die wil switchen …

Hallo iedereen

ik studeer momenteel MCT ( Multimedia en CommunicatieTechnologie).
    Dit houdt ongeveer in:

-Programmeren ( VB.net, Java)
    -Multimedia( Flash, Photoshop)
    -Office automation( Acces, Mysql)
    -Webdesign(PHP, ASP, … )

Deze laptop dient hoofdzakelijk voor school, maar uiteraard ook daarbuiten.

Nu had ik gedacht van het Apple OS X te gebruiken voor mijn vrije tijd, wat browsen, wat fotoshoppen, maar meer dan dat zal er niet gebeuren.

Onder XP zou ik dan al mijn beschreven schoolactiviteiten doen.

Nu heb ik de vraag:

Kunnen jullie me garanderen dat ik al die applicaties zal vlekkeloos kunnen draaien? Draait windows vlekkeloos?

Ik heb al video’s gezien op youtube waar het toch niet zo vlotjes installeren is e.d….

Ik ben van plan de macBook pro te kopen van 2,0 ghz met 15inch scherm.

Ik ben gewoon wat bang om achteraf dingen niet te kunnen doen voor school.

overtuig me aub, en wees aub ook eerlijk in uw argumentatie, ik weet dat hier veel apple liefhebbers zitten, maar indien windows in een bepaald aspect beter is, zeg me dat dan ook.

ENLIGHTEN ME PLEASE :D

Bijdrager
    J.

ik deed dezelfde richting.
    en ik deed enkel porgrammeren in windows. Al de rest kon ik in osx doen. Wat ik wel irritant vind aan apple hardware en windows is dat de tekens anders op je toetsenbord staan dat dat van een apple laptop. Misschien dat dat met leopard nog verandering in komt. Maar over het algemeen heb ik nooit geen problemen gehad. Ik was er trouwens niet de enigste met een mac. Er waren er nog 3 andere, op een groep van 40

Bijdrager
    rabbit1986
    ”J.?”

ik deed dezelfde richting.
    en ik deed enkel porgrammeren in windows. Al de rest kon ik in osx doen. Wat ik wel irritant vind aan apple hardware en windows is dat de tekens anders op je toetsenbord staan dat dat van een apple laptop. Misschien dat dat met leopard nog verandering in komt. Maar over het algemeen heb ik nooit geen problemen gehad. Ik was er trouwens niet de enigste met een mac. Er waren er nog 3 andere, op een groep van 40

Kun je eens een voorbeeld geven van die tekens? Je bedoelt waarschijnlijk dat het ietsje vervelender is XP te draaien op je mac, door een andere toetsenindeling?

Maar over het algemeen meen je dat er geen problemen zijn.

Tof dat te horen.

Trouwens mijn voorkeur gaat naar een 15inch, omwille van de hogere draagbaarheid, want dat 17inch is enkel een groter scherm, en hetzelfde klavier ( geen numpad in tegenstelling tot wat ik eerst vermoedde ).
    Zijn er nog andree pluspunten om zo een 17 inch te kopen?

Bedankt voor de uitleg.

p.s. Ook MCT in kortrijk?

Bijdrager
    J.

Ja, dat van dat toetsenbord heb je natuurlijk enkel dat probleem in windows. OS x heeft namelijk short cuts, maar die zijn niet afgebeeld op uw toetsenbord, maar als je die vaak gebruikt weet je ze wel zitten hoor. Maar dat werkt dus niet onder windows.

Ik heb het merendeel van de tijd op een 15″ gewerkt. En die zijn echt klein naast de windows mastadonten die je via het school van dell kan kopen. Maar vanwege de hoge resolutie kon dat geen kwaad. Maar de 17″ werkt toch net ietsje prettiger (vooral photoshop). En het blijf nog steeds kleiner als de gemiddelde windows mastadont die ze daar gebruiker (top versie is 17″ geloofk).

En ja ik deed dat in kortrijk. Ben wel sinds een week er terug mee gestopt :).

edit: qua afmetingen is de 17″ natuurlijk groter als de 15, maar persoonlijk merkte ik dat niet in vervoer. Ook niet qua gewicht, en ik kon toch elke dag 5 km naar school fietsen (niet dat dat zoveel is maar toch)

Bijdrager
    Kryptonate

3 MCT’ers in 1 thread:P

Ga me binnenkort ook een Mac aanschaffen (iMac 20″), maar normaal zou het meeste moeten werken onder OS X wat we momenteel gebruiken op school (behalve VS2005 dan) en voor Java zal je een andere builder nodig hebben als je dit onder OS X wilt programmeren. Ook Access zal je niet kunnen gebruiken onder OS X aangezien dit er gewoon niet voor bestaat. Je kan wel gebruik maken van Parallels voor Windows te draaien in OS X. Voor de andere programma’s moet je wel een aparte licentie en setup vinden en spijtig genoeg geven ze die niet zomaar op het PIH (tenzij ik me vergis).

Windows op Macs werken over het algemeen goed. Even goed als op een andere computer. Tuurlijk zul je ook exemplaren hebben waar er problemen mee zijn, maar dat heb je bij elke computer. Of er nu enkel Windows op staat of enkel OS X of OS X en Windows samen. Zorg zeker dat je XP SP2 installeert. Boot Camp is nog in beta momenteel, maar zou met de release van Leopard (die over enkele maanden verwacht wordt) final moeten zijn.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Al je applicaties zullen gewoon werken, maar het nadeel van Windows op je Mac is dat je dan geneigd bent om gewoon op Windows te internetten en msn’en als je daar toch bent. Vooral vrienden die even gebruik maken van je Mac willen liever ‘even snel wat op windows doen’.

Bijdrager
    rabbit1986

Bedankt voor de snelle reacties ( in tegenstelling tot mezelf :D )

@J.? Ik dacht dat je het meer had over de toetsenbord-layout of dergelijks die ietsje anders was en dat er daardoor in windows wel probleempjes konden zijn. Ah oke, als enkel software-“problemen” zijn, zoveel te beter. Ik kan daarmee leven

@J;? en Kryptonite: welk jaar zitten/zaten jullie? Hier 2e jaar klas L2.

@cloudsurfer: het zou de bedoeling eig enkel windows xp te gebruiken op school,en internet zoveel mogelijk te beperken, kwestie van de brol buiten te houden. En ook om zo weinig mogelijk eventuele hinder te ondervinden van een switch.

Ik wil gewon ook een deftige vervanger voor mijn acer, die het momenteel na een jaar erg trouwe dienst laat afweten :(

Ik wacht nog tot die Leopard uitkomt.:D

bedankt

Bijdrager
    J.

ik zat in C3, het eerste jaar nog maar… Het programmeren, problem solving en tehcnolologie deed ik ni graag. de rest wel:p

Bijdrager
    rabbit1986

Kan iemand me eens uitleggen wat die ADC van apple eigenlijk inhoudt?

Ik snap niet zoveel van de weinige to the point uitleg die apple verstrekt;

Het geen ik begrijp:

ik krijg ferme korting op mijn aankoop, maar daarvoor moet ik lid zijn van die ADC en dat voor 99$ per jaar.

Hierbij krijg ik ook alle software gratis voor die prijs.

niet? :(

Bijdrager
    J.

Geen idee, maar moest het zo zijn dan is het wel verdomd intressant

Bijdrager
    Juch

ADC staat voor Apple Developers Connection. Voor developers dus, als jij software programmeert voor Apple krijg je dus korting op je hardware. Iedereen kan lid worden van ADC, om op de korting te kunnen beroepen moet je volgens mij aantonen dat je met iets (commercieels) bezig bent.

Bijdrager
    rabbit1986
    ”Juch”

ADC staat voor Apple Developers Connection. Voor developers dus, als jij software programmeert voor Apple krijg je dus korting op je hardware. Iedereen kan lid worden van ADC, om op de korting te kunnen beroepen moet je volgens mij aantonen dat je met iets (commercieels) bezig bent.

Klopt mijn omschrijving wat?

Nu, als ik kan aantonen dat ik informatica volg, moet dit toch voldoende zijn niet?

Bijdrager
    Juch

nee, volgens mij krijgh je dan studenten korting. Je moet volgens mij voor een bedrijf werken, of een bedrijf hebben die software maakt om in aanmerking te komen.

Bijdrager
    Pieterke

Iedereen kan ADC member worden, voor studenten is het wel wat goedkoper dan voor anderen:

ADC Student Membership
    $99

IIf you are 18 years of age or older and enrolled in a college or university, this affordable, one–year program makes it easy for students to connect with Apple and learn to develop on Mac OS X. Upon purchase and activation, you’ll receiveive:

Mac OS X and Xcode Tools
    1 ADC Hardware Discount
    (one–time only; see details)
    ADC Monthly Mailing

Note: You must provide verification of student status before your ADC Student Membership is activated.

Bijdrager
    Juch
    ”Juch”

Iedereen kan lid worden van ADC, om op de korting te kunnen beroepen moet je volgens mij aantonen dat je met iets (commercieels) bezig bent.

hmmm het tweede van wat ik zei moet ik dus terugnemen. Iedereen kan lid worden, studenten kunnen NA aantonen dat ze studeren EENMALIG een korting krijegn op een Apple systeem. Echter, is de korting groter dan de $99 ?

Bijdrager
    Pieterke

Er is al een topic van: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=90035

20% op de Pro modellen, 10% op de andere. Niet slecht.. :P

Bijdrager
    Kryptonate

1e en 2e jaar tegelijk. Al zal ik in het 2de semester enkel het 1e doen :(. De groep weet ik nog niet. B1 waarschijnlijk, hangt af van het lessenrooster.

Bijdrager
    fberthier

Met parallels heb je nu in feite geen nood meer aan BootCamp, op voorwaarde dat je natuurlijk genoeg geheugen zitten hebt in je mac.

Onderstaand artikel is geschreven door een VB.NET programmeur op Mac.

http://blog.1530technologies.com/2006/08/visual_studione.html

groetjes

Fre

Bijdrager
    sypie

Een vriend van me doet CMD (communicatie en multi-media design) Hij is eind vorig jaar overgestapt van windows naar mac. Geen spijt van en ik hoor hem nooit roepen dat bepaalde dingen niet mogelijk zijn. Ik denk dat het over het algemeen wel meevalt met de dingen die je NIET kunt doen op je mac.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.