13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    kontheur

Informatie over PDF’s!

Hallo allemaal,

Ik heb van school (grafische opleiding) een opdracht gekregen om op zoek te gaan naar innovatieve ontwikkelingen binnen onze (grafische) branch. Ik wil eindelijk een duidelijkheid scheppen in het maken en versturen van PDF’s. Aangezien ik het probleem van het goed maken van certified PDF’s steeds vaker tegen kom wil ik graag zo veel mogelijk informatie verzamelen om hier een soort handleiding van te maken. Hierin moeten ongeveer de volgende dingen in komen te staan:

– Wat is PDF
    – De geschiedenis van PDF
    – Het maken van een PDF (in zowel Indesign als Illustrator)
    – De instellingen van een PDF
    – De wensen van de drukker.
    – Etc.

Ik heb al gekeken op Adobe.nl maar hier valt niet erg veel te vinden.
    Wie kan me helpen aan zoveel mogelijk informatie over PDF’s (en a.u.b. niet google.nl noemen:wink: )

Groeten Frank

Bijdrager
    chupacabra

voor wensen van de drukker… check: http://www.zalsman.nl dan kopje workflow en dan aanleveren.
    Onderaan staat een beschrijving met instellingen waaraan een pdf voor de drukker aan moet voldoen.

Bijdrager
    Wiebo

Heb je hier al gekeken? Staat volgens mij bomvol info.
    Succes met de opdracht

Bijdrager
    Welles

Mmm… beetje gemakzuchtig hoor, zo’n vraag… maar goed:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format
    info op Adobe.nl

Bijdrager
    kontheur

Mensen, alvast bedankt!

@Wiebo
    : Inderdaad een bomvolle site, in het Engels helaas.

Als er mensen zijn die problemen tegenkomen of tegengekomen zijn:
    Plaats ze dan ook in dit Topic zodat ik alle problemen kan verzamelen en met behulp van andere forum-gebruikers een oplossing gezocht kan worden.

Edit: Kom net op mijn stage weer een probleem tegen met het aanleveren, het betreft dit maal het aanleveren van een duo-toon uitnodiging. Het zwart was aangeleverd als samengesteld zwart. Als ik de oplossing gezien heb zet ik hem hierbij!

Groeten!

Bijdrager
    kontheur
    ”Welles”

Mmm… beetje gemakzuchtig hoor, zo’n vraag… maar goed:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format

Nou met gemakzucht heeft dit niets te maken hoor! Ik had toevalling al op wikipedia gekeken en vond dit gewoon de weinig informatie. Toch bedankt voor je reactie :wink:

Bijdrager
    AppelJuice

Over eventuele problemen staat ook dit forum vol mee!

Bijdrager
    napoje

in het Engels helaas.

Nou niet gaan copy/pasten maar wel even je eigen verhaal ervan maken he :wink:

Bijdrager
    kontheur
    ”napoje”

in het Engels helaas.

Nou niet gaan copy/pasten maar wel even je eigen verhaal ervan maken he :wink:

Ja ja, ik zit op school om te leren natuurlijk! :evil:

Bijdrager
    Gijs Raggers

Zoek ook eens uit hoe dat PDF-3D nou precies in elkaar steekt en laat het even weten.:)
    Adobe is hier al lang mee bezig maar het komt niet echt van de grond. Als architect ben ik wel geinteresseerd.

Bijdrager
    error
    ”chupacabra”

Onderaan staat een beschrijving met instellingen waaraan een pdf voor de drukker aan moet voldoen.

Pas op: “voor de drukker” moet “voor Drukkerij Zalsman te Groningen/Kampen” zijn… want er bestaan simpelweg geen standaard aanleverspecifcaites voor alle drukkers.

Bijdrager
    AppelJuice

Pas op: “voor de drukker” moet “voor Drukkerij Zalsman te Groningen/Kampen” zijn… want er bestaan simpelweg geen standaard aanleverspecifcaits voor alle drukkers.

Dan heb jij nog niet goed rondgekeken.

Ik noem maar de SheetCMYK profielen en NewspaperAds profielen.

Er zijn echt wel standaard profielen alleen werken veel drukkerijen nog niet met deze standaard profielen.

Bijdrager
    WOZ

idd.
    Ik gebruik ISOcoated en ISOuncoated. ISOuncoated yellowish voor krantjes drukwerk. ISOnewspaper26v4 voor full colorfotografie in de landelijke dagbladen en ISOnewspaperv4_gr voor zwart wit fotografie. Werkt perfect!

De pdf’s certifie ik met sheetcmyk, sheetspot, newspaper en magazine settings.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.