18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Canus

info Power Mac G5

Ik wil graag een Power Mac G5 aanschaffen. Ik heb er een tijdje voor gespaard en nu is het moment dan eindelijk aangebroken waarop ik de goedkoopste in het rijtje kan aanschaffen. Begin nu alleen mijn twijfels te krijgen over de bruikbaarheid en de verschillen tussen de 4 opties die je ziet op de apple store.
    Ik heb er alleen vrij weinig verstand van [behalve van de prijs en het besef dat ik dan nog wel eventjes door moet sparen] en in een winkel raak ik altijd nerveus [vergeet dan spontaan wat ik wilde vragen]. Dit zou ik op m’n mac willen doen:

– tekstverwerken [Mellel]
    – Bookends
    – Fire
    – Fetch
    – VLC
    – Photoshop CS
    – Illustrator
    – InDesign
    – films bewerken
    – dowloaden
    – browsen
    – Myst spelen [spel]

Ik heb ook ergens gelezen [zal wel op een forum alhier zijn geweest] dat je altijd meer ram zou moet aanschaffen, dan wat standaard mee wordt geleverd wat raden jullie aan als minimum?

Op zich niet heel veeleisend, toch.

Heb nu een ibook G3. Voldeed aan de eisen die ik toe had [moest namelijk verplaatsbaar zijn], maar nu wil ik graag meer ruimte op m’n HD en een mac waarin ik zelf dingen zou kunnen vervangen als er iets kapot gaat;-)

Moderator
    Lucas Raggers

Wacht nog even op de nieuwe iMac modellen en neem dan het middelste model. Ben je klaar voor €1599, kun je alles wat je wilt, mooi groot scherm en lekker compact.

Bijdrager
    WouterP

als minimum? 512, maar 1 GB ram is zeker ok! Zeker als je photoshop, illustrator e.d. tegelijk open hebt is denk ik 786 MB het beste, maar 1GB zou ik doen…

Bijdrager
    PietjePuk

Een 512mb aan ram is toch echt wel een minimum, het mag gerust wat meer zijn zelfs.
    Zeker voor Tiger die er binnenkort zal zijn.
    Maar dat ram geheugen steek je er best zelf in, zoals je wel zal weten vraagt Apple nogal schandalig veel geld voor hunne ram.
    Veel succes ermee!

Bijdrager
    WouterP
    ”lucasraggers”

Wacht nog even op de nieuwe iMac modellen en neem dan het middelste model. Ben je klaar voor €1599, kun je alles wat je wilt, mooi groot scherm en lekker compact.

Net iets later gepost… :roll: wat hij zegt kan natuurlijk ook, mar je wilde een Powermac dus… Maar op zich is een iMac G5 ook goed, maakt niks uit eigenlijk..

Bijdrager
    Canus

Ik wil graag een power mac, omdat je dan zelf dingen kan veranderen, hem open maken als iets kapot gaat ofzo.
    Heb nu dus een ibook en een tijdje geleden ging het logic board stuk, eigenlijk de ethernet kaart, maar het logic board moest vervangen worden. En waar ik hem gekocht had wilde ze hem niet gratis vervangen [had toen apple care erbij gekocht] omdat het volgens hen niet onder de garantie viel.
    Kon het niet zelf afhandelen omdat ik met vakantie ging en heb dus aan mijn moeder gevraagd of ze het wilde regelen en pas toen ze appel zelf had oppgebeld hebben ze het gratis vervangen [gaf mij weer wat hoop]. Maar de problemen die het in eerste instantie opleverden heeft mij dus overtuigd dat ik een computer wil die open kan.

Bijdrager
    Black Eagle

Ik snap dat je daar een slechte ervaring mee hebt gehad maar ik zou toch voor een nieuw model iMac G5 gaan (die hopelijk binnenkort uitkomt). Dan heb je en een snelle machine en een mooi scherm in één voor een redelijke prijs. Wil je toch een PowerMac G5 en geen iMac G5, dan zou ik zowiezo voor een Dual Processor model gaan.

Maar ik blijf erbij dat de iMac in jouw geval de beste keus is.

Bijdrager
    WouterP
    ”pietjepuk6546″

Een 512mb aan ram is toch echt wel een minimum, het mag gerust wat meer zijn zelfs.
    Zeker voor Tiger die er binnenkort zal zijn.
    Maar dat ram geheugen steek je er best zelf in, zoals je wel zal weten vraagt Apple nogal schandalig veel geld voor hunne ram.
    Veel succes ermee!

Ik d8 nou net dat je voor Tiger nou net minder RAM nodig had… Dus voor Tiger hoeft niet per se 512 maar de software die je gaat gebruiken zal dit wel waarderen… :wink: of hoger naturlijk

Bijdrager
    ATT
    ”Black

Ik snap dat je daar een slechte ervaring mee hebt gehad maar ik zou toch voor een nieuw model iMac G5 gaan (die hopelijk binnenkort uitkomt). Dan heb je en een snelle machine en een mooi scherm in één voor een redelijke prijs. Wil je toch een PowerMac G5 en geen iMac G5, dan zou ik zowiezo voor een Dual Processor model gaan.

Maar ik blijf erbij dat de iMac in jouw geval de beste keus is.

Persoonlijk snap ik wel wat Canus bedoeld en dat is voor mij ook de reden of voor een Powermac te gaan. Daarnaast zou ik als ik Canus was wel even wachten met aanschaf van een Powermac aangezien er op 6 juni waarschijnlijk nieuwe uitkomen. Ik wacht zelf hier ook al ruim een maand op. Er is hier ook een artikel over geweest op macosx.nl maar die moet je ef zoeken (kon hem zo 1,2,3 niet vinden).

Bijdrager
    ATT
    Bijdrager
    Jakke

Of je nu een PowerMac of een iMac G5 hebt, met het vervangen van het logic-board zal je altijd wel last hebben. Het enige onderdeel dat in de PowerMac makkelijker is te vervangen dan in de iMac is de grafische kaart. Zelfs de HD in de iMac G5 is makkelijk te vervangen, evenals extra ram plaatsen of airport inbouwen…
    Ik zou dus ook een iMac aanraden (die neemt ook nog eens minder plaats in).

Bijdrager
    Wulfey

Voor alles behalve Photoshop, illustrator en videobewerking zou ik je een imac g5 aanraden.
    Voor de rest kun je niet genoeg hebben en zal het altijd weer te weinig zijn…als je er een tijd mee bezig bent.

Zelf ben ik van een 600 mhz g3 iBook met 384mb ram naar een dual 2ghz G5 met 2 gb ram overgestapt…..en nog had ik liever meer.:D

(voor Myst heb je liever de vetste grafische kaart (256mb)….maar ik speelde 3 al op m’n iBook(16 mb vram))

gnoetjes 8)

Bijdrager
    ollebolle

neem een powermac met 1 v/d beste videokaarten die ter beschikking zijn. wie weet steekt Adobe in Photoshop en al er Core Image in (hoogstwaarschijnlijk). en dan is misschien de GeForce 5200fx snel uitgebold als het even moeilijker wordt. maar echt de high-end modellen is echt niet nodig:p, wel leuk als je er één hebt en kunt betalen, maar ja , dat is met alles zo. de enkele of dual 1.8 GHz zal zeker genoeg zijn denk ik.

als je de pc wil beperken tot 4 GB is 1 v/d eerste 2 van de 4 modellen ruim voldoende. uiteraard me ram uitbreidingen, dat spreekt voor zich

Bijdrager
    diotav

:) … als ik moest kiezen tussen een iMac en PowerMac zou ik voor het laatste gaan.
    Ik vind de G5 supermooi … ik koop hem dus alleen al om de uitstraling! :P

Diotav

Bijdrager
    Canus
    ”ollebolle”

de enkele of dual 1.8 GHz zal zeker genoeg zijn denk ik.

als je de pc wil beperken tot 4 GB is 1 v/d eerste 2 van de 4 modellen ruim voldoende. uiteraard me ram uitbreidingen, dat spreekt voor zich

Zou ik dat later zelf kunnen veranderen [met later bedoel ik dan heel erg veel later?

Bijdrager
    iDeef
    ”Canus”
    ”ollebolle”

Zou ik dat later zelf kunnen veranderen [met later bedoel ik dan heel erg veel later?

Later extra RAM erbij zetten? Dat is geen probleem… powermac open maken, geheugen latjes erin zetten en klaar is sjaak!

Bijdrager
    Canus
    ”iDeef”
    ”Canus”
    ”ollebolle”

Later extra RAM erbij zetten? Dat is geen probleem… powermac open maken, geheugen latjes erin zetten en klaar is sjaak!

Ik was niet heel erg duidenlijk vrees ik. Ik bedoel zou je later zelf kunnen veranderen van een 1,8 GHz naar een 2x 2GHz processor? Of is de ene kast anders dan de andere?

Bijdrager
    iDeef

Hmm das een goede vraag… dat zou ik zelf ook wel eens willen weten…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.