14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    NI3LS

Ineens 10GB erbij?!

Sinds vanavond heb ik spontaan 10GB in beslag genomen op mijn MacBook Air.

Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, zoveel heb ik niet gedownload en bewaard. Juist omdat het een SSD is met beperkte schijf, let ik hier meer op dan met mijn oude MacBook Pro.

Iemand een idee hoe ik bv. kan zien wat er voor het laatst opgeslagen is? Ik heb DaisyDisk al gedownload, dat is prachtig, maar zie je niet wat eventueel groot geheugen is of wat er voor het laatst bijgekomen is…

Bijdrager
    Rickje

iPhone/iPad backup?
    Gebruik je Time Machine, gebruik je Lion en toevallig recent een groot bestand gedownload?

Bijdrager
    1984

maar zie je niet wat eventueel groot geheugen is of wat er voor het laatst bijgekomen is…

Probeer WhatSize eens : http://whatsizemac.com/

Bijdrager
    NI3LS

iPhone/iPad backup?

Gebruik je Time Machine, gebruik je Lion en toevallig recent een groot bestand gedownload?

TimeMachine gaat via een externe USB. Heb wel Lion, maar echt een groot bestand heb ik niet gedownload. Wel een filmpje van iPhone op Lion gezet en daarna verwijderd.

Alle iPhone backups al verwijderd.

Ik las iets over een sleepdump? Iets in Lion dat 4GB gebruikt als je de klep dicht doet? Verder heb ik met Disk Inspector Pro al het een en ander verwijderd waaronder Voices. Hielp helaas niet.

Wat ook gek is: Finder zegt 42GB gebruikt, Schijfhulpprogramma en iStat, Disk Inspector en DaisyDisk praten over 53GB. Heel vaag?

Bijdrager
    Rickje

IK hoorde een keer dat je Time Machine backup namelijk op je computer wordt bijgehouden wanneer er geen extenre schijf is aangekoppeld en op het moment dat er wel een externe schijf aan wordt gekoppeld, dan kopieert ie dat dus alsnog over…

Je mac toevallig al een keer opnieuw opgestart? Wellicht is het dan opgelost (?).

Bijdrager
    Timp

Timemachine backupt op de eigen hardeschijf op het moment dat je geen externe schijf er op hebt staan.

Indien je weer een timemachine backup draait op de externe schijf verdwijnt dit meestal weer(dan gaat de backup naar de externe schijf).

Echter, in veel gevallen blijft er een groot gedeelte in gebruik.

Ik heb dit uitgeschakelt, dus ik backup alleen naar de externe schijf, of niet.

Om dit uit te schakelen zie: http://www.appletips.nl/os-x-lion-lokale-time-machine-backups-macbooks/

Gr Tim

Bijdrager
    1984

Ja , dat klopt dat TM een back-up maakt op de zelfde schijf indien er geen externe schijf is aangesloten, Dat is echt handig indien je schijf het begeeft…???

Moderator
    unSOUND

Let er ook op dat OS X een kopie van je RAM maakt. Dus als je 8 GB Ram hebt, ben je ook 8 GB op je schijf kwijt.

Bijdrager
    Timp

Ja , dat klopt dat TM een back-up maakt op de zelfde schijf indien er geen externe schijf is aangesloten, Dat is echt handig dat je een indien je schijf het begeeft…???

Nee.

Dat doen ze zodat je index niet ineens 3 dagen overslaat.

Dus zodra die backup op een externe schijf is gemaakt. Kun je ook ook nog bijvoorbeeld 2 of 1 dag(en) terug indien je 3 dagen backup hebt overgeslagen. In plaats van in 1x 3 dagen terug.

Bijdrager
    1984

Ja ik snap waarom ze het doen, Echter echt zinvol is het niet om een back-up te maken op de zelfde schijf, want aan die back-up van TM heb je niets als de SSD het begeeft.

Bijdrager
    Timp

…….

Ze maken ook geen backup voor de backup, maaaaaar zoals ik zei, om te voorkomen dat er gaten in je timemachine backup komen waarin grotere periodes als 1 backup worden gezien.

Moderator
    unSOUND

Time Machine zie ik sowieso meer als een back-up tegen per ongeluk wissen en/of overschrijven. Voor die doeleinden kan het prima op dezelfde schijf staan. Maar als back-up voor het geval van defect, inbraak, brand en dergelijke moet je gewoon een externe schijf hebben, bij voorkeur nog ergens anders ook.

Bijdrager
    NI3LS

Kijk aan! Gevonden. Time Machine maakt inderdaad een lokale back-up. Nergens voor nodig in mijn ogen, in mijn situatie.

Toen ik mijn USB-schijf koppelde pompte hij het gelijk weg en ben nu 15 GB ‘rijker’. Toch heb ik het uitgezet, aangezien ik de afgelopen jaren niet veel met back-ups deed en standaard iedere week de USB eraan hang.

Bedankt mensen!

Bijdrager
    Rickje

Hah, yes, ik had ’t goed! :crazy:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.