6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Indexing van slag na grote upload

Vorige week ben ik begonnen met het uploaden van grote bestanden naar iCloud Drive, voornamelijk video. Allereerst heb ik tientallen GB’s geüpload, wat nog binnen mijn abonnement van 200GB paste. Wat direct opviel, was dat iCloud deze data niet meerekende in de gebruikte opslag. De upload is wel de gelijk gelukt, want ik zie de bestanden op iCloud.com en mijn andere Mac.

Vervolgens ben ik geüpgraded naar 2TB, en ben ik verder gegaan met nog 150GB te uploaden. Opslag-optimalisatie voor iCloud Drive stond nog uit, om dat vooralsnog alles lokaal paste. Ook deze upload is voltooid, alles is overal zichtbaar. Ook dit wordt niet meegeteld in mijn iCloud-opslaggebruik.

Nu wil ik verder met de laatste batch van ongeveer 100GB. Ik ontkom er niet aan om de opslag-optimalisatie voor iCloud Drive aan te zetten, want het past niet meer lokaal. Dat heb ik gedaan. Volgens Finder heb ik ruim 200GB lokaal vrij, volgens Systeeminformatie wordt deze ruimte bezet door ‘systeem’. iCloud Drive zou volgens dezelfde informatie nog maar 6GB gebruiken.

Twee problemen dus: bestanden op iCloud Drive worden niet in het opslag-gebruik meegeteld, en het duurt inmiddels al een week om de lokale ruimte op mijn Mac vrij te geven. De bestanden van de root van iCloud Drive naar de Documenten-map verplaatsen maakt geen verschil.

Bijdrager
    Shmoo

Nog steeds goede hoop dat iCloud Drive je ideale cloud-oplossing is of ben je er nu wel achter wanneer dit soort extreem simpele dingen al fout gaan dat het allemaal speelgoed is?

Bijdrager
    McMeller

Ben gek op speelgoed. Zullen we nu weer terug naar de vraag gaan?

Bijdrager
    vuurvreter

@mcmeller

Ik had je slimmer ingeschat.

Bijdrager
    McMeller

Goed te weten.

Bijdrager
    McMeller

Hoe zinvol (en gewenst) het is dat ik mijn verdere ervaringen deel weet ik niet, maar ik gun de meelezers een conclusie in het topic.

De korte versie is dat ik het probleem niet heb kunnen oplossen, en de symptomen heb kunnen ontwijken door iCloud Drive tijdelijk uit te zetten.

De iets langere versie is dat ik eerst dagenlang geduldig heb afgewacht of het zichzelf zou oplossen. Dat gebeurde niet, de bestanden worden nog steeds niet meegeteld in mijn opslag-gebruik bij iCloud, en de lokale opslag op mijn Mac bleef vrijwel geheel bezet door “systeem”. Schijf-EHBO maakte geen verschil. Ik heb de opslag-optimalisatie van iCloud Drive uitgezet. Vervolgens ging hij slechts 20GB downloaden. Opmerkelijk, want het verschil tussen alles op iCloud en hetgeen volgens de systeeminformatie lokaal stond, was veel groter. Dat moet betekenen dat het grootste gedeelte toch nog onzichtbaar op mijn Mac stond. En nog opmerkelijker: er zou 200GB vrij zijn, terwijl de interne schijf nokkie vol zat, volgens de balk.

Vervolgens de optimalisatie-functie een tweede kans gegeven en weer aangezet. Direct hetzelfde effect. Toen heb ik er maar voor gekozen iCloud Drive even helemaal uit te zetten, waarbij ik geen lokale kopie heb laten bewaren. Nog gekker: toen had ik zogenaamd 438 van de 251GB beschikbaar. Best knap, zo’n upgrade zonder schroevendraaier. Enfin, de laatste 130GB naar de lokale schijf kopiëren is inmiddels gelukt. Daarna heb ik iCloud Drive weer aangezet, en nu wordt het laatste gedeelte geüpload naar iCloud.

Blij ben ik met deze gang van zaken zeker niet, maar het gaat duidelijk om weergave- en rekenfouten. Een bug in iCloud, 10.13.3, APFS, whatever. Mijn bestanden stonden allang op iCloud Drive, want ik kon ze overal openen. Na het heractiveren verschenen de nieuwe mappen ook direct op iCloud.com. De bestanden zijn van zichzelf dus niet van de leg, en de synchronisatie werkt ook probleemloos. Zolang de problemen niet van die aard zijn, hou ik het bij iCloud en maak ik mij niet zo’n zorgen. Stiekem hou ik de schijf waar alles vanaf gekomen is nog even achter de hand. Verder geloof ik het wel.

Om het lokale probleem op te lossen doe ik een dezer dagen maar even een format. En wanneer Apple ziet dat ik toch wel iets meer op iCloud bewaar… Het zal mijn tijd wel duren en ik slaap er niet minder om. Welterusten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.