13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager

[indesign] zwart op beeldscherm

In Adobe Indesign CS2 kan je zwart op je beeldscherm op twee manieren laten weergeven.
    1. 100K zwart tonen als grijzige kleur
    2. 100k zwart tonen als verzadigd zwart.

Nu wil ik graag dat mijn laptop 100k zwart toont als grijzige kleur, zodat ik weet dat dit ook zo afgedrukt wordt. Nu heb ik bij mijn overall instellingen dit ingesteld (bewerken –> voorkeuren –> algemeen –> vormgeving van zwart.) Maar ik zie op mijn scherm nog steeds geen verschil tussen 100k zwart en verzadigd zwart.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Inactief
    Anoniem

Dat heb ik ook, volgens mij zie je dat op je scherm gewoon niet?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

IMaar ik zie op mijn scherm nog steeds geen verschil tussen 100k zwart en verzadigd zwart.
    Weet iemand hier een oplossing voor?

op een goed, gecalibreerd beeldscherm kun je in onderstaande grijstrap verschil zien tussen *alle* grijswaardes, dus zowel de allerlichtste als de donkerste. Als je dat niet ziet moet je eens proberen je scherm te calibreren. (met een hardware calibrator)

en dan nog, een scherm van een laptop is nou eenmaal minder geschikt voor nauwkeurige kleurbeoordeling dan een losse goede CRT of TFT monitor.
    (In deze grijstrap zijn de stappen nog vrij groot, op een goede monitor kun je nog wel kleinere verschillen waarnemen)

Bijdrager

Ok bedankt voor het antwoord, op mijn scherm zie ik idd het verschil tussen Y en Z niet duidelijk, waarschijnlijk zal het daar wel aan liggen.

edit: bij het instel menu zie je een voorbeeld van 100k zwart en een voorbeeld van verzadigd zwart.
    Hier zie ik echter wel duidelijk verschil. Toch als ik twee vierkantjes maak, en de een gewoon zwart maak (C=0,M=0,Y=0,K=100) en de andere ondersteun met C M Y kleuren, zie ik echt geen verschil.

Bijdrager
    Sbojevets

Leuk detail:

Ik zie op mijn Macbook zonder enige calibratie dus gewoon alle “grijzen” perfect naast elkaar!

:lol:

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”dreamlab”

Leuk detail:

Ik zie op mijn Macbook zonder enige calibratie dus gewoon alle “grijzen” perfect naast elkaar!
    :lol:

Ik zie ook alle afzonderlijke vakjes, op een oude iBook, niet gecalibreerd.
    (met een scherm wat 1,5 jaar geleden vervangen is, dat wel)
    moet er wel precies recht voor gaan zitten, anders wordt het moeilijk

Bijdrager
    Sbojevets

Kijk eens aan EagerBob! Wat een feest is het weer bij ons! Niks geen dure calibrators, gewoon hup! Uit de doos en werken met die hap! :P

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@dreamlab:
    ja, haha,
    maar deze iBook werkt alleen nog op de hoek van de tafel met een lijmklem op de linkerhoekvan de ibook, die de grafische chip die losgekomen is nog enigzins op zijn plaats houdt.
    da’s dan weer minder…

edit: bij het instel menu zie je een voorbeeld van 100k zwart en een voorbeeld van verzadigd zwart.
    Hier zie ik echter wel duidelijk verschil. Toch als ik twee vierkantjes maak, en de een gewoon zwart maak (C=0,M=0,Y=0,K=100) en de andere ondersteun met C M Y kleuren, zie ik echt geen verschil.

[edit] toch gek, ik heb even gekeken met ID CS, en je ziet toch echt duidelijk verschil tussen zwart en rich black.
    maak bijvoorbeeld een swatch aan met “registration” uit je swatches palet. Je hoeft geeneens “proof setup” of “overprint preview” aan te vinken, je ziet het gelijk.
    Wel moet colormanagement aan staan natuurlijk.

Gast
    Anoniem

inderdaad,.. probeer het eens op overdruk preview of hoge resolutie weergave! misschien kom jedan een stukje verder

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”MadSven”

inderdaad,.. probeer het eens op overdruk preview of hoge resolutie weergave! misschien kom jedan een stukje verder

voor alle duidelijkhied, dat stond dus boven de post van Sven voordat ik hem bewerkte…
    (als dan iemand een nieuwe post maakt voordat je klaar bent klopt het hele verhaal niet meer…)

Bijdrager

Ok, ik heb mijn probleem gevonden.
    Ik had de instellingen gemaakt zonder een bestand open,
    en bij het openen had ik de optie
    “document laten zien zoals die is”
    in plaats van
    “document aanpassen aan huidige kleurinstellingen”

hierdoor gaf hij dus 100k zwart gewoon als verzadigd zwart weer,
    sorry voor de opschudding :D

Bijdrager
    Deskman
    ”dreamlab”

Kijk eens aan EagerBob! Wat een feest is het weer bij ons! Niks geen dure calibrators, gewoon hup! Uit de doos en werken met die hap! :P

Dat is natuurlijk je reinste flauwekul. Een calibrator zorgt voor een betrouwbare kleurweergave die overeenkomt met bijvoorbeeld het drukwerk dat je wil gaan produceren en daarvan is de helderheidsinstelling maar een heel klein onderdeeltje.

Bijdrager
    Freek.

Desk, we nemen maar aan dat Dhr dreamlab een grapje maakt. Toch dreamlab? :wink:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.