19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Prohibit Art

Indesign vraag!

Hey, wij zijn hier vrijdag overgestapt op indesign.
    Als ik nu in een bestand een EPS bestand plaats met daarin een Photoshop pad en vervolgens probeer een PDF bestand te maken geeft hij alles goed weer (foto’s + teksten + kleuren) behalve die foto’s waar een pad is gebruikt…

Als iemand hier snel een antwoord op heeft zou dat mooi zijn, zijn wij hiero voorlopig weer geholpen.

Alvast bedankt!

Groeten,
    Marthijn

Bijdrager
    Zeolynx

Als ik het goed begrijp, heb jij foto’s als EPS geimporteerd?

Bijdrager
    Prohibit Art

Yups, klopt….

CMYK – 300 DPI – Met Vrijstaand pad

Bijdrager
    Zeolynx

Dat werkt volgens mij niet goed. Misschien kun je het pad alleen exporteren, en de foto los.

Bijdrager
    Prohibit Art

Dus je moet foto vrijstaand in photshop maken, met transparante achtergrond… en deze vervolgens plaatsen..???

Bijdrager
    Zeolynx

Ja. opslaan als PSD is dan de beste optie omdat je geen kwaliteitsverlies hebt.

Bijdrager
    Prohibit Art

Mmzz… Ok dan, Doen we dat….

Als er toch nog een mogelijkheid is om met paden te werken, hoor ik dat graag.

Toch bedankt..!!!

Bijdrager
    Zeolynx

MIsschien dat je als PSD ook de mogelijkheid houd met paden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Bijdrager
    Fried

Nee hoor,
    je kunt de foto’s het beste als .psd bewaren en dan importeren. Als je een uitknippad hebt gemaakt zal dat goed worden weergegeven.

Als dat niet het geval is kun je nog kijken bij object>uitknippad… en wijs een photoshop-pad als uitknippad toe.

Bijdrager
    Zeolynx

Oh, haha.. ja dus. :)

Bijdrager
    Fried

Tja Zeolynx, ik reageerde op een paar berichtjes boven jou…, soms gaat ’t zo snel!

Bijdrager
    Prohibit Art

Mmzzz.. ik heb hem nu als PSD opgeslagen. met transparante ondergrond, mare alsk hem exporteer dan geeft hij hem niet weer.. laat hem gewoon helemaal weg.

Ook alsk hem met pad als PSD opsla….

Bijdrager
    Fried

Je hoeft geen transparante achtergrond te maken, uitknippad is genoeg.

Probeer het plaatje eens in een nieuw kader te importeren.
    Dus gewoon je originele plaatje met een uitknippad bewaard als .psd.

Bijdrager
    Fried

Probeer anders eens de pdf op een andere manier te maken, nl een .ps bestand maken en dat op de acrobat distiller te gooien.

Bijdrager
    Prohibit Art

yes ’t werkt..!!

thanX, waarom moest ik hem in nieuw venster plaatsen?

Bijdrager
    Fried

Vraagje: welke InDesign gebruiken jullie?
    In InDesign 2 zat een bug waardoor er soms problemen waren met photoshop-bestanden met paden. Je kon dit toen omzijlen door het photoshop-bestand te bewaren met een tif-voorvertoning. In InDesign CS is deze bug verdwenen.

Bijdrager
    Fried

yes ’t werkt..!!

thanX, waarom moest ik hem in nieuw venster plaatsen?

Tja, dat weet ik ook niet, ik heb alleen gemerkt dat de (zeldzame) keren dat ik zo’n probleem had het weleens hielp als ik een nieuw kader gebruikte. Het lijkt soms net of een kader informatie van een vorige illustratie onthoudt, ook al heb je dat plaatje al weggegooid. Meestal ontstaan deze problemen ook als je een kader met een plaatje kopieert en er dan een ander plaatje in plaatst.

Bijdrager
    Prohibit Art

Wij gebruiken idd Indesign CS…

Nu we toch bezig zijn, weet één van jullie maybe ook waarom ik een foutmelding krijg als ik mijn bestand als certified pdf wil exporteren.

Hij zegt dan, dat één van mijn afbeeldingen niet 300 DPI is, terwijl dat wel zo is?

Dat is de enigste error die hij meldt.

Bijdrager
    Fried

Je kunt even kijken naar de effectieve resolutie: als je een 300dpi-beeld in je document te veel vergroot kan het zijn dat de effectieve resolutie te laag wordt. (ik houd altijd minimaal 225 dpi aan)
    Dit kun je voor ieder plaatje checken in het info-palet. Als je een plaatje selecteert kun je in dit palet de werkelijke en de effectieve resolutie bekijken. Erg handig!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.