19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Macosx

InDesign vraag ?

ik krijg het niet voor elkaar om gelinkte tekstkaders los te knippen van elkaar met behoud van de tekst.

Wie weet of dat kan ?

Thanks.

:finderoud:

Bijdrager
    computer space

Nee!
    Heb ik ook al eens over razen en tieren. Omgekeerd is ook welkom: samenvoegen met automatisch inserten van page-breaks.

Bijdrager
    helix

Er zit in de scriptmap van Indesign een script voor (split selected story), dat alle tekstkaders losmaakt net als jij dat wenst. Op te roepen onder de tab ‘scripts’.
    die scripts staan normaal gezien op de CD mochten ze niet geïnstalleerd zijn bij jou.
    Of misschien kan je die downloaden via de adobe site (exchange)
    H.

Bijdrager
    helix

ik heb het scriptje (tekstblokken_losmaken.scpt) hier eventjes geplaatst, dit moet je in je scriptmap plaatsen (in de programmamap ID), ik vermoed dat er een extentie teveel aan de download zal hangen, die .txt verwijderen, zodat .scpt de uiteindelijke extentie wordt.

http://download.cluster-graphics.be/

veel succes ermee
    H.

Bijdrager
    Macosx

ok, bedankt ik ga het eens proberen.

Bijdrager
    Macosx

mmm, die tab scripts waar kan ik die dan vinden ???

Staat dat onder automation > scripts.

Ok, ik heb het nu in de map Presets > Scripts staan en ik zie nu het script in InDesign CS2 (4.04), maar hoe nu verder ?

Ik heb 2 tekstkaders gemaakt, geselcteerd en run script gedaan maar er gebeurd niets. Wat doe ik nog niet goed ?

Bijdrager
    helix

Indesign CS2??
    Hier werkt dat feilloos, script moet wel in de scriptmap zitten van Indesign en komt dan automatisch in de box voor scripts (zit idd onder automation > scripts) dan zie je een box tevoorschijn komen waarin de scripts aan te klikken zijn.

Dan selecteer je de eerste tekstblok en laat het script lopen, hij maakt alles los van elkaar zonder verloop…

H.

Bijdrager
    Petje

Let op!
    wel even Indesign herstarten, anders herkent die de scripts niet.

Bijdrager
    Macosx
    ”helix”

Indesign CS2??
    Hier werkt dat feilloos, script moet wel in de scriptmap zitten van Indesign en komt dan automatisch in de box voor scripts (zit idd onder automation > scripts) dan zie je een box tevoorschijn komen waarin de scripts aan te klikken zijn.

Dan selecteer je de eerste tekstblok en laat het script lopen, hij maakt alles los van elkaar zonder verloop…

H.

Ik zie wel het script en selecteer het eerste tekstblok, maar dan gebeurt er verder niets ?
    Script staat in de map Presets > Scripts

Bijdrager
    helix

je ziet idd niks, maar selecteer nu eens je eerste tekstkader, de rode + (plus) in het onderste hoekje zou weg moeten zijn en een open vierkantje geworden zijn, dus de tekstkader is gesplitst zonder verloop van je tekst.
    Je moet wel ‘overflow’ hebben anders werkt dat niet he.
    en dubbelklikken op het script in het scriptpallet, om het te activeren.

H.

Bijdrager
    Macosx
    ”Petje”

Let op!
    wel even Indesign herstarten, anders herkent die de scripts niet.

Ja begrijp ik 8)

Bijdrager
    Macosx
    ”helix”

je ziet idd niks, maar selecteer nu eens je eerste tekstkader, de rode + (plus) in het onderste hoekje zou weg moeten zijn en een open vierkantje geworden zijn, dus de tekstkader is gesplitst zonder verloop van je tekst.
    Je moet wel ‘overflow’ hebben anders werkt dat niet he.
    en dubbelklikken op het script in het scriptpallet, om het te activeren.

H.

Ja allemaal gedaan, maar ik krijg het niet voorelkaar ??? En snap ook niet waarom het is zo simpel.

Bijdrager
    helix

verrek, dan kan ik je niet verder helpen denk ik…

Bijdrager
    Macosx
    ”helix”

maar selecteer nu eens je eerste tekstkader, de rode + (plus) ……

Dat snap ik dus niet ? Als ik 1 tekst vlak aanmaak met overlopende tekst dan komt er een rood kruisje in, als ik een tweede tekstblok aanmaak en laat de tekst hierin overlopen dan verdwijnt het rode kruisje uit zich zelf. Het gaat er mij om om twee zelfstandige tekstblokken te krijgen. Ik werk met 4.0.4

Bijdrager
    helix

jij hebt gelijk, ik was daar ff verkeerd, ik had een tekstkader met overflow gemaakt, en dan pas de tekst opgenomen om een nieuw tekstkader te maken, dan heb je inderdaad geen rood plusje niet meer op het eerste kader, sorry mijn fout.
    Als het script goed werkt zijn de tekstblokken wel degelijk los met telkens op het einde een open vierkantje, wat wil zeggen dat de tekst niet meer verder naar een ander kader doorloopt.

H.

Bijdrager
    Macosx

Bij werkt het dus echt niet.

Erg bedankt voor de hulp 8)

Bijdrager
    helix

Daarnet heb ik nog een test gedaan, met enkele andere scripts, soms weet je niet goed wanneer een script nog loopt of wanneer het afgerond is. Daardoor kwam indesign in de moeilijkheden, teveel lopende scripts en dat losmaken script gaf niks meer als resultaat, ik heb het programma dan geforceerd moeten stoppen. Indesign opgestart, daarna opnieuw een test met het ‘losmaken script’ en alles werkte weer prima.
    Dit zou een reden kunnen zijn.

H.

Bijdrager
    Macosx

Nee, heb dus alleen dat script. En ik heb de computer en/of InDesign al meedere keren opnieuw opgestart.

Het werkt niet op mijn Powerbook en iMac.

Bijdrager
    Macosx

Ik heb het script gedownload bij Adobe en nu werkt ut wel.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.