9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

InDesign: tekstomloop voor Illustrator-bestanden

Ik loop tegen een vreemd probleem op waar ik geen oplossing voor vind. Volgens mij zie ik iets over het hoofd, maar wat?

Dit is een schermafbeelding van InDesign: wat tekst met twee Illustrator-bestanden. Zoals je kunt zien loopt de tekst rechthoekig om de ene maar volgt de vorm van de andere.

Het gekke is: allebei de afbeeldingen hebben dezelfde instelling qua tekstomloop:

Als ik ze open in Illustrator kan ik geen wezenlijke verschillen ontdekken: allebei zijn het CMYK vectorafbeeldingen (door Illustrator overgetrokken van bitmaps) met transparante achtergrond en de eigenlijke tekeningen in zwart en wit. Maar toch werkt bij de haai „Detect Edges” wel en bij de vleermuis niet.

Wat net zo min werkt is in InDesign de clipping van de vleermuis instellen op Detect Edges en dan de omloop op „Same as Clipping” — ook dat geeft een rechthoekige tekstomloop. (Niet zo gek want dat zal wel dezelfde routine gebruiken, maar het blijft zo ook als ik aan de instellingen van de clipping pruts.)

Moderator
    Night

Als je in Illustrator een afbeelding laat tracen, wil de app er nog wel eens een rechthoekig kader omheen zetten. Heb je gecontroleerd of dit bij de vleermuis toevallig het geval is?

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je nog ergens kiezen tussen “Wrap Around Bounding Box” en “Wrap Around Object Shape”?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 7 december 2019 om 08:29</p>
    Als je in Illustrator een afbeelding laat tracen, wil de app er nog wel eens een rechthoekig kader omheen zetten. Heb je gecontroleerd of dit bij de vleermuis toevallig het geval is?

Dat heb ik inderdaad gecontroleerd, en dat staat er niet omheen:

Zoals je ziet is de achtergrond transparant; de zwarte rechthoek is de rand van het artboard (normaal is dat net zo groot als de eigenlijke tekening; ik heb het hier wat vergroot zodat duidelijk is dat er geen kader staat precies waar die rand getekend wordt door Illustrator).

<p class=”cite”>TheBigZ op 7 december 2019 om 10:16</p>
    Kun je nog ergens kiezen tussen “Wrap Around Bounding Box” en “Wrap Around Object Shape”?

Dat zijn de knopjes bovenin het InDesign-venstertje dat ik liet zien. Het verschil tussen die twee opties is dat de tekst om de vleermuis een heel klein beetje naar rechts opschuift als ik „Wrap around bounding box” kies, meer doet het niet.

Moderator
    Night

Heb je hem al eens opnieuw opgeslagen vanuit Illustrator. Wellicht gaat er daar iets fout bij de export-instellingen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat heb ik ook al geprobeerd, en maakt niet uit. Ook heb ik de tekening naar een nieuw document gekopieerd, en ook dat zorgt voor vierkante omloop zelfs als ik die op „Detect Edges” zet.

Het is ook niet alleen bij deze afbeelding, maar bij alle die ik van dezelfde bron omgezet heb naar vectorafbeeldingen (ik heb er een aantal van). Ergens is er iets mis met die allemaal, maar ik kom er maar niet uit wat:(

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Even door Photoshop halen en daar gewoon een masker maken en als psd bewaren?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik wil ze als vectorafbeelding hebben, anders had ik ze daar niet naar omgezet:)

Nog wat geëxperimenteer levert iets vreemds op. De vleermuis bestaat uit een zwarte achtergrond met witte vlakken; als ik alléén die achtergrond in een afbeelding steek, werkt de omloop wel, maar niet als ik alleen de witte vlakken doe:

Maak ik de witte vlakken echter zwart, dan weer wel:

Na nog wat meer proberen ben ik er (denk ik) uit … het ligt aan de afmeting van de afbeelding, in combinatie met dat het vooral wit is met zwarte lijntjes. Als ik in Illustrator de afbeelding vergroot, werkt het namelijk ineens wel:

De vleermuis bleek eerst 0,6897 cm breed bij 1,0000 cm hoog te zijn. Nu heb ik hem 10 cm breed gemaakt en werkt „Detect Edges” er goed op — ondanks dat hij in InDesign hier nog precies even groot op de bladzijde staat als eerst.

Wat er, denk ik, aan de hand is, is dat InDesign probeert de randen te vinden aan de hand van donkere lijnen, niet aan of er een rand in de afbeelding zit — want wit tegen transparant is net zo goed een rand als zwart tegen transparant. Maar het doet dat vermoedelijk door de afbeelding te rasteren op de originele grootte, waardoor de zwarte lijnen erg dun worden en InDesign zegt: „Niks te vinden, we vallen maar terug op vierkante omloop voor de zekerheid.” Maar zegt de originele afbeelding relatief groter te zijn, dan worden de lijnen in absolute afmetingen dikker en kan InDesign ze wel vinden. Dit terwijl voor een vectorafbeelding de grootte eigenlijk niks zegt, want technisch verandert er niks in het bestand behalve dan de grootte waarop hij getoond „zou” moeten worden.

Bijdrager
    Roosje

Jakko,

Hartelijk dank voor je uitleg. Ik denk dat je analyse juist is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.