9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    mbaert

Indesign tekstformaat vergroten/verkleinen in AZERTY

een vraagje i.v.m. AZERTY toetsenbord:
    kun je in Indesign alle tekst in een tekstkader met een toetsencombinatie vergroten/verkleinen ook als er tekst in verschillende lettergroottes staat? Ik krijg het maar niet voor elkaar.

Dus niet het tekstkader zelf vergroten/verkleinen, maar de inhoud daarvan (geselecteerd met het T-gereedschap).

Met een Nederlands toetsenbord (Qwerty) gebruik je de cmd+. en de cmd+, maar die staan bij een azerty toetsenbord op een andere plaats. En onder “bewerken”>”sneltoetsen” kan ik niet vinden waar ik het zou moeten aanpassen. Kortom erg onhandig dus.

Ik selecteer nu eerst het ene formaat tekst en vergroot het, dan het andere. Maar als je veel afwisselend hebt in een tekstkader met kopregeltjes enzo is dat wel een heidens karwei.

Bijdrager
    nookie

command-shift en dan de toets met het pijltje (naar rechts voor groter corps) boven de punt.
    De grootte van de stap is ergens in de voorkeuren te veranderen.

EDIT: Azerty inderdaad, niet bij nagedacht, die toets zit dan ergens anders. Foutje.

Bijdrager
    nookie

Toevoeging: De voorkeur om de stappen aan te passen: Units & Increments -> Size/Leading

Bijdrager
    mbaert
    ”nookie”

Toevoeging: De voorkeur om de stappen aan te passen: Units & Increments -> Size/Leading

Dit lukt prima bedankt, maar nu nog de toetscombinatie in Indesign.

Bijdrager
    JBStudio

Waarschijnlijk is dat dan appeltje-shift-‘dubbele punt’ toets voor groter en appeltje-shift-‘punt komma’ toets voor kleiner…

Succes.

Bijdrager
    mbaert

Helaas, die werken dus niet. Dat was ook mijn gedachte eerst. Ik heb ook nog geprobeerd met de toetsenbordinstelling op Nederlands te zetten en dan de toetsen die het in ’t Nederlands zouden moeten zijn te gebruiken. Ook dat werkt niet.

Zijn er misschien nog Belgische vormgevers die met Indesign werken die me hiermee verder kunnen helpen?

Bijdrager
    JBStudio

Hoi,

Jammer dat het niet werkt, ga eens in indesign naar de bovenbalk > indesign > help > indesign help. Vervolgens zoek je op ‘tekst vergroten’ vervolgens iets naar beneden scrollen… en dan moet de toetscombinatie daar staan…… (bij mij in elk geval wel). Ook handig om te zien hoe je teksten bold krijgt, uitvult enz enz met hulp van toetscombinaties.

Succes.

JBStudio

Bijdrager
    hopsa

@mbaert

sneltoetsen aanpassen onder tekst en tabellen;
    corps vergroten
    corps verkleinen

voor als je dat toch nog zo wilt regelen

Bijdrager
    mbaert

Dat is ‘m!!!!!
    Super, mijn maandag kan al niet meer stuk!
    Bedankt

”hopsa”

@mbaert

sneltoetsen aanpassen onder tekst en tabellen;
    corps vergroten
    corps verkleinen

voor als je dat toch nog zo wilt regelen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.