17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Trezor

Indesign tekst

Ik ga personaliseren met Indesign maar het zijn 4 cijfers onder elkaar.
    Als ik een tekstkader maak staan deze altijd naast elkaar. (wat normaal is)
    Is er een mogelijkheid om de tekst te laten doorlopen (lang smal kader)?
    2
    2
    2
    2
    ipv
    2222

Het kader 90 graden draaien is geen optie. Het enigste wat mogelijk is is telkens na ieder cijfer een enter tikken maar voor 800 verschillende combinaties zie ik dat niet volledig zitten;-)

Moderator
    Night

Je kunt dat toch doen met ‘Zoek en vervang’?
    Eerst voeg je een return in na elk cijfer (dus eigenlijk 10x ‘zoek en vervang’) en voor de zekerheid laat je aan het einde van de rit nog even zoeken of er niet ergens per ongeluk 2 of meer harde returns achter elkaar staan.

Een andere mogelijkheid is (als het alleen die 4 cijfers betreft), om het tekstkader smaller te maken, zodat de zaak automatisch wordt afgebroken. Moet je vrees ik alleen nog even een blokje met witte vulling over de koppeltekens zetten. Maar dat is eenmalig in je basispagina.

Wat overigens wél interessant is om te weten, is wat voor een bronbestand je gebruikt voor die cijfers.

Bijdrager
    bartvdv

(dus eigenlijk 10x ‘zoek en vervang’)

Met grep of een ‘wildcard’ doe je dat in één keer, afhankelijk van wat er nu precies moet gebeuren en de inhoud van het bronbestand.

Moderator
    Night

Dat bedoelde ik ook, maar dat kwam inderdaad niet helemaal duidelijk naar voren. Bij deze:

https://helpx.adobe.com/nl/indesign/using/find-change.html

(m.n. het ‘joker’ gedeelte)

Bijdrager
    Trezor

Het bronbestand is een Excel file met 800 getallen.
    De zoek en vervang functie is niet mogelijk daar er 4 cijfers naast elkaar staan.
    Wat heb ik al getest:

Indesign:
    – 4 kleine tekstkaders onder elkaar met ruimte voor 1 cijfer en deze linken aan elkaar.
    – 1 lang/smal kader
    De cijfers komen altijd naast elkaar te staan, is de ruimte te klein voor de 4 vraagt hij naar meer ruimte.
    Het lukt niet om hem zelf de cijfers te laten opsplitsen.

Bijdrager
    bartvdv

4 cijfers naast elkaar kan je ook automatisch laten opsplitsen… Maar het blijft mij eigenlijk een beetje onduidelijk wat er precies moet gebeuren en vooral waarom.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik het zo lees heeft Trezor een getal van vier cijfers, geïmporteerd uit een spreadsheet, maar die cijfers moeten onder elkaar komen te staan in plaats van naast elkaar. Ik heb verder de indruk dat het gaat om automatisering, zodat gepersonaliseerde brieven (o.i.d.) gemaakt kunnen worden, waardoor zoeken en vervangen geen oplossing zal zijn omdat je dat handmatig moet doen.

Trezor, kun je een niet-proportioneel lettertype voor de getallen gebruiken? Want in dat geval kun je vier tekstkaders onder elkaar zetten en in allemaal het volledige getal zetten. Schuif elk kader één cijferbreedte op naar links ten opzichte van het kader erboven; je krijgt dan dus iets als:

1234
      1234
     1234
    1234

Zet dan een wit vlak over de niet benodigde cijfers in elk kader, en als het goed is heb je zo je verticale presentatie.

Bijdrager
    MDF

Kun je niet in Excel de vier verschillende getallen over 4 verschillende cellen (kolommen) opsplitsen ?
    Vervolgens maak je vier tekstkaders in InDesign die je ieder koppelt naar een kolom in Excel ?

Bijdrager
    Trezor

Mss helpt dit?

Bijdrager
    Trezor

In totaal zijn er 800 zo’n bordjes….
    Ik heb het zo opgelost:
    Gevraagd aan de klant om zijn Excel als vogt te maken: 1 cijfer ipv4 per kolom….

In Indesign kan ik dan personaliseren per kolom.

Bijdrager
    MDF

Ja, dat is volgens mij de snelste werkwijze.
    Eerst de brongegevens in Excel correct maken en koppelen naar believen in InDesign.
    Succes en hopelijk rijden de bussen op tijd:-D

Bijdrager
    Trezor

lol

Bijdrager
    MDF

Wacht effe….

Die 4 nummers zijn waarschijnlijk de aanduiding van een busnummer?
    2202 is waarschijnlijk de nummer van een bus, die vertikaal moet geschreven worden?

Want dan moet je immers niet je excel aanpassen – daar staat de nummer uit 4 cijfers goed – maar moet je in InDesign een tekstkader aanmaken dat toelaat dat je de tekst
    V
    E
    R
    T
    I
    K
    A
    A
    L
    gaat zetten. Dat kan ook:)

Zie tutorial YouTube

Bijdrager
    bartvdv

Gevraagd aan de klant om zijn Excel als vogt te maken: 1 cijfer ipv4 per kolom….

Tja, had je ook kunnen oplossen met grep, zonder de klant naar een oplossing te vragen.

Bijdrager
    Trezor

MDF dikke merci!!!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MDF op 19 januari 2017

moet je in InDesign een tekstkader aanmaken dat toelaat dat je de tekst
    V
    E
    R
    T
    I
    K
    A
    A
    L
    gaat zetten. Dat kan ook:)

Nee, dat kan niet — niet met een tekstkader in elk geval. Door tekst op een pad te zetten (zoals het filmpje ook uitlegt) gaat het wel, maar omdat je het over een kader hebt zet je denk ik mensen (zoals ik) op het verkeerde been die geen zin hebben om filmpjes te kijken voor uitleg.

Moderator
    Night

Je kan ook nog heel technisch een eigen font (kopie van het font dat je nu gebruikt) maken waarvan de letters 90° geroteerd zijn:-)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.