11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Jinta

Indesign tekst omzetten in contouren/outlines en inbedden

Ik moet een magazine aanleveren bij de drukker. Hij wil de tekst in de pdf omgezet hebben in contouren.
    Dat is geen probleem op 1 ding na.
    Het gaat om een magazine en in de ‘standaard’ pagina’s boven de lijn heb ik automatische pagina nummering toegepast.
    Als ik deze dus omzet in contouren, dan werkt dit niet meer ….
    En ‘onder’ de lijn in pagina’s kan ik die vaste items niet veranderen…
    Iemand enig idee hoe dit simpel aan te passen?

Is er uberhaupt een simpele manier om teksten om te zetten in outlines, want nu doe ik alles met de hand ….

En wat is inbedden???

Ik hoor graag!

Bijdrager
    Macteach

>1ij wil de tekst in de pdf omgezet hebben in contouren.
    Dat is geen probleem

dat is dus WEL een probleem, een drukker die dit vraagt weet niet waar die het over heeft: dit is GEEN goeie techniek!. Doe dit niet.
    Wat de drukker in de PDF wel nodig heeft is de gebruikte lettertypen, oftewel: lettertypen embedden in de PDF.
    Raar die drukker, want als de lettertypen geembed zijn hoef je geen contouren te maken!
    Mijn advies: zoek een goeie drukker en laat deze links liggen!

Bijdrager
    Dick700

Met ‘inbedden’ zal embedden of te wel ‘embedded’ mee bedoeld worden, m.a.w. het insluiten van alle font informatie in je PDF (waardoor je dus géén fonts los hoeft mee te sturen naar drukker etc.).

Terugkomend op je eerste vraag, er zijn echt weinig legitieme redenen om je fonts om te zetten in lettercontouren en daarna daarvan een PDF te maken. Ik kan me alleen iets voorstellen bij gebruik van kleine stukken niet-latijns schrift, zoals Arabisch, Hindi, Farsi, etc. M.a.w. zo hoort een drukker (zeker van een magazine) geen PDF te vragen.

Mocht je toch deze route willen/moeten volgen; ook je vaste items zijn in lettercontouren om te zetten, alleen dan wel op de stramienpagina’s. Succes.

Bijdrager
    adsum

Zeg gewoon tegen de drukker dat je met een Mac werkt dan is hij waarschijnlijk al gerust gesteld….

Zo niet dan zou ik toch echt een andere drukker zoeken.

Bijdrager
    Jinta

dit is al de tweede drukker die dit van me verlangt, ik weet dus niet beter …

dus als je countouren maakt is e.e.a direct embedded?
    zo niet, hoe moet je dat dan doen?

Bijdrager
    iHaring

Ik heb nog nooit gehoord dat je lettertypes nodig hebt bij een PDF, daarom maak je juist een PDF.

Het Portable Document Format, of kortweg PDF, is sinds ongeveer 1993 een de facto standaard voor de uitwisseling van elektronische documenten en formulieren die in hun oorspronkelijke vorm gereproduceerd moeten kunnen worden. PDF is een universele bestandsindeling [size=18:e81d43b0af]waarmee lettertypen, afbeeldingen en lay-out van elk willekeurig brondocument behouden blijven[/size:e81d43b0af], ongeacht het programma of het platform waarmee het document werd gemaakt, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld HTML.

Bronhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format

Bijdrager
    kobekes

Als je het toch per sé wil omzetten naar contouren:

klik op ‘Edit’ en dan ‘Transparancy Flattener Presets’
    Maak een nieuwe preset aan en vink het vakje ‘Convert All Text to Outlines’ aan.
    Exporteer nu het document als PDF, zet de ‘Compatibility’ op Acrobat 4 (PDF 1.3) en kies bij ‘Advanced’ de preset van de ‘Transparancy Flattener’ die je net hebt aangemaakt.

et voilà.

In je document blijft dus alles tekst, enkel bij het exporteren zet je de boel om.

Bijdrager
    mackerjack

als het al de tweede drukker is die een dergelijke vreemde eis stelt, denk ik dat er sprake is van een communicatieprobleempje. misschien willen de drukkers dat je OF je fonts embed OF de tekst in contouren zet.

Bijdrager
    Jinta

Mackerjack, de drukkerij schreef letterlijk: De teksten in uw pdf zijn niet omgezet naar contouren/outlines. Ook is deze niet ingebed. Zou u dit alsnog kunnen doen.

Dank je hartelijk Kobekes.
    Ik weet wel dat het een rare zaak is, en dat iedereen me er op wijst is alleen maar goed bedoeld, maar ik zit nu met het probleem en aan dit antwoord heb ik echt iets. Top!

Misschien weet je dan ook of ik een controle kan doen of alles goed is, bv met preflight? (pitstop kan je een trial van krijgen, maar daar weet ik dan weer niet precies wat ik moet doen, maar voor een eenmalige controle is het wel handig denk ik?)

Bijdrager
    kobekes

Kijk, het zit zo: je kan een PDF serieus mismeesteren.

Gebruikte foto’s kunnen laag van kwaliteit zijn, je kleurenprofielen kunnen verkeerd zijn, RGB en CMYK door elkaar, …
    Als dit zo is, probeert een welwillende maar onwetende drukker de PDF te openen in Illustrator en krijgt dat problemen met lettertypes…

Om het gemakkelijk te maken is er de ‘Ghent PDF Workgroup’ opgericht die standaardsettings heeft ontwikkeld. Deze kan je gratis downloaden en worden om de paar jaar vernieuwd (sinds kort werkt men aan versie 1v4, nu nog 1v3).

Dit is voor elke graficus voorlopig de beste oplossing. Er zijn versies beschikbaar voor InDesign en Acrobat distiller. Bijvoorbeeld SheetCMYK 1v3 voor gewoon drukwerk, SpotCMYK als er steunkleuren worden gebruikt, MagazineAds en NewsPaper.

http://www.gwg.org/applicationsettings.phtml

Nu is Adobe hier eigenlijk niet zo gelukkig mee. Die ‘gwg.org’ heeft vooral autoriteit in west-europa en er wordt verweten dat ze aan het handje lopen van enkele grote uitgevers (bv. Roularta in België) en zo de settings heel conservatief houden.
    Ook Pitstop van het (bevriende) Belgische Enfocus wordt hier in europa opgedrongen, maar wordt verder weinig als standaard aanzien.
    De standaard-specificaties die op dit moment gelden, zijn nog steeds gebaseerd op de Acrobat 4, terwijl ze nu intussen aan Acrobat 9 zitten! Het probleem is transparantie. Tot Acrobat 4 werd heel je ontwerp geperst naar 1 laag. Transparante onderdelen worden gerasterd en opgesplitst. Zo worden PDF’s een pak groter en duurt het langer om ze aan te maken. Veel RIP’s bij de drukkerijen (computers die de PDF omzetten naar de film of de drukplaat) zouden nog geen transparantie aankunnen. Zou. Want dit is niet zo, maar drukkers zijn blijkbaar niet happig om downtime te riskeren om hun RIP up-to-date te houden of een-en-ander uit te testen. Alle RIP’s die de laatste 8 jaar gemaakt zijn, kunnen hier prima mee overweg.
    Ook scharen ze zich natuurlijk achter de ‘standaarden’ zodat ze ook niet gestimuleerd worden om hun software te moderniseren he.
    Dit past natuurlijk in het grotere verhaal dat PDF zo populair gemaakt heeft; de verantwoordelijkheid heeft zich verlegd van de drukker naar de ontwerper. Vroeger verzamelde je je bronbestanden voor ‘servicebureau’ in InDesign (package in Quark) en deed de drukker de rest. Nu schuift hij de zwarte piet terug als hij even checkt of de PDF niet gecertificeerd is volgens de normen van de gwg.org. Veel drukkers weigeren je PDF als hij niet 100% ok is.

Swat, Adobe gaat dus rasse schreden vooruit met de technologie (nieuwe effecten als gradient feather, interactieve content in PDF’s e.d.), maar de drukwereld is terughoudend. Daarom ook dat Adobe de grafici aanzet om druk uit te oefenen op hun drukkers (je moet maar eens een cursus volgen bij Adobe…).

Kobekes.

P.S. naast die standaarden voor PDF van het gwg.org is het ook belangrijk dat je de juiste kleurprofielen gebruikt. Maar dat is een heel ander verhaal. Kort samengevat: werk overal met ’Adobe RGB', zelfs in InDesign, en zet bij het exporteren naar PDF je kleuren om naar CMYK met het juiste kleurprofiel. Dit kan je drukker aanleveren, specifiek voor zijn machine, maar standaard gebruik je best ’ISO Coated v2 (ECI)'. Deze kan je hier downloaden. In Photoshop zet je voor RGB en CMYK deze twee profielen als standaard, daarna synchroniseer je in Bridge deze settings over alle Adobe programma’s. Vanaf nu overal en altijd een profiel toekennen of omzetten (‘apply’) naar deze twee en ook bij export van de PDF kies je bij output ‘include profile’.

Bijdrager
    Macteach

Goed verhaal, Kobekes. Inderdaad, ik vertel tijdens trainingen ook altijd dat eigenlijk alleen Nederland en België de cPDF gebruiken zoals Enfocus die bedoelt.

De meest gestelde vraag is altijd: ‘Hoe maak ik een certified PDF in InDesign?’
    Antwoord: niet…
    Je maakt een PDF volgens een standaard (bv. PDF X/1a) en die controleer je (in bv. Pistop). Is het een PDF-X/1a EN zitter er geen rare dingen als haarlijnen en lage resolutie beelden dan wordt het een certified PDF (dus een certified PDF-X/1a! ‘Een’ cPDF bestaat niet. (Dat is als een auto kopen en zeggen dat je de auto in een kleur wilt hebben. Welke kleur? Dus ook: welk type cPDF?)

In Acrobat Pro zitten deze controle (postflight, ja post – geen pre want preflight is de bron) mogelijkheden echter ook allang, en dat is wat ‘de rest van de wereld’ gebruikt (de Callas techniek, opgekocht door Adobe).

Werk je samen met een kluns van een drukker, hou dan als regel dit aan:
    Maak een PDF volgens PDF X/1a met rondom afloop van 5 mm.
    Deze PDF heeft alles wat elke drukker (ook degene die al 10 jaar niet meer heeft geinvesteerd) aan moet kunnen: transparantie is plat, kleur is CMYK, alle fonts zijn ingesloten (embedded).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.