13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    CMDSmile

InDesign tab/inspringing + uitvullen gaat mis

Hoi!

Ik heb me suf gezocht en geGoogled, en hoop dat iemand hier me kan helpen.
    Ik ben in een document in InDesign bezig, en een alineastijl aangemaakt waarbij de tab/inspringing op 13,5mm staat. Bij de instellingen van de alineastijl staat de minimale woordspatiƫring op 100%. Toch worden de woorden na de inspringing op elkaar gedrukt, d.w.z. het laatste woord blijft staan en de spaties tussen de woorden verdwijnen bij het opschuiven van het eerste woord. In plaats dat er woorden automatisch naar de volgende zin verspringen. Ik heb geen (harde) spatie gebruikt.

Vergeet ik hier iets in te stellen?
    Alvast bedankt voor jullie hopelijk fantastische oplossingen:)

Bijdrager
    Ir.Bob

Welke versie van ID en wat heb je als maximale spatiƫring staan? Bij mij worden de spaties eerst langer, en daarna korter tot ze 100% bereiken, dan springt er een woord naar de volgende regel.

Bijdrager
    mackerjack

komt de tekst uit ‘word’? daar wil ook nog al eens een raar onzichtbaar ‘iets’ in achterblijven die voor vreemde gedragingen zorgt. in zo’n geval importeer ik de tekst in ‘teksteditor’ zonder opmaak en dan kopieren naar indesign.

Bijdrager
    CMDSmile

Mogge @Ir. Bob, ik werk in CS6. De uitvulling staat op minimaal 100%, optimaal 100% en maximaal 133%. Ik heb hier verschillende waarden geprobeerd, maar zonder succes – er verandert of verspringt helemaal niks. Bij jou dus wel?

Misschien is het inderdaad wat jij noemt @mackerjack, want de tekst heb ik in laten lopen vanuit een Word document. Omdat er juist in dat Word bestand de stijlen staan die al overeenkomen met de stijlen in met InDesign document en het om een heel boek gaat, kan ik het teksteditor-trucje niet toepassen. Wat zou dat rare onzichtbare iets dan in Word kunnen zijn??

Het lijkt me vrij gebruikelijk dat er vanuit een Word document tekst ingelopen wordt waarbij stijlen worden overgenomen. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem!

In elk geval bedankt voor jullie reactie, ik breek hier echt mijn hoofd over dus ik hoop dat iemand het weet!

Bijdrager
    Richele

Ik heb even getest, maar krijg je probleem niet nagemaakt. Je zou eens kunnen proberen om je de “composer” instelling in je typogram op “Adobe Single Line composer” te zetten…

Bijdrager
    mackerjack

kun je in ‘story editor’ (appeltje-Y) geen rare dingen zien?

kun je anders een indesign docje met dat stukje tekst online kunnen zetten?

Bijdrager
    CMDSmile

Hoi @richele en @mackerjack , bedankt weer voor jullie beide reacties! Veranderen van de Adobe composer instelling bood geen verandering helaas, en met story editor zie ik ook niks raars. Het zal wel een klein tweakje ergens zijn, maar begin aan mezelf te twijfelen! Ik upload een screenshotje, magenta tekst is waar het misgaat. Ik heb een Indesign docje klaar, maar ik kan niet zo snel vinden hoe ik dat kan uploaden?

Bijdrager
    mackerjack

welk font gebruik je? ik herken het niet zo gauw.
    het kan zijn dat een gratis-van-internet-geplukt fontje ook raar reageert.

Bijdrager
    Blieper

Zet je Spatiƫring op Optisch ipv Metrisch, dat helpt vaak al een hele boel

Bijdrager
    CMDSmile

Goedemorgen @mackerjack , het is een officiĆ«le Frutiger!:) Geen gratis fontje dus. Ook optisch/metrisch geprobeerd @blieper , dank voor je suggestie maar dat heeft niet geholpen – spatiĆ«ring wordt dan iets aangepast, maar het laatste woord blijft daar aan het einde van de regel plakken.
    Dit moet toch op te lossen zijn! Frustrerend..

Bijdrager
    Blieper

Probeer deze instellingen is dan:

Bijdrager
    Ir.Bob

Is er niet iets geks gebeurt met die strikethrough op het eind? Haal die eens weg en kijk dan eens wat er gebeurt?

Bijdrager
    mackerjack

ik heb het geprobeerd na te maken en ik krijg een beetje zet effect als ik de tekst op uitvullen zet. dan kruipen de woorden soms heel dicht tegen elkaar aan. bij linkslijnend blijven de spaties wel goed.

kan het daaraan liggen?

oeps! dat stond in de titel … dommik

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.