6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

InDesign: starten met dubbele pagina (alleen spreads)?

Hallo,

Ik maak een foto-album met InDesign. Normaalgesproken heb je eerst een rechterpagina (1) en daarna een aantal dubbele pagina’s / spread’s (2-3) (4-5) (6-7) enz. waarna je eindigt met een linkerpagina.

In dit geval echter bevat het fotoboek enkel spreads, het start dus met een linkerpagina. Ik wil de nummering dus ook (1-2) (3-4) (5-6) enz. hebben.

Nu staat er in de stramienpagina’s eerst “Geen” (dat is een rechterpagina) en daaronder “A-Stramien” (dat zijn spreads). Ik probeer “Geen” te verwijderen, zodat ik alleen “A-Stramien” over houd, en ik dus dubbele pagina’s krijg met de gewenste nummering. Ik kan “Geen” echter niet verwijderen.

Kan ik op de een of andere manier de nummering zodanig aanpassen dat mijn eerste spread begint met (1-2)? Het maakt mij niet uit als er een enkele rechterpagina boven blijft staat, die print ik dan gewoon niet mee.

Veel dank!

Sipke.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit is mogelijk, maar vereist een paar kunstgrepen die om de één of andere reden niet altijd goed lijken te werken. Ook is het een ellende als je daarna probeert de volgorde van de eerste pagina’s te veranderen.

Zie deze pagina voor uitleg. Ik lees daar trouwens dat je vanaf CS5 blijkbaar de bladzijdenummering met een even getal kunt laten beginnen om de eerste pagina links te krijgen — en inderdaad, dat werkt.

Om de bladzijdenummers dan toch bij 1 te laten beginnen zou je verwachten dat invoegen als “Previous Page Number” in plaats van “Current Page Number” werkt, maar als ik dat probeer geeft het op alle bladzijden het nummer van de pagina waar het ook opstaat — dat schiet lekker op …

Bijdrager
    Sipke

Ha Jakko,
    Dank voor je link. Wat raar dat zoiets wat elementair lijkt bij Adobe toch zo ingewikkeld te zijn. Als ik een nieuw document maak en als 1e pagina “2” kies, dan begin ik met spread 2-3. Maar ja, ik heb nu ook als eerste spread 2-3, die wil ik eigenlijk 1-2 hebben. Als ik in het bestaande document aan de gang ga met de pagina’s, dan schuift de boel altijd 1 pagina op naar beneden, zodat mijn indeling helemaal verkeerd gaat.
    Ik denk dat ik toch maar de boel zo laat als het nu is.

Misschien is er een mogelijkheid om alleen het paginanummer van pagina 2 te veranderen in pagina 1? Dan print ik de eerste (rechter)pagina gewoon niet.

Bijdrager
    Blieper

@ Sipke, je moet de <Geen> ook helemaal niet verwijderen, dat is een Stramien, je kunt met de Nummer en Sectieopties’s precies aangeven waar een pagina mee dient te beginnen met nummeren.

Wellicht dat je het volgende probeert:
    Zet het vinkje bij pasina’s naast elkaar uit (bovenin) bij Document instellingen (Cmd Alt P; voor mac)

Als je automatische paginanummers wilt, dien je het document dan wel met de optie ‘Boekje Afdrukken’ uit het Bestand menu te gebruiken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Sipke op 17 september 2012

Wat raar dat zoiets wat elementair lijkt bij Adobe toch zo ingewikkeld te zijn.

Daar kijk ik al lang niet meer van op … Ik heb er ooit in een eerdere versie dan CS5 mee zitten worstelen tot het eindelijk lukte, en bij een volgend document ging het weer niet. Dat het in CS5+ makkelijker gaat is wel zo handig maar ook die nieuwe methode is slecht gedaan omdat het niet echt ontdekbaar is … hoe moeilijk zou het nu voor Adobe moeten zijn om een aankruisvakje te maken met “Document begint op linkerpagina”?

Sipke op 17 september 2012

Maar ja, ik heb nu ook als eerste spread 2-3, die wil ik eigenlijk 1-2 hebben.

En dat lukt niet zonder handmatige nummering, denk ik … of de kunstgrepen toe te passen die voor eerdere versies nodig waren. Want zelfs met secties kom je er niet uit: ik zat te denken dat je een sectie kunt beginnen op een linkerbladzijde en dan het nummer daarvan op 1 zetten — en dan springt die pagina dus doodleuk naar rechts …

Moet dit als InDesign-document naar iemand anders toe, of kun je een PDF leveren? Want in dat laatste geval kun je gewoon een document beginnen met pagina 1 en die dan bij het maken van de PDF weglaten.

Bijdrager
    Blieper

Maak een nieuw document aan waarbij ‘Pagina’s naast elkaar’ is uitgevinkt of je kunt bij een bestaand document bij ‘Documenten Instellingen’ (Cmd Alt P) het vinkje alsnog uitzetten.
    Daarna zorg je dat je vier pagina’s in je document hebt
    Selecteer ze allemaal in je Paginapallet
    Klik op het driehoekje rechtsboven in het ‘Paginapallet’ en haal het vinkje weg bij:’Volgorde van de geselecteerde spread wijzigen toestaan’. Je ziet nu [x] om de paginacijfers staan in het Paginapallet.
    Sleep nu pagina ‘2’ net rechts langs pagina ‘1’ en laat los als er een dikke zwarte streep komt. Doe hetzelfde bij 3 & 4, dus pak pagina ‘4’ op en sleep die naast drie, nu heb je precies wat je vraagt.
    Dit is wat ook in de uitleg staat bij de eerste link van Jakko.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.