15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Annelies

Indesign spreads met afloop aan de binnenkant van de 2 pagina's -> voor Wire-o

Ik ben binnenpagina’s voor een wire-o boekje aan het opmaken. (100 pags.)

Elke linker- en rechterpagina zijn verschillend van kleur. Elke pagina zou dus als losse pagina opgemaakt moeten worden, om ene mooie afloop rondom te hebben. Maar om een boekje te maken is dat niet echt handig om met losse pagina’s te werken. Ik wil de linker en rechter pagina toch naast elkaar kunnen zien bij het layouten. Dus zou ik kiezen voor “spreads”. Het enige probleem is dat je bij spreads geen 5 mm snit aan de binnenkant van de 2 pagina’s kan maken.

Wanneer ik de Indesign exporteer als een losse pagina-pdf, dan neemt hij altijd 5 mm snit van de pagina die er naast ligt. Wanneer die andere pagina dus een totaal ander kleur heeft, heb je dus de snit in een ander kleur. Dat heeft dus geen nut.:-)

Kan iemand me helpen hoe ik die opmaak dan moet doen in Indesign? Misschien is er een mogelijkheid om toch 5 mm snit tussen 2 spread-pagina’s te steken?

Super bedankt alvast!

Groetjes,
    Annelies

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In InDesign kun je geen ruimte tussen de bladzijden van een spread hebben, en dus ook geen afloop — dat zit altijd om de hele spread heen. Zelfs als je „Allow selected spread to shuffle” (rechtsklikken op een paginaminiatuur) uitzet voor een bladzijde en dan een tweede naast sleept, verdwijnt de afloop die tussen de bladzijdes in zou komen te staan.

Het lijkt er sterk op dat de enige manier is om je bestand als losse bladzijden op te maken en maar zult moeten wennen aan ze niet naast elkaar te kunnen zien. Afgezien dan van:

Dat wil zeggen: „split view” aanzetten met het knopje rechtsonder in het venster. Alleen moet je dan wel apart scrollen door allebei de vensterhelften, en opletten dat je in de juiste helft probeert te werken.

Bijdrager
    Blieper

Het kan wel met een omweg, je zult dan achteraf wel de tussenpagina’s in de pdf moeten verwijderen, de keus is wat je wilt.

Maak een pagina A4 aan 210 x 297 mm en
    maak een pagina van 5 x 297 mm aan en
    maak een pagina A4 aan 210 x 297 mm

Zoals de heer Westerbeke al aangeeft het vinkje „Allow selected spread to shuffle” uit en dan kun je de pagina van 5 mm rechts aan die eerste A4 koppelen, daarna pak je de tweede  A4 en die zet je rechts aan de 5 mm brede pagina.

Je hebt nu 3 pagina’s in spread.

Wil je automatische paginanummering, dan dien je dat met een Alineastijl te doen omdat hij de 5mm brede pagina;’s niet mag nummeren.

Als dat allemaal goed is kun je de spreads dupliceren en je hebt een opmaak naast elkaar.

Wat je als laatste niet moet vergeten is dat je na het <b>creëren van de Drukklare pdf, dat je in Acobat pro de 5 mm pagina’s ertussenuit moet halen. Nou da is in acrobat een fluitje van een cent als je kiest voor ‘Pagina’s indelen’.</b>

Ik geef toe het verdient niet de hoofdprijs, maar het kan;-)

Even wat voorbeelden dat het werkt:

Spread met 5 mm tussenwit door pagina extra

Bijdrager
    Blieper

Paginapallet

Bijdrager
    Blieper

pdf editten

Bijdrager
    Blieper

En de Alineastijl voor het doornummeren (opvolgend per volgende alinea):

Alineastijl

Bijdrager
    Blieper

Mijn voorkeur zou gewoon naar enkele pagina’s gaan en dan je paginavenster groter erbij houden. Zet je pagina grootte op “Jumbo’ bij deelvensteropties in het paginapallet, dan heb je toch een overzicht. Heb nu om toch rechts te beginnen een lege pagina als eerste gezet.

paginaopmaak

Moderator
    Night

Je kan toch ook gewoon eerst de pagina’s naast elkaar zetten bij de opmaak en pas bij print de pagina’s onder elkaar zetten?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoiets bedacht ik ook een tijdje nadat ik m’n eerste antwoord geschreven had: je kunt je document opmaken als losse bladzijden, maar bij elke even bladzijde „Allow selected spread to shuffle” uitzetten en de oneven bladzijde ernaast slepen (of alleen voor die waarbij je ze ook echt naast elkaar wilt kunnen zien). Dan maak je ze op zoals je wilt, en als je verder helemaal klaar bent, zet je „Allow selected spread to shuffle” weer aan voor alle bladzijden en werk je de afloop bij op de bladzijden die je eerder naast elkaar had staan. Op deze manier heb je ook niet de nummeringsproblemen van Bliepers methode.

Bijdrager
    Blieper

Ik geef antwoord op haar vraag, maar het is zeker niet mìjn methode:-D

Bijdrager
    Hans

Veel eenvoudiger is deze manier:
    Maak een document dat de breedte heeft van het gesneden formaat + de breedte van 1 zijde bleed, bv bij A4 met 5mm bleed is dat dan 215 mm.
    Zet de pagina’s gewoon naast mekaar.
    Zet bij de marges de marge voor binnen 5 mm breder dan andere, zodat layout op juiste plaats staat.
    En bij afloopgebied zet je 0 mm voor ‘binnen’.
    Bij het exporteren naar pdf, exporteer je gewoon de pagina’s, geen spreads. En zet bij afloopgebied bij export naar pdf ‘binnen’ op 0 mm.
    De screenshots zullen veel duidelijk maken …

Bijdrager
    Annelies

Super bedankt allemaal om mee te denken. Ik ben uiteindelijk als volgt te werk gegaan:

Tijdens de ontwerpfase heb ik gewoon op spreads gewerkt, mij niet aangetrokken van het probleem.:-) Pas wanneer de basislayout goedgekeurd was door de klant heb ik alle pagina’s stuk voor stuk gekopieerd naar de stramienpagina’s in een nieuw document.

Ik heb dus een nieuwe Indesign-document opgemaakt met “pagina’s naast elkaar”, en daarin stramienpagina’s opgemaakt als “1” pagina ipv, “2”. Ik heb telkens een aparte linkse stramienpag. gemaakt en een aparte rechtse stramienpag. Bij enkelvoudige stramienpagina’s kan je wél rondom 5 mm snit toevoegen.

In mijn document kon ik dan per pagina aangeven welke stramien er toegepast moest worden, telkens ofwel “links” ofwel “rechts”.

Via “documentinstelling” kon ik dan inderdaad switchen tussen losse pagina’s of pagina’s naast elkaar. Bij pagina’s naast elkaar moet enkel rekening gehouden worden dat de linker pagina “over” de rechter ligt. (zie beeld hieronder)

Wanneer er dan overgeschakeld wordt naar losse pagina’s bleef er bij elke pagina 5mm snit rondom.

Perfect dus!!

Veel groetjes
    Annelies

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Annelies op 26 april 2019 om 19:41</p>
    alle pagina’s stuk voor stuk gekopieerd naar de stramienpagina’s in een nieuw document.

Bijdrager
    Annelies

Goeie tip, Jako! Tx!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit is zo’n functionaliteit die je amper of nooit vanzelf tegenkomt (of ik in elk geval niet) totdat je hem nodig hebt en dan na zoeken erachter komt dat hij bestaat. Ik ben ook wel eens bezig geweest met de hand pagina’s te kopiëren van het ene document naar het andere, maar als je er veel moet doen maakt dit het heel wat makkelijker.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.