10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Trezor

Indesign – Spreads boven, onder en naast elkaar

Beste,

Ik vraag me af hoe je volgende kan maken in Indesign:
    Ik wil in 1 document verschillende formaten kunnen verwerken (dit lukt door de spreads elk een formaat te geven)
    Maar kan ik de ruimte tussen de spreads aanpassen?
    Kn ik ook Spreads boven elkaar plaatsen?

* Mijn resultaat is een beursstand die opgesplitst moet worden in verschillende stukken.
    Het beeld wordt steeds in 1 stuk geleverd maar moet dan gesplit worden naar verschillende stukken.
    Zowel in de hoogte als de breedte.

Momenteel werk ik met verschillende documenten en reken ik mijn coördinaten uit.
    Ik werk nu met Indesign CS6

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt alleen maar bladzijden naast elkaar zetten in InDesign — ook meer dan twee, als je dat wilt — maar niet boven/onder elkaar. Je zult denk ik gewoon goed op moeten letten met waar en hoe groot je afbeeldingen e.d. plaatst.

Dat, of je pakt een ander programma. In Adobe Illustrator kun je bijvoorbeeld meerdere artboards neerzetten, op elke manier die je wilt, en de eigenlijke afbeelding daarover door laten lopen.

Bijdrager
    Carlo

Een eenvoudig voorbeeld…

Maak een pagina aan zonder de functie pagina’s naast elkaar.

Ga naar het paginapaneel en klik op de drie lijntjes bobenaan recht van dit paneel en zorg dat Spread mag shufflen afgevinkt is?

Rond het cijfer van de pagina staan nu Brackets.

Voeg een pagina toe door het icoon van de stramienpagina niet naast (verticale lijn) maar tegen de eerste pagina te slepen (je krijgt een haak te zien).

Nu heb je zelf een spread gecreëerd.

Selecteer het paginagereedschap onder de witte pijl en klik op het icoon van de pagina die je hebt toegevoegd in het document.

Met dit paginagereedschap actief kan je de pagina verslepen naar eender welke plaats in het dokument en ook de afmetingen aanpassen in het controlepaneel.

grtz

carlo

Bijdrager
    dimelot

In het paginapalet zet je de pagina’s naast elkaar tot een max van 10.
    En met de tool waarmee je verschillende paginaformaten kan maken (shift P).
    Met deze tool kan je ook de pagina’s verschuiven. Onder, boven en naast elkaar.

Als je met command of shift meerdere pagina’s selecteer met die tool dan krijg je ook de uitlijning opties te zien.
    Hierin kan je ze gelijk laten lijnen of met een afstand.

En dit kon al in CS5

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    dimelot op 29 november 2017

En met de tool waarmee je verschillende paginaformaten kan maken (shift P).
    Met deze tool kan je ook de pagina’s verschuiven. Onder, boven en naast elkaar.

Ik krijg ze niet onder elkaar, hoor. Ze zijn wel verticaal te verschuiven, maar dan krijg je zoiets:

De pagina’s opzij schuiven zodat de ene onder de andere komt te staan, lukt mij niet op deze manier.

Bijdrager
    dimelot

Bij mij geen probleem. Wat misschien wel helpt is dat je de paginaweergave klein zet. Dan sleep je de pagina’s op gewenste positie en dan krijg je zoiets als onderstaand.

Bijdrager
    Trezor

Dimelot2 je hebt me zo i zo al een stuk vooruit geholpen maar onderstaande zal mss meer duidelijk scheppen
    Ps alle maten zijn in cm

Deze file is nu vrij makkelijk omdat alles zo goed al blauw is, deze dient enkel als voorbeeld.
    Het grootste probleem (waar de fouten gebeuren) zijn die 0,7cm tussen de borden.
    Alles lukt nu maar ik vroeg me af of er niets makkelijker bestaat.

Moderator
    Night

Gewoon met hulplijnen werken op Ă©Ă©n pagina. Buiten de bleed snijlijnen aangeven, alles in Ă©Ă©n keer op grootformaat laten printen en de onderdelen lossnijden.
    Want alle ongelijk onderdelen zowel horizontaal als verticaal zoals op de tekening gaat je gewoon niet lukken in Indesign, zelfs niet met verschillende artboards in Illustrator.

Bijdrager
    Trezor

Opgelost!
    Als je een nieuwe file start: Spreads moeten zeker uit staan!
    Master pagina’s maken (formaat die het meeste voorkomt
    Pagina’s verschuiven (je kan ook de waarde’s ingeven)
    en klaar!

Mvg,
    Bruno

Bijdrager
    Trezor

/uploads/community/c4b4ad89124e1751a939d27c46f52db545847ac9_24329.png

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.