6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    olbo

Indesign schaalt zelf plaatje bij vervangen beeld

Als ik een plaatje vervang door een ander plaatje in InDesign dan schaalt hij zelf het plaatje om op dezelfde plek te passen. Dit vindt ik erg vreemd en heeft me al paar keer fout drukwerk opgeleverd. Kan ik dit uitzetten? Ik wil niet dat programma’s voor mij gaan “denken”. Maar ik wil dat het nieuwe plaatje op hetzelfde percentage of gewoon 100% geplaatst word. Kan ik dat instellen?

Bijdrager
    SvS

Kwestie van opletten. Je bent er zelf bij als je plaatje aanpast.
    Hoe plaats je het? Erin slepen of via Koppelingen op ‘url’ teken klikken en selecteren? Of CMD D?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wanneer je een bestaande afbeelding vervangt, dan krijgt de nieuwe afbeelding de instellingen mee van het kader waar hij inkomt. Hoe zich dit precies uit zal afhangen van wat je er allemaal precies aan ingesteld hebt, maar je kunt er vanuitgaan dat de nieuwe afbeelding niet op 100% grootte geplaatst zal worden als de vorige afbeelding dat ook niet was. Dus inderdaad: gewoon opletten of hij goed staat, en zo niet, met de hand aanpassen voordat je verdergaat.

Bijdrager
    olbo

CMD-D

Ok, opletten dus! Ik zal het inbouwen in mijn workflow. Bedankt!

Bijdrager
    Blieper

Altijd de koppelingen in de gaten houden!
    Verder kun je bij de Voorkeuren bij Koppelingen ook kijken of je ‘Afmetingen van de afbeeldingen behouden bij opnieuw koppelen‘ aangevinkt staat;-)

Bijdrager
    olbo

Ik ga het in de gaten houden.:wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.