8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    olbo

Indesign Raster 6×6

Voor een magazine moet ik een advertentie maken in dit grid. Hoe maak ik dat? (6 x 6 met 2mm tussenruimte en marge 10mm rondom pagina) Zou een beetje knullig zijn om dit met hulplijnen te maken.

Moderator
    Night

Horizontaal kun je dat gewoon doen met kolom-instellingen en de marges voor de buitenzijde.
    Verticaal hoef je voor de buitenkant alleen de marges in te stellen en de bovenste twee hulplijnen. Selecteer dan deze twee hulplijnen en met behulp van Step en Repeat (⌥⌘U) om de overigen in te stellen. Overigens wel handig om dit op de basispagina uit te voeren zodat je ze naderhand niet per ongeluk verschuift.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad: Step and Repeat voor al dit soort taken. Met de hand kan ook, maar waarom moeilijk doen met uitrekenen en/of -lijnen als het programma dat zelf heel precies voor je doet?

Bijdrager
    olbo

Ok, bedankt! Toch hulplijnen…8-)

Moderator
    Night

Jep. Geen andere keus. Er zijn overigens ook plugins die grids kunnen opzetten. Maar voor die paar lijntjes is dit de snelste en makkelijkste methode.

Bijdrager
    Blieper

Sorry Zeker wel een andere keuze en makkelijker kan het niet… Kijk onder het menu Layout onder Hulplijnen maken en vul het volgende in:

Bijdrager
    bartvdv

Of je gebruikt het meegeleverde script ‘AddGuides’.
    Maak met step en repeat een reeks frames, selecteer alles en laat het script de hulplijnen trekken.

Bijdrager
    olbo

‘Hulplijnen maken’ werkt voor mij prima. Weer iets geleerd (zo vaak heb ik dit ook niet nodig, maar toch handig). Bedankt!(y)

(scripts moet ik nog eens naar kijken, zal zeker ook handig zijn)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.