11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    onno

Indesign probleem groot formaat

Ik ben bezig met het opmaken van een drieluik. (drie afbeeldingen met logo)
    De totale afmetingen zijn 2920 mm X 5050 mm

Volgens de “Printshop” moet ik het één op één aanleveren.
    Dit zou dus beteken dat ik met bestanden van 1700 mm X2950 mm 300 dpi moet werken. (de bestanden zijn aan geleverd als tif)
    Op zich is dat niet z’n probleem (dankzij de fast display mode) maar de afbeeldingen zijn maar deels zichtbaar in indesign. (en zijn ook niet te zien op de print en als .pdf)

Het moet echt op 300 dpi omdat het haar scherp moet zijn 150 dpi is te weinig

Iemand ervaring hier mee?

Bijdrager
    computer space

Op 2900×5000 ga je 300dpi echt niet waarnemen hoor. 100dpi is al zat. Een bushokjesposter is ook maar 50dpi. De enige bij wie het misschien iets zou opleveren, is een fotograaf als Gursky, maar ik denk dat zijn doeken van 3x4m ook niet boven de 150 dpi komen. Bij zijn werk wil je nog wel eens dichterbij kruipen om alle details te zien. Ik denk ook dat je printshop bij de gegenereerde bestanden over de nek gaat. Wordt een RIP file van ongeveer 8 Gb.
    Wat voor iets ga je trouwens afdrukken?

Bijdrager
    onno

Drie hele mooie foto’s (over bushokjes gesproken dat is alleen van ver af te zien dicht bij is het te erg om aan te zien)
    het is de bedoeling dat hij echt scherp is kom ergens bij de klant in hun bedrijf te hangen van daar.

Ik denk dat dat van die rip wel mee valt als ik het als xpdf aan lever.

Bijdrager
    computer space

Hoeveel pixels zijn die foto’s dan? Genoeg voor 300dpi op die maat? Lijkt me niet, ben benieuwd met welke camera je zoveel nuttige beeldpunten krijgt.

Bijdrager
    onno

Digitaal, nee hoor gewoon dia’s en een scanner:D

Bijdrager
    computer space

Haal je die maat ook niet mee, maar goed. Ik hoef die computer van je niet vooruit te branden :evil:

Bijdrager
    Steve Brooklyn
    ”onno”

Drie hele mooie foto’s (over bushokjes gesproken dat is alleen van ver af te zien dicht bij is het te erg om aan te zien)
    het is de bedoeling dat hij echt scherp is kom ergens bij de klant in hun bedrijf te hangen van daar.

Ik denk dat dat van die rip wel mee valt als ik het als xpdf aan lever.

Dat vind ik wel meevallen hoor… vroeger was het nog veel erger!!!
    als ik het goed heb was het vroeger raster 28… (zeefdruk)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Steve

… vroeger was het nog veel erger!!!

Lol. En dat is weer een héél ander discussie. Raster 28 heeft niets te maken met het aantal dpi’s.

Een 300 dpi foto kun je ook uitdraaien op raster 28 of 56 of whatever…

Bijdrager
    Steve Brooklyn
    ”KarelWillem”
    ”Steve

… vroeger was het nog veel erger!!!

Lol. En dat is weer een héél ander discussie. Raster 28 heeft niets te maken met het aantal dpi’s.

Een 300 dpi foto kun je ook uitdraaien op raster 28 of 56 of whatever…

Ga jij effe lekker terug naar school…
    Tuurlijk heeft raster wel te maken met resolutie…

Bijdrager
    DTP2

Terug naar school is nooit verkeerd maar Karel Willem heeft wel gelijk! Je kan een afbeelding van maakt niet uit hoeveel dpi gewoon belichten op film of plaat in verschillende rasters. Of het mooi wordt is weer een andere discussie.

Ik zit zelf in de grootformaat branche en als je een heel goed origineel hebt is 100dpi op ware grootte al heel erg mooi. Let wel! Alleen als je origineel heel goed is. Ben bang dat je dat met n scanner niet gaat redden tenzij je een professionele scanner hebt.

In 75% van de gevallen printen wij, indien het origineel goed is,, tussen de 50 en 72 dpi.

Je kan je afbeeldingen zo instellen qua resolutie dat ze op ware grootte overhouden wat jij wilt en je opmaak op schaal (bijv. 10%) in Illustrator maken. Je afbeelding linken en uiteindelijk je .ai en je afbeeldingen aanleveren bij het printbedrijf en zeggen dat jij op schaal hebt gewerkt. Dan kunnen zij in de rip je bestand vergroten.

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Haha, dat is ook wat ik bedoel, de dpi waarde is wel degelijk gekoppeld aan de rasterwaarde.

Het maakt inderdaad niet uit hoeveel dpi je uitdraaid. Maar goed, je houd er wel rekening mee.
    En je rekend er wel op terug. Als ik drukwerk laat maken van foto’s die op 72 dpi worden aangeleverd, wordt het naar mijn mening niet mooi. Dus daar zijn “eisen” aan verbonden. Een soort “norm”.

Maar om zomaar te zeggen dat het niet iets met elkaar te maken heeft vind ik niet helemaal waar.
    En om eerlijk te zijn, ga je uit eindelijk toch voor kwaliteit?

Dus uiteindelijk maakt het wel uit.
    Er is alleen geen vaste normering voor.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.