27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    servir frais

Indesign -> Postershop OPGELOST

even kort situatie schetsen…

wij plotten dmv van een plotter natuurlijk op films, die dan op zeefden worden belicht om te kunnen zeefdrukken.

nu werk ik reeds drie jaar met quark, en vond ik het tijd voor de omschakeling…

na een volledige dag zetwerk te doen en zo’n 270 referenties (rugdrukken voor vinylvloeren in verschillende talen) wil ik alles beginnen plotten.

het doorsturen, het printen dus vanuit indesign naar het programma postershop, verloopt vlekkeloos MAAR… alle teksten worden gewoon weggelaten, paniek alom!

wanneer ik nu alles selecteer en dan de teksten omzet naar lettercontouren, wel als ik dan het bestand nogmaals doorstuur, dan worden maar bepaalde teksten weergegeven tijdens mn preview.

Wat blijkt, als ik handmatig één voor alle tekstkaders selecteer en dan omzet naar lettercontouren gaat het wel, enige probleem één rugdruk bestaat bij mij uit ‘ontelbaar’ tekstkadertjes en illustraties.

En wanneer een tekst op een achtergrond staat en ik deze tekst omzet naar lettercontouren, wel dan verdwijnt de illustratie waarop de tekst staat.

Hoe komt het dat wanneer je alles selecteert en vervolgens omzet naar lettercontouren, indesign simpelweg niet alles heeft omgezet zoals het moet…

Pfff voor mij weer een reden temeer om verlopig nog niet volledig op indesign te gaan werken

servir frais

Bijdrager
    pako

Zijn je fonts wel goed?

Bijdrager
    servir frais

100% zeker, is een terugkerend order alleen heb ik het volledig herzet in indesign, enne de fonts omzetten naar lettercontouren lost al helemaal niets op want zoals je hierboven kunt lezen verdwijnen sommige illustraties simpelweg…

Bijdrager
    pako

Kan Postershop overweg met pdf?

Bijdrager
    servir frais

een geplaatste pdf wil wel eens lukken maar je moet printen naar een postcriptbestand, dit psbestand geprint naar psshop, dus het is niet het principe van bestand>open…

documenten worden dus in een map’ macdump’ geplaatst, en pas dan zullen deze in psshop verschijnen, alwaar je dan nog eens wat bewerkingen dient uit te voeren…

alvast bedankt om mee te helpen zoeken!

Bijdrager
    WOZ

Is het de Optima, Gill sans of Garamond? Die en sommige andere oude fonts zijn niet OSX compatible. Anders kun je altijd nog een pdf maken (appeltje E) (inclusief fonts) en die printen?
    Probeer eens een testje met ‘vervang font’ en kies eens een echte, bij ID meegeleverde, OSX letter. gaat het dan wel goed?

Bijdrager
    servir frais

neen is myriad roman….

Bijdrager
    Macosx

Waarom print je niet rechtstreek ? Of kan je dat niet ?

:finderoud:

Bijdrager
    servir frais

bij mijn weten kun je bij geen enkele plotter rechtstreeks documenten sturen, alles gebeurt via welbepaalde software die de plotter aanstuurt…

Bijdrager
    Deskman

Postscriptplotters…
    Voor de statistieken: welke versies van e.e.a. gebruik je? Vallen de illustraties in het document weg, of bij de print? Al geprobeerd om de teksten in een eigen laag te zetten en op die manier wegvallen te voorkomen?? En hoe werkte je voorheen? In XPress rechtstreeks?

Bijdrager
    Macosx

Natuurlijk kun een plotter of belichter direkt aansturen (ik doe niet anders) we hebben het natuurlijk wel over een postscrip plotter of belichter, met interne rip. :)

:finderoud:

Bijdrager
    servir frais

de teksten allen in een aparte laag plaatsen zou ms wel eens een oplossing kunnen zijn, het zijn echter geen illustraties die wegvallen.

wanneer ik bv witte teksten op een zwarte achtergrond heb, en die teksten omzet naar lettercontouren, wel dan verdwijnt gelijk de zwarte achtergrond.

ik zou in feite eens een vb moeten mailen zodat jullie het zelf kunnen testen en zien….

Bijdrager
    WOZ

bij mijn weten kun je bij geen enkele plotter rechtstreeks documenten sturen, alles gebeurt via welbepaalde software die de plotter aanstuurt…

Je kunt een plotter juist wel erg gemakkelijk aansturen. (Zolang je ppd’s hebt). Zelfs een intkjet is rechtstreeks aan te sturen, mede dankzij de eerder genoemde PDF indeling. Ik zou bijna zeggen dta het aan de fonts móet liggen. Conflicteerd er niks? Ik heb de letter die je noemt ook als OT (open TYpe) op mn systeem staan. Misschien zitten ze elkaar in de weg?

Wat voor systeem draai je? Met welke versie van Id probeer je te printen? Stat de tekst idd in de bovenste laag? Maak je gebruik van transparantie in het ontwerp?Hoe ziet het eruit als je’proefdruk’ kiest uit de voorvertoon? Zijn je prints wel goed uit een laserprinter?

(Beetje veel vragen, maar je hebt een vreemd probleem) :wink:

Bijdrager
    WOZ

Oh, en je kunt bij het printen ook een eigen transparantiestijl maken. Eentje die alles forceert naar lettercontouren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien helpt het je!

Bijdrager
    servir frais

printen naar laserprinter gaat zonder probleem en ook de afdruk is prima, het is idd een raar probleem… maar ik vermoed dat het komt omdat mn tekst in eenzelfde laag staat als mn illustraties, want als ik dus omzet naar lettercontouren is plots wel een gedeelte van de tekst zichtbaar tijdens previeuw in postershop…

maar daarmee is het probleem van die verdwijnende achtergronden opgelost… mail ik je anders eens een onderdeel wat problemen geeft door…?

Bijdrager
    WOZ

Ok, mn mail staat bij mn profiel of woz@macosxl.nl

Bijdrager
    Deskman

Ik heb je mijn mail gePBt. Ben er wel benieuwd naar. Ik vrees echter ook dat het voor een groot deel zit in hoe Postershop de Postscript verwerkt. Vaak wordt er toch een stevige conversie gedaan naar een of ander ons niet bekende printertaal via een niet-adobe RIP. Zie er dan maar uit te komen…

Bijdrager
    servir frais

sjeck meel;)

Bijdrager
    Deskman

Na wat uitvogelen blijkt inderdaad dat tekst in een kader met kleur bij het omzetten naar contour ook het kader verwijdert.
    Workaround is om teksten niet IN maar OP een gekleurd kader te zetten.

Warom het niet geript wil worden zoals het hoort is mij niet duidelijk bij gebrek aan de rip zelf.

Zo te zien heb je ID 2.2 en die heeft nog niet de optie om je eigen ‘flattening’ in te stellen.. Wel kun je dat ergens in Acrobat instellen (maar ook afhankelijk van de versie).

Bijdrager
    Patrick Stam

hoe oud is postershop? Kan deze rip al omgaan met postscript level 3?
    Print je bestanden vanuit OSX 10 en indesign eens geforceerd met postscript level 2.

Bijdrager
    ateazz

Ik ben het helemaal eens met Patrick.
    ID maakt een andere .PS als quark, die van ID is schoner en nieuwer en is bij default level 3.
    Lagen in een een .PS level 2 bestand kunnen een probleem zijn.
    Geef een wat specs van postershop.

greetzz en suc6

Bijdrager
    servir frais

postershop versie 5.5 laatste updat die wij hebben ontvangen dateert van anderhalf jaar geleden…

oja ikzelf dus werkzaam op OS 10.3.3.

wanneer ik de ppd kies in indesign, van mn mutoch plotter kan ik dus enkel maar postcript level 2 selecteren, versie drie is niet mogelijk… dus daar kan ik ook niet checken hoe het ermee zit

vanavond probeer ik eens om alle teksten in een aparte laag te plaatsen en opnieuw door te sturen.

het jammere van dit ganse probleem is dat wanneer je simpelweg alles degroupeert in indesign en vervolgens alle teksten omzet naar contouren, er sommige illustratiekaders, of gekleurde achtergronden verdwijnen.

Ik heb dus gisteren voorlopig alles geprint op laserfilm via de zw/w laserprinter….

servir frais

Bijdrager
    ateazz

hey

Maak je doc zo plat mogelijk en selecteer PS level 2 als je gaat printen.

suc6

Bijdrager
    servir frais

indesign past automatisch zijn postcript level aan, aan die van de plotter, en in dit geval kan ik zelfs level3 niet selecteren…

voorlopig blijk ik bij quarkxpress, want geeft toe alles in aparte lagen beginnen zetten, vind ik persoonlijk omslachtig voor DIT type opdrachten

Bijdrager
    servir frais

ok verderzetting verhaal, wanneer ik alle tekst in aparte lagen plaats heb ik geen problemen, ook niet wanneer de tekst niet is omgezet naar contouren, wel heb ik het probleem dat schaduwgebieden niet mooi geplot worden…

Bijdrager
    Deskman
    ”servir

ok verderzetting verhaal, wanneer ik alle tekst in aparte lagen plaats heb ik geen problemen, ook niet wanneer de tekst niet is omgezet naar contouren, wel heb ik het probleem dat schaduwgebieden niet mooi geplot worden…

Bedoel je dropshadows?? Die zitten niet in je proefbestandje. Er zijn wat eigenaardigheden bij schaduwen die heel vanzelfsprekend zijn.
    Een rip die geen transparantie (en dat is een schaduw) aankan moet een bestand krijgen dat afgevlakt is. Onderwerp, schaduw en achtergrond worden dan gerasterd. In geval van een achtergrond in Pantone krijg je zichtbaar kleurverschil omdat het deel dat onder het kader met schaduw ligt gerasterd wordt en derhalve omgezet MOET worden naar CMYK. Technisch gezien kan het niet anders. Als dit voorkomt kun je beter geen spotkleuren gebruiken.
    Adobe heeft over de (eigen)aardigheden van transparantie een zeer leesbaar stuk geschreven op de Adobe site als PDF beschikbaar.
    Vergeet hierbij niet dat het in feite een overgangsprobleem is. Zou XPress wel transparantie ondersteunen, dan hadden ze het zelfde probleem gehad.

Bijdrager
    Deskman

http://www.macdesignonline.com/ubb/Forum11/HTML/000213.html
    Las daar dit berichtje:

I should point out to you that PDFs created from InDesign are not yet universally RIPpable. If you are sending a PDF to an unknown printer or just don’t want to risk problems, you may be better off writing a postscript file, then using Distiller to make your PDF. It has to do with fonts – only the very latest RIPs can handle InDesign PDFs without font problems. I think they are called double-byte or something. I have 2 PostScript Level 3 RIPs at work – PSM and Brisque. The Brisque can handle ID PDFs, while the PSM drops the fonts every time.

Just a word of caution!

Daar zou natuurlijk wel de basis van je probleem kunnen liggen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.