9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    olbo

InDesign -> PDF ; witte plekken (van transparantie?)

Sinds paar weken (of update naar Indesign 2017) krijg ik witte plekken (waar transparantie zit) in mijn PDF bestand. Ik gebruik PDF profielen die nog nooit zulke fouten hebben vertoond.

Komt iemand dit bekend voor en weet wat er aan de hand is?

(welke PDF versie gebruiken jullie?)

Bijdrager
    P-Five

Voor drukwerk gebruik ik nog steeds profielen die gebruik maken van versie 1.3. Kijk eens op printarena.nl. Hoop tips en instellingen daar…

Bijdrager
    Blieper

Zitten ze echt in je pdf of in de print die je ervan maakt? [edit] Ja ik zie dat je de pdf bedoeld.

Als je de [Drukwerkkwaliteit] gebruikt of de X4, zou het weg moeten zijn

Bijdrager
    SvS

Als je inzoomt, wat gebeurt er dan? Als die witte vlekken steeds groter worden heb je een probleem. Maar zijn het haarlijnen die na inzoomen steeds even dun blijven, dan ligt het aan PDF -> scherm, een heel bekend verschijnsel en zal geen problemen opleveren bij kwaliteit van drukwerk. Idd, even testen bij andere profiel. Sommige drukkers vragen nog steeds 1.3, waarom weet ik niet, maar zoom maar in om jezelf te geruststellen.

Bijdrager
    olbo

Ik gebruik PDF profielen van bijna 10 jaar oud (ik neem ze zelfs mee als ik van werkplek verander) en ze gaven nooit problemen (MagazineAdv en NewspaperAds).

Het is trouwens pas zichtbaar op de (zowel vanuit PC en MAC) laserprint en NIET in het PDF bestand. Kleurscheiding check in PDF lijkt ook goed. Maar gaat dit in druk dan ook goed?

Bijdrager
    F_Vervoort

hoi Olbo

ik denk dat je eens naar je afvlakking moet kijken in indesign.

Verhoog die eens in je printenmenu.

Bijdrager
    Blieper

Ja, inderdaad het is in de pdf wel goed begrijp ik en op de print is het pas een verschil in de overlappende tranparantievlakken. Ja als je met een EFI-RIP werkt zou je de optie ‘Composiet overprint’ aan kunnen zetten dan is het er ook uit. Het is per printer verschillend of het goed uitgevlakt wordt namelijk.

Bijdrager
    olbo

Dus dan zou het in drukwerk wel goed komen? Ik ga het even extra in de gaten houden.

Bedankt allen!

Bijdrager
    F_Vervoort

@olbo

Ik denk dat het goed komt, maar wijs de drukker / printer op het probleempje.

Dan mijd je achteraf veel discussies;-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.