21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

InDesign / PDF naar Internet Magazine

Beste mensen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een prettige manier om met InDesign / PDF online magazines te kunnen maken. Het liefst met het Pageflip effect (fraai omslaan van een bladzijde, zoals je wel eens in Flash ziet) en verder helemaal te customizen is door bijv. een bedrijfslogo te plaatsen en bewegende beelden op te nemen binnen het magazine.

Nu zijn er van die Flash flip books met het pagina omslaan effect. Maar ik zie telkens dat je dan eerst vanuit InDesign losse .jpg’s moet maken, meestal ook weer in verschillende formaten (thumbnail, normaal, zoom). Vervolgens moet je dan in een XML wat dingen aanpassen en alles benamen enz. Maar dit kost gewoon teveel tijd en de print functie geeft vaak ook niet het resultaat zoals zou moeten.

Ik wil er best voor betalen. Weet iemand een goede oplossing?

Bijdrager
    Blieper

Even wachten op CS4 dan kan dat allemaal…

Zelfs in Indesign, ik heb het van de week nog gezien en het was erg fraai

Kijk hier maar eens:

Adobe TV

Bijdrager
    Jesper
    ”Blieper”

Even wachten op CS4

Enig idee wanneer die uitkomt?

Bijdrager
    arri

sta me toe meer commentaar te leveren dan een antwoord/oplossing…

InDesign is een fijn programma, maar IMHO toch vooral voor het publiceren van offline dingen (drukwerk e.d.) Dat Adobe er in CS4 een online sausje overheen giet (Flash?) wil nog niet zeggen dat dat ook gelijk een goed produkt oplevert.

Het ontwerpen van een goede (dynamische) site is nogal wat anders dan het ontwerp van een statisch (gedrukt) magazine – tenminste, als je beide media goed wilt benutten. Anders kun je inderdaad net zo goed gewoon een blad ontwerpen, en de PDF die je de drukker stuurt ook ter download aanbieden of rond-mailen.

Daarnaast zijn er talloze redenen om een website, en vooral een online-magazine gewoon in html/css te maken, en flash alleen te gebruiken als het nut heeft (bv. voor filmpjes)…

ik hoop dat je hier toch iets aan hebt(?)

Bijdrager
    Uzbad

Kijk eens naar: http://www.scribd.com of http://www.ipaper-cms.com

Beide geven de mogelijkheid iets dergelijks te doen als je wilt, maar of het helemaal jouw wensen dekt, weet ik niet. Wellicht de moeite waard om eens een kijkje te nemen.

Succes!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Lustigson
    ”Dr.

Daarnaast zijn er talloze redenen om een website, en vooral een online-magazine gewoon in html/css te maken, en flash alleen te gebruiken als het nut heeft (bv. voor filmpjes)…

Vijf jaar geleden zou dat misschien wel opgaan.. Vandaag de dag weet elke flash bouwer dat dat onzin is. Flash heeft veel meer in huis dan filmpjes afspelen. Dit is een waardeloze en veel te oude discussie tussen html bouwers en flash bouwers. Een flip magazine op internet kan je niet in html of css bouwen. Ook niet met scripts.

Ik denk niet dat arri zijn opmerking zo bedoelde.

Ik las het zo: je moet een offline medium — een magazine-vmr — niet op een online medium uitbrengen. Magazines hebben hun voor- en nadelen, en websites ook.

Gebruik elk medium waar je vindt dat het nuttig is. Anders kun je net zo goed theaterstukken opnemen en op tv of in de bioscoop laten zien.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Blieper

Nou, ik heb in ieder geval z’n vraag beantwoord en Indesign 6 (CS4) komt deze maand nog uit en de Nederlandstalige begin 2009.

Zoals de vraag was beantwoord ik precies je vraag, dus wat je met de rest van de opmerkingen doet…

De pageflip zit er dan standaard in en daar kun je best mee voor de dag komen.

Succes in ieder geval
    :wink:

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Lustigson”

Gebruik elk medium waar je vindt dat het nuttig is. Anders kun je net zo goed theaterstukken opnemen en op tv of in de bioscoop laten zien.

Laat dat nou ook gewoon volop gebeuren!

Bovendien kan een offline magazine online uitbrengen zeker zijn nut hebben.

Neem nou MacWorld US.
    Een abonnement in Nederland kost veel geld, het transporteren is economisch niet slim en erg duur.
    Hetzelfde blad is met een paar klikken online te zetten en zo help je mensen aan een goedkoop alternatief, dat bovendien een stuk ‘groener’ is dan de papieren uitgave.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    arri
    ”Lustigson”

…Ik denk niet dat arri zijn opmerking zo bedoelde.

– ik doelde op allebei.

KarelWillem illustreert onbedoeld het eerste punt erg goed met dat MacWorld voorbeeld, want je kunt nieuws/-artikelen zowel in het blad als op de site terugvinden, en wellicht zijn er stijl-overeenkomsten, maar verder zijn ze compleet verschilend. bv;
    – vormgeving/layout van artikelen en pagina’s
    – inhoudelijk: online=actueel/dagelijks vers, het blad al rap weekje of 2 oud.
    – manier van lezen: online met (hyper!!)links van/naar artikelen en andere sites, google in ander window ernaast om zelf meer nieuws te kunnen zoeken, offline …
    – interactie met andere lezers, commentaar geven etc.. en de mogelijke invloed die je zo zelf op het medium hebt.
    etc..

anyway, ik hoef niemand uit te leggen wat het internet ook alweer is.
    het is gewoon geen goed idee de twee media in 1 vorm te willen douwen, dat gaat te kosten van te veel kwaliteit aan beide zijden. beter buit je juist de verschillen uit en laat je de een de ander aanvullen, zoals bij MacWorld – of kies voor 1 van de twee..

wat betreft flash weet ik waarover ik het heb, daarom raadt ik het juist af. het is voor een deel misschien ook persoonlijke voorkeur, maar er zijn talloze praktische redenen die veel zwaarder wegen.

en flash kan ook juist nuttig/waardevol zijn in bepaalde situaties, maar ik zal Dr. Maddox een plezier doen en daar nu maar niet verder op ingaan.
    mocht iemand toch geïnteresseerd zijn in mijn argumenten, dan PM ik ze met alle plezier

g
    a

ps> vandaag met het verkeerd been uit bed gevallen en grieperig/ziek.
    excuses voor evt. norsheid/knorrigheid, is niet persoonlijk bedoeld:)

Bijdrager
    KarelWillem

Als basisvorm is een offline magazine uitermate geschikt om om te bouwen naar online magazine.

En daar gaan programma’s als Indesign een steeds grotere rol in spelen.

Juist hier kun je eenvoudig zaken als hyperlinks en zo in je ‘normale’ magazine invoeren.
    Zodat je dus komt tot een extended online variant.

p.s.: beterschap. :wink:

Bijdrager
    MouseMighty

Heel simpel. InDesign CS4 heeft een mogelijkheid tot export naar Flash (inclusief page curl). Waarom? Niet omdat het pretendeerd een webbouwapplicatie te zijn door de print bijna 1 op 1 te “vertalen” richting web. Of zoals Quark een aparte web module inte bouwen. De Flash mogelijkheid is voornamelijk bedoeld om een opdrachtgever snel online een presentatie te kunnen laten zien. Een soort online vervanging van de PDF. Je kan in CS4 namelijk ook kiezen voor de optie om je scherm te delen met je opdrachtgever (ja op de Mac kan dat met iChat (en is nog sneller ook maar dat terzijde)). Ga alsjeblieft niet denken dat je InDesign nu ineens volledige websites kan ontwerpen, even exporteren naar Flash en je bent klaar. Daar zit heel wat andere kennis achter over hoe dat wel moet (overigens vraag ik mij af hoe “fijn” Flash op het web is, laat staan op de Mac).

Bijdrager
    arri
    ”MouseMighty”

(overigens vraag ik mij af hoe “fijn” Flash op het web is, laat staan op de Mac)

…maar laten we het daar maar verder nu niet over heben:)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    MouseMighty

Helemaal mee eens! Het gevaar schuilt in het feit dat applicatie’s tegenswoordigst zoveel kunnen dat “men” vaak denkt er iets mee te maken dat uiteindelijk totaal ongeschikt blijkt voor het gekozen medium. De (vak)kennis erachter ontbreekt vaak. Om de topicstarter nog even iets verder te helpen. http://www.pagegangster.com/

Bijdrager
    Uzbad

Ik moet het met Dr. Maddox eens zijn. De nieuwe publicatie van bol.com, Bomvol, vind ik bijvoorbeeld een goede poging om zo’n cross-mediale presentatie naar voren te brengen. Het kan dus wel.

Bijdrager
    arri

het is een interessante discussie en een belangerijk onderwerp, dus ik wil ik toch nog even reageren..

@UzBad
    – ik begrijp wel dat zo’n site mensen aanspreekt, met hoge kwaliteit geluid en bewegend beeld – het is bijna televisie… maar met alle respect, ook al noemen ze het een magazine, dit is imho gewoon een reclame-folder.
    inhoudelijk bestaat het uit niet meer dan boek-/cd-/dvd-covers en achterflap-teksten, maar vooral commercials (o.k… en een video-interview met jan-smit..)

dit werkt vast prima voor een (..) deel van bols’ doelgroep, maar ik vind het een slecht voorbeeld van een goed(!) online magazine. en trouwens een goed voorbeeld van hoe je flash slecht kunt toepassen, zowel praktisch/technisch (implementatie) als wat betreft vormgeving en functionaliteit.

misschien zal dat volgens sommigen ook weer deels persoonlijke voorkeur zijn, maar ik ben interaction-designer, software-programmeur en webdveloper, en bekijk het vooral vanuit het perspectief van gebruiks-vriendelijkheid en toegankelijkheid.

[size=9:6a3f7ba35a]dank voor de beterschap-wensen KarelWillem en Maddox – het gaat al aanzienlijk beter vandaag :)[/size:6a3f7ba35a]

Bijdrager
    Jesper

Bedankt voor de info so far, ik ga er even naar kijken.

@ arri
    Ik snap je punt goed. Het gaat er bij mij even om dat ik op een leuke manier allemaal drukwerk kan presenteren voor een digitaal portfolio of gewoon ter presentatie. Het zijn geen hele boekwerken maar een paar foldertjes van hooguit 10 bladzijden. Het pageflip effect vind ik erg fraai en zoiets lukt niet in HTML / CSS, daarbij is printen ook niet altijd even makkelijk en een zoom functie is best prettig.

Bijdrager
    Uzbad
    ”arri”

het is een interessante discussie en een belangerijk onderwerp, dus ik wil ik toch nog even reageren..

@UzBad
    – ik begrijp wel dat zo’n site mensen aanspreekt, met hoge kwaliteit geluid en bewegend beeld – het is bijna televisie… maar met alle respect, ook al noemen ze het een magazine, dit is imho gewoon een reclame-folder.
    inhoudelijk bestaat het uit niet meer dan boek-/cd-/dvd-covers en achterflap-teksten, maar vooral commercials (o.k… en een video-interview met jan-smit..)

dit werkt vast prima voor een (..) deel van bols’ doelgroep, maar ik vind het een slecht voorbeeld van een goed(!) online magazine. en trouwens een goed voorbeeld van hoe je flash slecht kunt toepassen, zowel praktisch/technisch (implementatie) als wat betreft vormgeving en functionaliteit.

misschien zal dat volgens sommigen ook weer deels persoonlijke voorkeur zijn, maar ik ben interaction-designer, software-programmeur en webdveloper, en bekijk het vooral vanuit het perspectief van gebruiks-vriendelijkheid en toegankelijkheid.

Arri,

Ik ben ook maar een leek, hoor, zonder enig verstand van grafisch ontwerp (al maak ik zelf een nieuwsbrief voor een vereniging en ben ik altijd op zoek naar nieuwe, betere, leukere manieren van presentatie). Derhalve kan ik niet spreken vanuit het perspectief van een ontwerper, slechts uit dat van iemand die het leuk vindt dat dit soort dingen bestaan en mogelijk zijn. Ik ben nog niet veel gewend op dit gebied, wellicht dat ik daarom de Bol-magazine een geslaagd idee vind. Maar als jij mij voorbeelden kunt aandragen van wat jij beter geslaagde vormen van cross-media vindt, dan houd ik me aanbevolen.

Bedankt in ieder geval voor je opmerkingen en ook van mij sterkte!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.