8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    SterAppel

Indesign -> PDF maken

Maak intussen ruim 2 jaar Certified PDF’s voor dagbladen, tijdschriften en drukwerk.

Gaat goed maar loop regelmatig tegen onduidelijkheden/niet logische dingen aan. Zoals vandaag!

Maak vrijwel altijd een ps file en dan door distiller volgens desbetreffende profielen.

De zwarte tekst is in Indesign 100% zwart. Wanneer ik er een pdf van maak via een ps is de zwarte tekst opgebouw in CMYK!!. Voor de krant niet handig. Zet ik de tekst op overdruk is het opgelost.

Bij het certificeren krijg ik de melding dat “x Caution font is truetype font” bij Encoding staat WinAnsi.

Maak ik rechtstreeks vanuit Indesign een pdf (Drukker) dan is de zwarte tekst niet opgebouwd en bij het certificeren zitten er veel minder opmerkingingen. Bij fonts staat Type -> Composite bij Encoding -> Identity-h

Bij allebei werden ze gecertificeerd!

Wat betekent dit nu precies?

Ben er

Bijdrager
    EagerB0bNerd

heeft met je kleurinstellingen te maken.
    Als die (je working space) in je document bijv. op ISO coated staan, en je outputprofiel (bij het printen naar PS ) staat bijv. op Zeitung_QUIZ _28_03.02V2 dan vindt er een CMYK naar CMYK conversie plaats. Zwart wordt dan anders opgebouwd, en dat is ongewenst vanwege registratieproblemen die je daan krijgt.

Dus: zorg dat je ID document in de goede kleurmodus is aangemaakt.

Of, als ie is aangemaakt in een andere kleurmodus, verander je die in de kleurruimte van je uiteindelijke uitvoer met EDIT/ASSIGN PROFILES vóór je de .PS maakt.

Bijdrager
    SterAppel

Dank voor je snelle reactie, maar…

Zowel de kleurinstellingen van het document als bij de output (ook bij ps) stonden op Euroscale coated v2

Weet je verder een antwoord vwb de fonts?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

vreemd.
    hoe staan de kleurinstellingen in de distiller?
    kijk eens bij PDF settings/color/color management policies
    staat dat op: “Leave Color Unchanged” ??

fonts weet ik niet, maar Truetype zou ik sowieso nooit gebruiken voor dit soort dingen.
    Anders, als de PDF verders in orde lijkt, de waarschuwing negeren.

Je zult toch wel vaker vage waarschuwingen krijgen waar je geen kaas van kan maken ?

Bijdrager
    WOZ

Gebeurd het ook als je de pdf exporteerd ipv distilled?

EagerB0bNerd heeft gelijk dat je de oplossing moet zoeken in het profielgebruik.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”WOZ”

Gebeurd het ook als je de pdf exporteerd ipv distilled?

”Hans59″

Maak ik rechtstreeks vanuit Indesign een pdf (Drukker) dan is de zwarte tekst niet opgebouwd

ff lezen WOZ :wink:

Bijdrager
    SterAppel

bij instellingen kleur -> beleid kleurgebruik -> staan op Kleur ongewijzigd laten.
    Is profiel van krant / NewspaperAds_1v1

De waarschuwing negeer ik dan ook meestal, maar blift wel vreemd

Bijdrager
    pako

In dat geval colormanagement uitschakelen voordat je de .pdf genereert. Weird maar werkt wel.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.