18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    L4A

InDesign pantone en schaduw probleem

Ik heb in InDesign een poster opgemaakt in 2 pantone kleuren.
    De achtergrond is een Duotoon.
    Er zitten psd. afbeeldingen in, monotoon,
    en daar heb ik in InDesign een slagschaduw aangegeven.
    – vermenging
    – pantone kleur
    Dus heel het bestand is opgemaakt in 2 pantone kleuren en dat geeft hij ook aan bij Preflight.

Probleem 1: Exporteren naar PDF:
    Wanneer ik het geexporteerde PDF-bestand open, dan zitten er witte vlakken achter de schaduws.

Probleem 2: Exporteren naar EPS
    Wanneer ik het geexporteerde EPS-bestand open,
    Inplaats van 2 kleuren, krijg ik er de CMYK kleuren bij, bij de kleurseperaties en die platen zijn niet wit
    maar het bestand is gewoon helemaal naar CMYK omgezet + 2 pantone kleuren.

Wat kan ik nou het beste doen?

Bijdrager
    Deskman

Wat je wil kan gewoon niet zo. Als je twee kleuren gaat mengen komt er nooit een pantone uit. Logisch ook.

Je kunt je schaduwen op een overdruk zetten en niet op mengen en een zwart-spotkleur maken. Op die manier druk je over je pantone ondergrond een spot-zwart laag en blijven de platen gescheiden.

Of dit voor jou helemaal de truuk is kan ik niet goed voorspellen, maar het is wel de weg die je moet bewandelen.

Er kan ook nog bij de omzetting naar PDF een en ander misgaan in het afvlakken als je een profiel kiest dat geen spotcolors ondersteunt

Bijdrager
    WOZ

Welkom. JE probleem is veel voorkomend. Vandaar dat we hier een topicje “veel voorkomende vragen” hebben opgezet.

Kijk even hier voor de witte lijnen. Zie onderdeel
    “De beruchte ‘PDF met witte streepjes’ (transparantie)… “

Als je het niet snapt of je wilt meer info kijk dan ook hier: InDesign 2.0, Spot Colors, Transparency.

Succes!

Bijdrager
    AppelJuice

Vervang de twee PMS kleuren door Proces kleuren bijvoorbeeld Cyaan en Magenta. Op deze manier kun je eenvoudig de problemen omzeilen.

Wel even goed communiceren met de drukker!

Bijdrager
    Deskman

Nee, dat is niet de oplossing!! Het gaat om de manier waarop de kleur tijdens het afvlakken wordt omgezet en bepaald.

BTW, ik had mijn postje nog ge-edit en voorzien van de link naar de Adobe tutorials. Kennelijk tijdens het posten iets misgegaan..

nog een keer dan maar

Bijdrager
    WOZ

@ Applejuice:
    Dat kan inderdaad ook prima. Maar eigenlijk zou je dat alleen doen als je (de mogelijkheden van) het programma InDesign niet goed of niet volledig snapt. Denk je niet?

*update* dat kan idd niet. Er worden hier opzettelijk PMS’sen gemengd. Meestal doet de DTP’er dat niet. Hier gebeurd het wel. Heb ik het goed als ik stel dat je nog niet zo lang met InDesign en drukwerk bezig bent L4A?

Bijdrager
    L4A

Ik zal het eventjes kort uitleggen:
    Ik ben 7 jaar DTP-ster, maar werk helaas op een PC met het programma CorelDraw.

Thuis ben ik gek op Mac en heb nu sinds een jaar CS op mijn Mac.
    Voorheen maakte ik alles met Freehand in combinatie met Photshop op OS 9.
    Maar ben nu gestart met Indesign.

De opdracht die ik aan het maken ben, mag maar uit 2 kleuren bestaan,
    dat is de reden dat ik 2 PMS kleuren heb gebruikt.
    Pantone Process Black C en Pantone 708C.

Bijdrager
    WOZ

Okay. Well you’ve come to the right place. Er is hierzo heel veel te vinden over druktechnieken en InDesign. Blader maar eens door dit onderdeel ‘Beeld’ heen om de diverse topics te lezen. De ‘veel gestelde vragen’ bovenin dit topic geven ook veel nuttige info.

Corel… Oef! :sealed:

Bijdrager
    Deskman

Dan maar gelijk de twee valkuilen in InDesign gespot..:P

Transparanties zijn geen probleem als je weet wat er gebeurt. Weet je dat niet dan kan het vreselijk mis gaan. Jij ziet witte vlakken, het kan er ook op het scherm goed uitzien en in druk mislopen.

Het gebruik van spotcolors in combinatie met transparantie is een extra risico omdat dropshadows een transparantie-variant zijn waarbij de vlakken met de schaduw apart gerasterd worden bij het exporteren naar PDF.

Je kunt het jezelf niet moeilijker maken binnen InDesign.

Bijdrager
    L4A

Dus eigenlijk kan ik beter de schaduw in Photoshop maken, monotoon, deze opslaan als PSD en die dan plaatsen achter het voorwerp waar ik een schaduw van wil hebben?

Of sla ik de plank nu in het geheel mis? :wink:

MvrG

Bijdrager
    hansman

Gebruik in photoshop de kleur “zwart en een pantonekleur”

Bijdrager
    Deskman

Nee, gebruik een black-spotcolor en zet zwart op overdruk. Dan komt het vrij snel helemaal goed…

Bijdrager
    macmickey2

Het kan ook nog anders en volledig in ID als je tiff gebruikt zwart/wit…Je kan zelfs je PMS kleuren mixen in ID voor heftige effecten. let wel goed op met maken van PDF dat je de goede instellingen gebruikt en ID er dus geen CMYK van maakt!!

Bijdrager
    DTP2

@macmickey2

Ondanks mijn zoekopdracht in ID kan ik niet vinden hoe jij die mixkleuren voor elkaar krijgt. Zou je mij dit kunnen vertellen?

Bijdrager
    Katinka

Je moet eerst de pantonekleuren die je wilt gebruiken aanmaken. Dan kun je in het uitklapmenuutje van je stalenpalet ‘Nieuwe Staal Gemengde inkt’ kiezen en een mix maken van de kleuren die je wilt gebruiken.

Bijdrager
    L4A

Ik dacht dat ik er was,…

Voor de schaduw een gemengde inkt gebruikt van de 2 steunkleuren
    waar ik het bestand in opgemaakt heb.
    Deze niet vermengd.

Met het exporteren naar een PDF:
    – compatibiliteit Acrobat 5 (PDF1.4)
    – kleur: ongewijzigd laten.

Wanneer ik in Acrobat bij de “voorbeeldscheidingen” kijk
    lijkt alles goed, als ik CMYK afvink en de 2 steunkleuren overblijven,
    zie ik mijn bestand zoals hij hoort te zijn.
    En als ik de steunkleuren afvink is alles wit. Zoals het hoort.
    Dus ik dacht dat ik er was.

Maaaaarrrrr,……. wanneer ik bij document, Preflight kijk, geeft hij aan:
    – 3 platen (black) en de 2 pantonekleuren.
    Waar komt die blackplaat nu eens vandaan?

Ik heb nergens Black gebruikt.
    Heeft InDesign niet aangegeven in zijn Preflight.
    Alleen de 2 steunkleuren.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het zou kunnen dat ID black gebruikt voor de info buiten je opmaak, zoasl filenaam, datum, snijtekens etc.
    maar wel gek dat het er drie zijn . :?
    zou me er niet teveel zorgen om maken, print een en ander uit en kijk wat er uitkomt.

Bijdrager
    L4A

Ik heb het geexporteerd naar een EPS,
    deze geplaatst in een nieuw InDesign bestand
    en er blijven inderdaad toch maar 2 steunkleuren over.

Het is dus gelukt.

Allemaal hartsikke bedankt voor de hulp!
    :apple: :lol:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.