5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    hage

indesign overlapping (aanleveren prepress)

een vraag over indesign.

Ik werk nu sinds kort in indesign en dat bevalt me goed.
    Ik heb het boek al aardig door gelezen maar ik wil toch ff aan de mensen in de praktijk vragen waar ik nu op moet letten bij het aanleveren in indesign. overdruk, overlapping kleuren, rasters enz

uiteraard staan deze nu op de standaard waarden, maar zijn die wel goed
    Als ik kleurgescheiden uitdraai ziet alles er goed uit maar zijn de overlapping waarden die nu op 0,08 pt staan goed, en zwart staat op 0,1 en nog wat. in quark was dit 0,07 pt en gold voor alle kleuren.

wie kan me hier wat meer over vertellen, hoe lever jij aan, natuurlijk kunnen we ook pdf maken maar ik wil eerst mijn indesign zo hebben dat alles goed staat.

greetings:lol:

Bijdrager
    Flipstra

Ik gebruik de standaard waardes van InDesign en heb al meer dan 100 dingen laten drukken, zowel in Full-Colour als in Duotoon als met steunkleur etc. en ben nog geen problemen tegengekomen met die standaard waardes. Waar je wel op moet letten (of tenminste, dat wàs zo, heb er de laatste tijd geen last meer van gehad) is dat er bij het filmuitdraaien (in FC) alle kleuren handmatig in het juiste aantal lijnen p/inch moeten worden gezet. In Quark ging dit volgens de filmmakers automatisch, maar heb al twee keer meegemaakt dat er een moiré effect in het drukwerk zat door het verkeerd instellen van de rasterlijnen. Dan stelden ze de eerste kleur in op 60 lpi en de rest bleef dan staan op bv 54 lpi.

Bijdrager
    boesboes

60 lpi voor drukwerk :D

dit zou ik wel eens willen zien:)

Bijdrager
    MacFloo

Ik denk dat dit (60lpi) ook heel erg weinig is, zal wel 150 lpi moeten zijn en dit is dan gelijk aan raster 60, het aanpassen van de raster in de 2 genoemde waarde 60 en 54 zou niet nodig zijn als je naar een belichter zoekt die dit standaard al doet.

bijv. Avantra 30 van Agfa,, deze draait 1 kleur altijd in een hoger raster uit om moire te verkomen, en als dit niet is, probeer dan de raster hoeken anders te laten uitdraaien, bijv. 75-105-90-45 (raster hoeken)

succes

Bijdrager
    Igor

even verplaatst naar beeld…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.