21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    SterAppel

Indesign objecten groeperen en vervormen / perspectief zetten

Is er een manier of tool om kaders waarin foto’s staan te groeperen en vervolgens te vervormen cq in perspectief te zetten.
    Ik heb het hier over ruim 100 relatief kleine afbeeldingen / kaders.
    Werkwijze nu is:
    – In Indesign kaders plat opmaken
    – een pdf maken
    – importeren in Photoshop
    – vervormen
    Nadeel is dat ze sterk uitvergroot moeten worden (20 mtr br en 4 mtr hoog) waardoor randen rafelig worden.

Ps illustrator is voor mij geen optie, veel te lastig, Zeker wanneer je foto’s moet wijzigen vervangen

iemand een idee?

Bijdrager
    MouseMighty

Idee? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar ik zou het lekker in InDesign doen en dan een document opmaken dat bv 10% van de daadwerkelijke grootte is (2000 mm x 400 mm ?) Maak een rij klaar en maak er bv objectstijlen van. Zo’n groep kopieer/dupliceer je en je plaatst er andere afbeeldingen in? Nogmaal ik snap niet helemaal hoe ik het moet zien.

Bijdrager
    SterAppel

Misschien anders / eenvoudiger formuleren.
    Kun je in Indesign een kader waarin een afbeelding staat in perspectief zetten en de afbeelding mee vervormd?

Bijdrager
    macmaus

Nee, in Indesign kun je geen afbeelding in perspectief zetten.

Je kunt wel een afbeelding in Photoshop in perspectief zetten, het feit dat je randen rafelig worden heeft er waarschijnlijk te maken dat je in een te lage resolutie werkt. Op het door jou aangegeven formaat (20×4 meter) is een resolutie van 100dpi amper haalbaar in één document, laat staan dat je hem op ware grootte (100%) op kunt maken.

Zoals MouseMighty al zegt, bestand in Photoshop opmaken op bijv. 10%, en je resolutie daaraan aanpassen. Uitgaande van 75dpi (voor dit formaat redelijk haalbaar) dus een photoshop document van 2000x400mm op 750dpi maken, dan zit je al meteen op 1,95GB. Dus misschien kun je je afbeelding in twee delen splitsen, dan hou je nog een beetje werkbare bestandsgroottes.
    En vergeet niet ze als .psb (indeling voor grote documenten) te bewaren.

Bijdrager
    Whamp

Je kunt de afbeelding wel schuintrekken;-)
    Object -> transformeren -> schuintrekken (horizontaal / verticaal). Gaat de afbeelding ook mee!
    :razz:

Bijdrager
    SterAppel

Whamp,
    maar niet in perspectief dus!

Bijdrager
    MouseMighty

Nee niet in perspectief. InDesign blijft een opmaakprogramma. Je kan er veel grapjes mee uithalen maar wat jij wil is een klus voor Photoshop. Kortom maak het vanaf het begin in Photoshop (misschien met verschillen actions).

Bijdrager
    SterAppel

Beste MouseMighty,
    De vraag was of het expliciet in Indesign kon dmv bv Plug-in.
    ik denk dat ik redelijk met Indesign (10 jaar ervaring) en Photoshop (19 jaar ervaring) overweg kan.

Inmiddels is voor mij duidelijk dat het niet kan, basta;-)

Dank voor jullie reacties

Bijdrager
    Blieper

Het kan gewoon in InDesign jongens.
    Vrije transformatietool, eerst gaan slepen en dan de Cmd en Shift-toets indrukken, klaar….
    (Shift is niet noodzakelijk, maar dat weet elke ervaren InDesign-prof)

BTW 10 jaar ervaring wil niets zeggen hoor, als je maar 5 minuten per dag met een pakket werkt, wel als je een volledige werkweek continue met de CS pakketten werkt… vindt ik;-)
    Ik ben blij dat we vanaf het begin met Indesign 1.0 zijn begonnen. Wanneer was dat 1997 of zoiets, what the heck… InDesign is perfect!!:lol:

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is inderdaad geen enkel probleem.

Bijdrager
    MouseMighty

:thumbsup: Top Tip! Zo zie je maar weer. Je kan na transformatie ook nog eventueel met de witte pijl je kader aanpassen voor een groter effect.

@Blieper
    InDesign is, volgens mij, vorig jaar (officieel) 10 jaar geworden. Vanaf 2000 dus:wink: Ik zal het vanavond even nakijken in het jubileumboek.

Bijdrager
    SterAppel

Wat jullie doen is schuintrekken, daar heb ik niets aan is wil het in perspectief zetten!

Dus dat je een ankerpunt vastpakt en daarmee schuift terwijl de rest blijft staan, zoals in Photoshop kan

Of zie ik iets over het hoofd met meer dan 10 jaar ervaring;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, dit is niet schuin-trekken. Dit is in perspectief zetten.

Het heeft echter wel beperkte mogelijkheden.
    Je kunt niet elke punt apart verschuiven.

Bijdrager
    MouseMighty

[InDesign geschiedenis] Eind 1999 kwam InDesign 1.0 uit. Dus voor de echte InDesign geeks inderdaad meer dan 10 jaar. Alhoewel ik maar bar weinig mensen ken die gelijk op InDesign destijds zijn overgestapt hoor:wink:

Leuk weetje 1 : “In 1998, Apple CEO Steve Jobs visited Adobe’s Seattle office, where InDesign was being developed. The official reason for Jobs’ visit was to
    affirm the vitality of the Macintosh, whose market share had been so pummeled that pundits doubted Apple’s future. During the visit, Jobs saw a demonstration of pre-release InDesign. Attendees remember that Jobs was impressed but that he advised Adobe that they bundle it with Photoshop rather than sell it on its own. While InDesign did succeed as a standalone application for more than a decade after Jobs’ visit, the
    two products came together under Adobe’s Creative Suite strategy.”

Voor de liefhebber een link naar de PDF van het Verjaardagsboek: Klik

Leuk weetje 2: Dit boek is opgemaakt met de Museo een font van de nederlandse fontontwerper Jos Buivenga [/InDesign geschiedenis]

Bijdrager
    SterAppel

Blijkt dus niet te kunnen, maar bedankt voor de geschiedenisles……

Bijdrager
    Blieper

Ik denk dat het beter is dat je een voorbeeld laat zie, zoals je het in Photoshop wel kunt, dan weten we precies of dat je schuintrekken of perspectief bedoelt, maar het kan dus WEL in InDesign. En ik ga nu geen basta zeggen hoor…;-)

Duss…. upload toch maar even een plaatje zoals je het in Photoshop wel voor elkaar krijgt…. WIJ zijn benieuwd…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vermoed dat hij A wil zien, terwijl in Indesign B eenvoudiger gaat.

Bijdrager
    SterAppel

Bijdrager
    SterAppel

wel of geen basta?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zeg ik toch??

Bijdrager
    Blieper

SterAppel,

Eindelijk duidelijk. Dat gaat inderdaad (nòg) niet in InDesign. Had dat dan meteen geupload, dan had je gelijk antwoord gehad. Basta:razz:

Maar voor de duidelijkheid… perspectief gaat dus WEL in Indesign, alléén niet per hoek en wel per zijde.

Duidelijk…?

Succes verder;-)

Moet overigens in Photoshop met Automatische Handelingen toch geen probleem zijn om het voor tig bestanden in 2 minuten te laten doen toch…?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.