20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    OAMKB

Indesign: linkjes PDF openen in nieuw venster

Ik heb een tekstdocument opgemaakt in Indesign met daarin hyperlinks naar diverse websites. Nu wil ik graag dat als de lezer op de link klikt, dat zich dan een nieuw venster opent. Nu heb ik de linkjes wel doorklikbaar, maar gaan ze direct naar de desbetreffende pagina in plaats van dat zich een nieuw venster opent. Weet iemand hoe ik de linkjes in Indesign zo kan maken dat zich bij het klikken een nieuw venster opent? Ik werk op een MacBook Pro met Indesign CC 2015.

Bijdrager
    KarelWillem

Grappig, ik heb PDF’s met een link onderin, en die opent altijd op een nieuw venster of tab.

Misschien helpt dit ellenlange verhaal je nog verder?

https://helpx.adobe.com/nl/indesign/using/hyperlinks.html

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    OAMKB op 16 juli 2016

Weet iemand hoe ik de linkjes in Indesign zo kan maken dat zich bij het klikken een nieuw venster opent?

Volgens mij kan dat niet, want (zoals in de schermafbeelding van KarelWillem te zien is) heb je daar in InDesign geen keuze in. In HTML kun je dat wel (door target=”_blank” te zetten in de tag die de linkt maakt), maar InDesign is geen HTML-editor en PDF-documenten zijn geen HTML-bestanden.

Ik heb het vermoeden dat dit onoverkomelijk zal zijn omdat HTML-documenten in webbrowsers weergegeven worden, en dus kan de browser zelf naar de link kijken wanneer je erop klikt en bepalen of hij een nieuw venster moet openen, terwijl een PDF-bestand in een PDF-lezer weergegeven wordt, en wanneer je dan op de link klikt, zal de PDF-lezer alleen tegen de browser zeggen: „Hier, open deze URL eens” waarna het aan de browser is om te beslissen in welk venster dat zal gebeuren.

Bijdrager
    OAMKB

Bedankt voor de reacties. @KarelWillem: ik heb het document doorgenomen, maar daar kan ik niet vinden hoe je een link laat openen in een nieuw venster. Ik denk dat de lezer dan maar op het pijltje terug moet klikken om terug te gaan naar het PDF document.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, ik zei dan ook ‘Misschien helpt dit…’:)

Best dom dat je dat niet simpel kan instellen.

Maar ook gek dat het in een PDF blijkbaar wél kan.

De URL hier links onderin opent nml. gewoon een nieuwe pagina.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    OAMKB op 18 juli 2016

ik heb het document doorgenomen, maar daar kan ik niet vinden hoe je een link laat openen in een nieuw venster.

Omdat je dat niet in kunt stellen in InDesign.

OAMKB op 18 juli 2016

Ik denk dat de lezer dan maar op het pijltje terug moet klikken om terug te gaan naar het PDF document.

Aha, je gaat er blijkbaar van uit dat de lezer het document opent in een webbrowser. Dan gaat het denk ik helemaal afhankelijk zijn van de standaardmanier van de webbrowser — en dat is over het algemeen om links in hetzelfde venster te openen, juist zodat de gebruiker terugkan naar de vorige bekeken pagina.

KarelWillem op 18 juli 2016

De URL hieronder in opent nml. gewoon een nieuwe pagina.

Gebeurt dat bij elke PDF of alleen bij die?

Maar ik heb eens even wat gezocht, en het kan inderdaad, maar niet in InDesign.

Bijdrager
    KarelWillem

AL mijn in Indesign gemaakte PDF’s openen hun links op een nieuwe pagina/tab in een webbrowser.

Ongeacht welke webbrowser er wordt gebruikt, en ongeacht of die PDF in de browser wordt geopend, of vanaf de desktop wordt bekeken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Omdat ik het nu wil weten heb ik het even geprobeerd:

De URL op de pagina is een link naar diezelfde URL, van deze thread dus:

Als ik dit exporteer naar PDF, dat bestand open in Voorvertoning, en klik op de link, dan wordt de pagina op het actieve tabblad in m’n voorste Safari-venster vervangen door de gelinkte pagina. Als ik een nieuw tabblad open in Safari, daar de PDF in sleep, en klik op de link, wordt hij geopend in datzelfde tabblad.

Bijdrager
    OAMKB

@Jacco Westerbeke: dus bij jou opent het zich dus ook niet in een nieuw tabblad, maar gewoon in dezelfde..

Bijdrager
    OAMKB

@KarelWillem: als ik de uitleg goed begrijp dan kan ik dit wel wijzigen in Acrobat?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zou je bijna zeggen. Maar ook daar zie ik er geen mogelijkheid toe.

Bijdrager
    KarelWillem
    Jakko op 19 juli 2016

…Als ik dit exporteer naar PDF, dat bestand open in Voorvertoning, en klik op de link, dan wordt de pagina op het actieve tabblad in m’n voorste Safari-venster vervangen door de gelinkte pagina…

En bij mij dus (gelukkig) niet.

Daar wordt netjes een nieuwe tab geopend. Ook in Safari en Chrome.

Ligt dat wellicht aan de instellingen van de browser?
    Wellicht wel. Want als ik mobiel hetzelfde doe, dan wordt de eerste pagina wel vervangen voor die in de link.

Bijdrager
    Shmoo

Download mijn voorbeeld eens, open in Voorvertoning en druk op de link in het document. Deze wordt netjes geopend in Safari, in een nieuw tabblad.

Gemaakt in een 10,- teksteditor door extreem slimme mensen.

Bijdrager
    OAMKB

@Shmoo: via Voorvertoning worden mijn linkjes ook wel in een nieuw venster geopend, maar in mijn document opent de lezer het gelijk al in de webbrowser. Het gaat bij mij om het volgende document: http://www.onlineaccountantsmkb.nl/hoeverlosikmijnbedrijfvandeboekhouding.html. Als je hier klikt op download eBook dan weet je wat ik bedoel.

Bijdrager
    Shmoo

Dat zijn dingen daar moet je voor bij Apple klagen. Dat is gewoon Apple die hun eigen PDF-viewer (dat in Safari zit gebakken) wilt promoten.

PDF bestanden horen niet in een browser getoond te worden maar op een computer in een programma of viewer.

Kortom dat ga je nooit fatsoenlijk krijgen, ongeacht hoe je documenten gaat opmaken omdat Safari hier bepalend is en niet het PDF bestand. Je kunt vast wel een Safari Extensie vinden die er voor zorgt dat de PDF viewer in Safari dood gemaakt wordt. Als je dan op een PDF linkje druk zal het bestand meteen downloaden.

Bijdrager
    OAMKB

@Shmoo: ik werk zelf in Google Chrome, niet in Safari.

Bijdrager
    KarelWillem
    OAMKB op 19 juli 2016

…in mijn document opent de lezer het gelijk al in de webbrowser…

Ja, ook bij mij opent het in hetzelfde venster als de website.

Blijft het toch vreemd dat Indesign dat dus in HTML en PDF blijkbaar anders afhandelt.

Bijdrager
    OAMKB

@KarelWillem: ja, vind ik ook!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    OAMKB op 19 juli 2016

dus bij jou opent het zich dus ook niet in een nieuw tabblad, maar gewoon in dezelfde..

Inderdaad, volgens mij omdat dat ook de standaard is. Links in HTML (webpagina’s) horen in hetzelfde venster/tab/o.i.d. te openen wanneer de gebruiker of de pagina niet aangeven dat dat in een ander moet gebeuren:

If the user indicated a specific browsing context when following the hyperlink, or if the user agent is configured to follow hyperlinks by navigating a particular browsing context, then let target be that browsing context.

Otherwise, if subject is an a or area element that has a target attribute, then let target be the browsing context that is chosen by applying the rules for choosing a browsing context given a browsing context name, using the value of the target attribute as the browsing context name. If these rules result in the creation of a new browsing context, set replace to true.

Otherwise, if target is an a or area element with no target attribute, but the Document contains a base element with a target attribute, then let target be the browsing context that is chosen by applying the rules for choosing a browsing context given a browsing context name, using the value of the target attribute of the first such base element as the browsing context name. If these rules result in the creation of a new browsing context, set replace to true.

Otherwise, let target be the browsing context that subject itself is in.

Een PDF-bestand is geen HTML-pagina, maar wanneer een PDF weergegeven wordt in een webbrowser, is het een goed idee dezelfde conventies te volgen omdat dat minder kans geeft de gebruiker te verwarren.

KarelWillem op 19 juli 2016

Ligt dat wellicht aan de instellingen van de browser?

Die gedachte had ik vanochtend ook al, en dat vermoeden blijkt nog te kloppen ook:)

Shmoo op 19 juli 2016

Dat zijn dingen daar moet je voor bij Apple klagen. Dat is gewoon Apple die hun eigen PDF-viewer (dat in Safari zit gebakken) wilt promoten.

PDF bestanden horen niet in een browser getoond te worden maar op een computer in een programma of viewer.

Aha, dus dáárom worden er al sinds een jaar of twintig plug-ins gemaakt zodat PDF’s in webbrowsers weergegeven kunnen worden door andere programma’s zoals Adobe Reader …

</sarcasme>

De reden dat Apple een PDF-lezer in Safari gestopt heeft, is omdat een groot deel van de mensheid z’n webbrowsers uitbreidde met die functionaliteit, dus er is vraag naar. En als ze dat doen met een plug-in voor (meestal) Adobe Reader, dan kan de PDF er anders uitzien in Safari dan in Voorvertoning waarna daar weer over geklaagd gaat worden — dat, en over dat PDF’s zo verschrikkelijk traag getoond worden in Safari maar niet in Voorvertoning.

Eenvoudige oplossing: Apple steekt dezelfde PDF-lezer als in Voorvertoning, in Safari.

Deelresultaat: mensen zeuren nu daar weer over.

Bijdrager
    OAMKB

@Jacco Westerbeke: bedankt voor de duidelijkheid!!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.