6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    WOZ

InDesign & kleurinstellingen

Ik probeer een ‘standaard werkwijze’ op te zetten zodat iedereen op dezelfde wijze met InDesign werkt. (Ik wil voorkomen dat iedereen aan InDesign’s kleureninstellingen gaat lopen ‘klooien’).

Nu staat InDesign’s colorsync standaard op RGB ‘AdobeRGB_D50_G22.icc’. Dat is prima. Voor CMYK drukwerk gebruiken we de ISOCoated.icc. Ook prima.

De RGB workflow vereist bij het maken van de (certified) PDF een outputprofiel. Voor kranten geschikte Certified PDFjes heb ik het Cebuco ‘ISOnewspaper26v4.icc’ profiel.

Kan het kwaad als men werkt in een ISOCoated profiel en daarna bij de PDF als output het Cebuco profiel kiest? Ik snap dat het beter is dit meteen als ‘CMYK-omgeving’ in de kleureninstellingen van InDesign is ingevuld, maar het werk is erg divers en de kans dat men ‘vergeet’ het juiste CMYK profiel te kiezen voordat men aan een klus begint is erg groot.

(Voor de PDF kan men niet het verkeerde profiel kiezen, want ik heb Instant PDF 3 Queues die automatisch het juiste uitvoer proefiel kiezen).

Het mooist zou het zijn als ik helemaal geen CMYK aangaf in mijn vookeuren, maar pas een stapje later bij ‘weergave->’ ‘instellen proef’ een CMYK-profiel aanwijs. Zou dat kunnen?

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”WOZ”

Kan het kwaad als men werkt in een ISOCoated profiel en daarna bij de PDF als output het Cebuco profiel kiest? Ik snap dat het beter is dit meteen als ‘CMYK-omgeving’ in de kleureninstellingen van InDesign is ingevuld, maar het werk is erg divers en de kans dat men ‘vergeet’ het juiste CMYK profiel te kiezen voordat men aan een klus begint is erg groot.

even in het kort:
    Het is niet aan te raden, vanwege de gevreesde cmyk-> cmyk omzetting
    Bij foto’s zal je waarschijnlijk geen verschil zien, maar het geldt ook voor tekst (zwart wordt cmyk, en native ID elementen (lijnen etc) en dat is wel vrij ernstig.

Als je bij het begin niet de juiste kleurinstellingen had, kies dan gewoon “assign profile”,(je krantenprofiel) en maak daarna de PDF.

”WOZ”

I(Voor de PDF kan men niet het verkeerde profiel kiezen, want ik heb Instant PDF 3 Queues die automatisch het juiste uitvoer proefiel kiezen).

slim, maar het risico van “automatisch” is wel dat men niet meer nadenkt, en het tóch fout gaat.
    check altijd je zwart in Acrobat met separation preview.

”WOZ”

IHet mooist zou het zijn als ik helemaal geen CMYK aangaf in mijn vookeuren, maar pas een stapje later bij ‘weergave->’ ‘instellen proef’ een CMYK-profiel aanwijs. Zou dat kunnen?

instellen proef, ik neem aan dat je bedoelt ” proff setup” en dan “proof colors”
    dit verandert niets aan je kleuren, alleen aan de weergave op het scherm.
    Prima om te kijken hoe het wordt, maar denk erom, er vindt géén conversie plaats !
    proof setup en kleurinstellingen zijn niet hetzelfde !

Wat wel kan is in RGB werken (je beelden) en dat bij het PDF draaien een en ander omzetten naar het juiste profiel.

[bewerk]
    bedenk overigens dat de kleurinstellingen geen invloed hebben op beelden met ingesloten profiel (mits je die behoudt bij het plaatsen natuurlijk) maar alleen op beelden zonder profiel en op de elementen van Indesign zelf, dus tekst, lijnen, kleuren, kaders etc.

Bijdrager
    WOZ

Als je bij het begin niet de juiste kleurinstellingen had, kies dan gewoon “assign profile”,(je krantenprofiel) en maak daarna de PDF.

Idd. Maar eigenlijk wil ik de anderen in RGB laten werken en nog geen cmyk profiel laten kiezen. Cmyk wil ik ze pas laten kiezen als de pdf wordt gemaakt. (Waar ze evt bij de ‘voorvertoon’ nog even kunnen checken of e.e.a. geen rare omzettingen geeft). Dan heb ik wat meer controle op wat er allemaal uitgevreten wordt.

Het is niet aan te raden, vanwege de gevreesde cmyk-> cmyk omzetting

Ja dit is met recht een bug te noemen. Erg vervelend.

Jep, maar hoe check ik nu een cPDF of iemand dat wel/niet heeft gedaan? Ik kan moeiijk alle ID docjes erbij gaan openen.

slim, maar het risico van “automatisch” is wel dat men niet meer nadenkt, en het tóch fout gaat.

Hier heb ik ook over nagedacht. Maar sommigen denken nu al niet na (of je moet ze steeds hetzelfde vertelen), dus dan toch liever automatisch;-)

Ik vraag me af hoe dit in InDesign Cs 2 opgepakt is door Adobe.

Bijdrager
    was frans

even over je RGB profiel gesproken, was vrijdag bij adobe, seminar van Johan Kerver over kleurbeheer, hij had het de hele tijd over ECI rgb, die kun je vinden op http://www.eci.org daar waar je ook die iso profielen vindt…..

de kleurruimte zou wat groter zijn dan die van Adobe

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ja, ik hoor regelmatig mensen praten over grotere kleurruimtes.

met name fotografen en archivarissen van musea willen graag een zo groot mogelijke kleurruimte, die alle kleuren in hun dia’s omvat, en liefst nog meer.
    een van de nadelen van een grote kleurruimte is dat je niet alle kleuren in de ruimte kan zien op je monitor, of in je drukwerk, terweijl je wel allerlei bewerkingen gaat doen waar je het effect maar tendel van kan zien.
    Je kijkt als het ware door een klein gaatje naar iets heel groots.
    En eigenlijk zou je in 32 bits moeten werken, om te voorkomen dat er gaten vallen in je histogram.

drukkers hebben juist weer liever een kleinere kleurruimte, zoast ze zeker weten dat ze alles kunnen drukken zonder dat er “clipping” plaatsvindt.

[bewerk]
    lees hier een artikel van Bruce Fraser over het onderwerp

[bewerk 2]
    ha, dus het is je toch gelukt om dat seminar bij te wonen
    was het leuk en heb je er wat van opgestoken?

Bijdrager
    was frans

het idee van die ECI rgb is volgens mij puur en alleen bedoeld als mooie kleurruimte voor zaken die echt alleen voor rgb bedoeld zijn. Verder is het verhaal erachter dat als je in rgb werkt met als uiteindelijk resultaat cmyk (bijvoorbeeld in photoshop) je altijd je proefdrukken/voorvertoning op je cmyk ruimte heb staan, zodat je kunt zien wat je werkelijk gaat krijgen. En omdat je dan toch in ‘cmyk’ aan het kijken bent is het geen ramp dat je rgb profiel groter is.

Wat die dag bij adobe betreft, ze hadden gelukkig een tweede dag geregeld, was erg leuk en zeker ook leerzaam, ben blij dat ik geweest ben.:)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.