17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    DannyR

Indesign kleur document exporteren naar zwart wit pdf

Hallo Macers,

Ik ben bezig met een advertentie in indesign, deze is in kleur.
    Nu moet ik deze advertentie ook in zwart/wit (grayscale) pdf aanleveren

Hoe pak ik dit aan? (waarschijnlijk erg eenvoudig maar dit is de eerste keer dat ik met het paket werk:) )

Bijdrager
    marloez

ik heb het geprobeerd met een joboption in Adobe Distiller te gooien voor zwart-wit opmaak, maar daarmee werden de kleuren te flets, alles grijs eigenlijk. Dus ik zet ze maar weer met de hand om, maar dat vreet wel veel tijd! :x

Dus als iemand anders een tip heeft is ie ook bij mij meer dan welkom!:D

Bijdrager
    Marc Smiers

Wat ik altijd doe is:
    van InDesign doc een pdf maken (hoge resolutie).
    Deze PDF openen in Illustrator.
    In Illustrator zit een handige functie om alles in één keer om te zetten naar grayscale.
    Wel even nalopen want soms wordt iets te licht of juist te zwaar qua kleur.
    Bitmap-afbeeldingen moet je daarna omzetten naar grayscale. Dat kan Illustrator niet.

De tip van Marloez is ook een hele goede, maar zoals zij zelf al beschrijft wordt e.e.a.
    soms te flets. In Acrobat kun je helaas niets meer aanpassen.

Bijdrager
    marloez
    ”Marc

Wel even nalopen want soms wordt iets te licht of juist te zwaar qua kleur.
    Bitmap-afbeeldingen moet je daarna omzetten naar grayscale. Dat kan Illustrator niet.

ik werk dan in Indesign, maar komt dus op hetzelfde neer, alles met de hand omzetten, foto’s in PS..maar goed, dat moet dus (hopelijk) makkelijker kunnen! En anders moet iemand dat maar eens gaan uitvinden, ik koop die plugin!:P

Bijdrager
    marceljanssen

Als je output toch een PDF moet worden, dan kun je heel goed in Acrobat 7 proffessional het gehele document ombouwen naar een andere kleuromgeving. En ook grijswaarde.
    Zie: Tools/Print Production/Convert Color…
    Hoe het werkt in Acrobat 6 weet ik even niet meer.

(M)

Bijdrager
    marloez
    ”marceljanssen”

Als je output toch een PDF moet worden, dan kun je heel goed in Acrobat 7 proffessional het gehele document ombouwen naar een andere kleuromgeving. En ook grijswaarde.
    Zie: Tools/Print Production/Convert Color…
    Hoe het werkt in Acrobat 6 weet ik even niet meer.

(M)

das waar, maar zoals al (2x) gezegd mis je dan het contrast, kleuren worden te flets…

Bijdrager
    WOZ

Noem mij maar ouderwets maar ik maak m gewoon in ZW… Maximale controle. Foto’s allemaal in pshop ff krantenprofiel meegeven en klaar!

Bijdrager
    SterAppel

Had laatst ook zoiets.

mocht allemaal niet teveel geld kosten! Heb een postscript bestand gemaakt met kleur op -> grijswaarden en vervogens door de Distiller

Volgens mij kun je met de nieuwe CS2 de teksten op 100 % zwart zetten

Bijdrager
    mooirood

Biedt photoshop in deze geen uitkomst?

Hoge resolutie pdf openen in photoshop > grayscale kiezen en in PS opslaan als pdf.

Geen ervaring mee; wellicht gaat dit ook niet ten goede van het contrast maar niet geschoten enzo… :innocent:

Bijdrager
    WOZ

Hmm. blijf erbij dat de beste manier is om m handmatig om te zetten. Afterall, het is maar 1 advertentie. Helemaal als hetvoor een krant is.

Bijdrager
    marloez
    ”WOZ”

Hmm. blijf erbij dat de beste manier is om m handmatig om te zetten. Afterall, het is maar 1 advertentie. Helemaal als hetvoor een krant is.

bij mij komen die om de 2 week terug…2 adv. per keer, soms 3. Das toch best irritant!

Bijdrager
    WOZ

Ja het is jammer dat colorsync de DTP-er hier in de steek laat. Ik bedoel, hoe moeilijk zou het zijn? Hup alles van fc naar ZW. Pshop kan het ook toch? :lol:

Bijdrager
    Erik

Ik meen me toch te herinneren dat ik met Pitstop toch aardige resultaten heb verkregen (is alweer een tijdje terug weliswaar). Als ik tijd vind, duik ik wel nog wel in, maar helaas, niet nu.

Misschien als anderen tijd hebben:
    Zet de Acrobat prefs eens op de gelijke CMYK profielen als in IDCS, met blackpoint compensation.
    Dan via Pitstop een vertaling naar grayscale doen.

Ik ben benieuwd!

Erik

Bijdrager
    marloez
    ”Erik”

Ik meen me toch te herinneren dat ik met Pitstop toch aardige resultaten heb verkregen (is alweer een tijdje terug weliswaar). Als ik tijd vind, duik ik wel nog wel in, maar helaas, niet nu.

Misschien als anderen tijd hebben:
    Zet de Acrobat prefs eens op de gelijke CMYK profielen als in IDCS, met blackpoint compensation.
    Dan via Pitstop een vertaling naar grayscale doen.

Ik ben benieuwd!

Erik

en zonder pitstop? :? want dat gaat mn baas echt niet aanschaffen hoor…

Bijdrager
    Erik
    ”marloez”

En anders moet iemand dat maar eens gaan uitvinden, ik koop die plugin!

Niet meer nodig, ze zijn er al:
    – Prinect Color Editor
    – Callas PdfColorConvert

”marloez”

bij mij komen die om de 2 week terug…2 adv. per keer, soms 3. Das toch best irritant!
    … … …
    en zonder pitstop? want dat gaat mn baas echt niet aanschaffen hoor…

Hoeveel tijd ben je nu per advertentie bezig en leveren jullie iets van gecertificeerde Pdf’s uit?

Bijdrager
    marloez
    ”Erik”

Hoeveel tijd ben je nu per advertentie bezig en leveren jullie iets van gecertificeerde Pdf’s uit?

uurtje voor 2 en ja, elke dag CPDF. met Instant PDF, werkt prima in samenwerking met certifiedpdf.net.

…maar we dwalen (enigzins) af…

Bijdrager
    Erik

Ah, OK… Ik begon (onterecht) te vrezen…

Maar goed, back on-topic:
    Ik zie met de methode in Acrobat 7 (zie post marceljansen) toch wel goede resultaten komen hoor!
    Zelfs de methode van SterAppel kan goed werken op zich.

Cheers!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.