22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Indesign instellingen brochure

Beste mensen ik moet een brochure maken van 20 bij 20 cm, het design heb ik al ontworpen in illustrator nu moet ik het alleen nog in indesign opmaken. Omdat ik nog in de leer ben vraag ik wat tips aan jullie voor deze opdracht.

Want hoe wordt zo iets gedrukt ik geef net op bij indesign 30 pages naaster elkaar gedrukt bleed van 5m formaat 20 bij 20.

Toen ik op ok klikte kreeg ik gelijk als eerste pagina een enkelzijdige pagina als blz.1

Waarom kan deze pagina 1 niet 2 pagina’s naast elkaar zijn ?

Want de 1e pagina en de laatste naast elkaar zijn toch de voor en de achterkant maar nu kan ik dat niet ingeven bij pagina 1 in indesign. Ik zal het vast verkeerd hebben maar daarom vraag ik jullie even advies, ik heb niet veel lessen gehad in indesign i kzal daarom deze week ook langs een leeraar moeten gaan om te vragen hoe ik bepaalde zaken moet aanpakken.

Maar tot die tijd vraag ik jullie even om advies als jullie het niet erg vinden :D

Bijdrager
    sanius

Heb er zelf ook wat last mee gehad met het ontwerpen van een kerstkaart… Het moest een dubbelzijdig geval zijn, die je ook nog moest vouwen.

Heb gewoon voor de buitenkant een aparte masterspread aangemaakt en die toegepast op het eerste en het laatste blad en het schijnt te zijn gelukt bij de copyshop….

Volgende week krijg ik ze binnen.

Bijdrager
    Drome

Het is toch alleen maar verwarrend als de eerst pagina naast de laaste staat!

je ziet de goede volgorde (des te duidelijker toch), het inslagschema is voor de drukker!

Bijdrager
    iHaring

Sorry ik heb de engelse versie maar misschien kun aan het plaatje zien wat bedoel.
    Het onderste vinkje moet je uit zetten en dan de eerste pagina wissen.

Succes…..

Bijdrager
    iHaring

Dan krijg je dus dit:

Bijdrager
    mac-addict

Als ik dat doe dan wordt pagina 3 een enkelzijdige pagina.

Maar anyway, dit kan later nog hersteld worden, zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden naast 5 mm bleed.

De brochure wordt geniet in de rug moet ik dan ook nog rekening houden met iets?

En ik zelf weet dat alle afbeeldingen in cmyk modus moeten staan en minimaal 300 dpi voor drukwerk.

En zijn er nog tips voor de margins, is er een standaard waar ik me het beste aan kan houden of ligt het er maar net aan hoe ik het zelf wil.

Bijdrager
    MacBoot

maak je er nog eentje dan staat hij niet meer alleen
    what’s your point?

Bijdrager
    iHaring

Selecteer allebei de pagina’s, rechtermuis klik en zeg dupliceer spread.

Bijdrager
    sanius

Daarom, gewoon doen zoals ik het heb gedaan en het komt goed. De manier waarop InDesign werkt is gewoon standaard en drukkers weten heus wel hoe ze dit soort bestanden moeten afdrukken….

Bijdrager
    Drome

als je het dan toch wil kan je ook 15 pagina’s van 20 x 40 maken

alleen moet je dan waarschijnlijk wel pagina 30 naast 1 zetten en 2/29 28/3 enz enz

Bijdrager
    eight

Waarom ingewikkeld doen.
    Zoals Indesign het document aanmaakt is het precies zoals het boek/brochure wordt gelezen.

Je begint met de cover (dat is de eerste enkele pagina rechts) en pagina’s eindigen met een linker enkele pagina de achterkant van het boekje/brochure.

Accepteren en bij het derde boekje heb je er echt geen last meer van…

Bijdrager
    Ludo

Denk er wel even aan, dat je totaal aantal pagina’s een veelvoud van vier is. Dus 16, 20, 24 etc. Maar geen 21, 22, 23 enz. In verband met de katernen.
    Overigens kun je de opmaak zoals eerder opgemerkt het beste standaard laten staan. Je kunt je boekje achteraf checken met de Inbooklet SE plugin. Om te zien of alles klopt. (onder Bestand > helemaal onderaan)

Standaard instelling; bleed/overdruk: 3mm, witruimte om pagina: 15 mm, Margins/tekstafstand: (geheel naar eigen inzicht in te vullen, en afhankelijk van je document formaat en stramien) maar als basis kun je 10 mm nemen, altijd later nog aan te passen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    MouseMighty

Gewoon lekker InDesign het werk laten doen. Als je de omslag bv een spread wil maken doe dat dan via je stramien pagina’s. Heb je al een onder Bestand (File) gekeken bij de print opties? onderaan:

]

Maak een PDF print (door PDFprinter als printer te kiezen) en je ziet gelijk wat er gebeurd. Zelf een paar lege velletjes markeren en vouwen tot boekje laat je ook gelijk zien wat “inslag” betekent. Heeft niets met InDesign op zich te maken als wel (net als het veelvoud van 4) met termen in de grafische wereld. Die zal je toch ook echt moeten kennen hoor!

En uit de RTFM in combinatie met een UTFS:

Bijdrager
    Ludo

Ja dat zeg ik… 8)

Bijdrager
    MouseMighty

En nou maar “hopen” dat de TS en zijn leraren op school er ook wat mee doen :wink:

Bijdrager
    Thelorrr

Misschien een niet al te slimme vraag: waarom bestaat een brochure altijd uit een veelvoud van 4 pagina’s.

Als je nou 3 A4tjes op elkaar legt, deze vouwt en vastniet, dan heb je toch een brochure van 6 paginas?

Of is dit heel dom wat ik nu zeg? 8)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Met nieten gaan we over het algemeen uit van twee nietjes in het midden van een spread. Je kan naar wens van alles bij een drukker regelen maar normaal gesproken praat je over sets van twee pagina’s gevouwen waardoor je automatisch al op 4 uitkomt (incl achterzijde). Een enkele pagina noem je dan ook geen brochure maar inlay, sheet of flyer. Een flyer met een of meerdere vouwlijnen (rillen) noem je een tweeluik, drieluik etc…

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Thelorrr”

Misschien een niet al te slimme vraag: waarom bestaat een brochure altijd uit een veelvoud van 4 pagina’s.
    Als je nou 3 A4tjes op elkaar legt, deze vouwt en vastniet, dan heb je toch een brochure van 6 paginas?

Dat is een begrijpelijke gedachte. En in veel gevallen zal dat zeker geen probleem zijn.

Maar…
    Simpel gezegd, heeft die veelvoud van vier heeft te maken met het opvullen van een drukvorm.
    Als je op een pers op een vel 3 A4-tjes drukt, gebruik je o.m. niet je hele drukgebied en dat is een beetje zonde van je papier.

Over het algemeen wordt er niet per A4-tje gedrukt namelijk. :wink:

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”KarelWillem”
    ”Thelorrr”

Dat is een begrijpelijke gedachte. En in veel gevallen zal dat zeker geen probleem zijn.

Maar…
    Simpel gezegd, heeft die veelvoud van vier heeft te maken met het opvullen van een drukvorm.
    Als je op een pers op een vel 3 A4-tjes drukt, gebruik je o.m. niet je hele drukgebied en dat is een beetje zonde van je papier.

Over het algemeen wordt er niet per A4-tje gedrukt namelijk. :wink:

Dat wilde ik ook in eerste instantie als antwoord geven. Toen bedacht ik me dat dit niet opgaat voor bijvoorbeeld een brochure op een kleiner vierkant formaat…

Bijdrager
    KarelWillem

Het is helemaal afhankelijk van de manier van drukken natuurlijk.

Bij ‘digitaal drukken’ gaat het verhaal al helemaal niet meer op.

En verder is het formaat van de pers (en de vellen) natuurlijk ook een meespelende factor.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Eigenlijk vullen we elkaar goed aan;) :lol:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.