7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Bas_H_Design

InDesign horizontale columns

Beste maccers,

Ik zit al een tijdje te klooien met de column indeling van indesign en ik kom er niet uit.

Ik wil (als ik een nieuw document open) op een standaard A4 vel in portrait modus 3 columns plaatsen, verticaal is dit geen probleem maar ik wil ze horizontaal geplaatst hebben. Nu kan ik 3 verticale columns maken en de pagina in landscape modus zetten maar dit werkt niet erg prettig omdat de hele spread inclusief achtergrond dan mee draait.

Dus, weet iemand toevallig een manier (zonder zelf guidelines te trekken) om de columns horizontaal op een A4 vel in portrait modus te plaatsen in plaats van verticaal?

Thnx alvast voor de hulp!

Bijdrager
    Blieper

Bovenin bij Layout en dan hulplijnen maken, daar kun je zelf instellen hoe dat je ze wilt hebben.
    Anders een Starmienpagina aanmaken en daarop de guides zetten die Stramienpagina, kun je dan op je pagina’s slepen

Sleutelbeheerder
    Night

Moet de tekst op z’n kant staan? Dan maak je toch gewoon een klein tekstkader met daarin 3 kolommen, roteert dit 90 graden en trekt dan het kader op de juiste maat.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Wat blieper zegt was de oplossing (layout -> hulplijnen maken).

Thnx voor het meedenken mensen:)

Bijdrager
    Blieper

You’re welcome;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vergeet ook niet dat je de weergave van een pagina kunt draaien zonder dat de richting van de pagina zelf verandert:

Dan kun je bijvoorbeeld al je pagina’s in portretformaat hebben, waarbij op eentje alles 90 graden gedraaid is en die laatste in landschapsformaat weergeven — terwijl bijvoorbeeld bij export naar PDF de pagina gewoon in portretformaat blijft.

Sleutelbeheerder
    Night

Leuke truc…. die kende ik nog niet:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.