6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Jinta

Indesign – grijswaarde pdf

Ik werk sinds kort op mijn werk met Indesign (PC) en heb van de drukker een profiel gekregen om PDF te maken (newspaperAds_1v3 via de website cebuco.nl).
    Alles werkt prima naar behoren, maar een vaste niet-kleurenpagina waarin een zwarte slagschaduw verwerkt zit wordt telkens als ik hem als PDF wegschrijf toch in CMYK opgebouwd, terwijl hij dus in grijswaardes moet staan. Hoe krijg ik dit goed?
    De (CMYK)waardes in het kleurpallet heb ik allemaal op 0 gezet behalve zwart.
    Kan ik bij het wegschrijven van de PDF ook nog iets veranderen ? De drukker ziet deze pagina als kleurgescheiden, hoe kan ik dit anders doen?
    Heel erg dank!

Bijdrager
    helix

de versie1v3 gaat alles ‘afvlakken’ waarbij een beeldje (slagschaduw+ondergrond) gemaakt wordt van transparante delen. Voor drukwerk kan dit helemaal geen kwaad zolang je maar aan je hoge kwaliteit komt.

een vaste niet kleurenpagina dat begrijp ik niet goed… kan je dit eens nader omschrijven

H.

Bijdrager
    Jinta

Er wordt wekelijks een dun krantje gemaakt met een aantal blz in kleur, maar omdat het zo’n dunne krant is worden ook de pagina’s in het zw/w op de rotatiepers in kleur meegedraaid (hoop dat ik het zo goed zeg) en elke 2-pagina’s in kleur kost geld… Dus als ik een zw/w pagina aanlever wordt die in zw/w afgedrukt.
    Echter soms zijn in die zw/w pagina’s toch in kleur opgebouwd, terwijl het in Indesign zw/w is:
    Op 1 pagina, die bijna altijd zwart wit is (dat bedoel ik met vaste pagina….) daarop staan altijd blokjes met een zwarte slagschaduw erachter.
    Klinkt allemaal heel knullig hoe ik het uitleg, maar het gaat dus om die pagina met de slagschaduw die, terwijl ik hem zw/w maak, toch in cmyk is opgebouwd.
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die pagina toch gewoon in zw/w (grijswaardes) een pdf van maak en niet uit cmyk is opgebouwd?

Bijdrager
    hopsa

ik heb het even voor je geprobeerd, maar ik krijg gewoon een zwarte PDF. Misschien komt het doordat ik met CS2 werk, maar dat lijkt me onlogisch.

Zit er toevallig een illustrator logo tussen die zwart als ‘steunkleur’ bevat?
    Steunkleuren en transparantie hebben nog wel eens ruzie.
    Dan kun je het logo knippen uit illustrator en plakken in Indesign

Anders weet ik het ook niet…

sterkte! :|

Bijdrager
    helix

Bij het instellen van de slagschaduw kan je ook je kleur kiezen, is daar iets fout gelopen misschien, register zwart genomen per ongeluk? Het is maar een gissen hoor, niet gemakkelijk.

H.

Bijdrager
    Jinta

Ik heb ook CS2.
    En de PDF ziet er ook zwart uit, dat is juist het gekke.
    Maar bij de drukker hebben ze een progje waarmee ze kunnen kijken of een pagina uit kleur is opgebouwd en daarmee zien ze het…
    Als ik slagschaduw ga toevoegen
    Object
    Drop Shadow
    Dan kan ik bij Color kiezen tussen: RGB, CMYK, lab en swatches
    Ik heb CMYK, alle kleuren op 0 behalve zwart

Wat is swatches eigenlijk?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.