11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    lotjenr1

InDesign: grijs wordt paarsig bij printen

Hallo!

Ik heb mezelf onlangs InDesign (basis) geleerd (Classroom in a book) en kom al aardig ver. Echter, nu heb ik prachtige visitekaartjes en flyers ontworpen, en blijken op de proefdruk de achtergrond (C=0, M=0, Y=0. K=85) en de tekst (C=0, M=0, Y=0. K=45) een paarse gloed te hebben bij de drukker. Op Indesign zie ik het niet, en in de PDF die naar de drukker gaat ook niet. Wie herkent dit probleem? Ik heb gegoogled, maar de antwoorden gaan al best ver in technische taal, en mijn Indesign kennis is dus basis…

Bedankt!

Bijdrager
    Joost

Lotje,

Allereerst, die proefdruk. Is die gemaakt op je printer? En zo ja, welke printer. Het is zeer wel mogelijk dat bij het printen vanuit indesign het bestand eerst opgezet wordt naar rgb en dan weer (in de printer) terug naar cmyk. Dat zou de gloed kunnen verklaren.

Ten tweede, de pdf, heb je die cmyk gedraaid? Zo ja dan zou het bij de drukker wel goed moeten gaan.

Joost Tennekes
    Grafisch ontwerper

Bijdrager
    lotjenr1

Hoi joost,

Ik werk in indd met cmyk, zet het om nr print pdf met behoud kleurinstellingen. De proefdruk is door de profidrukker gemaakt. De pdf ziet er prima uit…

Groet
    Charlotte

Moderator
    Night

Inderdaad vertalen de meeste desktop-printers een ‘echt’ CMYK bestand eerst naar RGB om het vervolgens zelf weer om te zetten naar CMYK. Hierdoor wordt zwart en grijstinten omgezet naar FC-zwart en -grijs; een grijstint dus, die uit alle vier de drukkleuren bestaat. Bij een slechte vertaling of niet geheel goede instellingen zou dat inderdaad kunnen resulteren in een grijstint met een kleurzweem.

Op welke manier maak jij je PDF aan? Eigenlijk is de enige juiste manier om het bestand te printen naar een PS-file en dit vervolgens door Acrobat (Destiller) naar een PDF om te zetten. Vervolgens moet de PDF eigenlijk nog op juistheid gecontroleerd worden door een programma als Pitstop Pro, zodat de uiteindelijke PDF 100% geschikt is voor drukwerk. Nu kan Indesign zèlf ook PDF’s aanmaken (export to PDF), maar ik ben hier geen voorstander van. Vooral ook omdat er geen goede instellingsmogelijkheden zijn. Maar zorg er dan wèl voor dat je kiest voor PDF (print) en niet voor PDF (interactive). Bij die laatste is namelijk – behalve een te lage bitmapresolutie – alles in RGB. Bij de drukker zou alles dan weer vertaald moeten worden naar CYMK met het hetzelfde resultaat/probleem als bij de desktop-printer.

Maar ook binnen Indesign is de allereerste stap van belang, het aanmaken van het document. Als je hier al verkeerd begint (dus niet kiest voor ‘print’) dan gaat het in het begin al fout.

Verder kun je je eigen PDF in Acrobat nog controleren op de juistheid van de zwart-weergave, door rechtboven op Tools te klikken en vervolgens op Print Production en daar te kiezen voor Output Preview. Daar moeten alleen proceskleuren staan (als je niet van PMS kleuren gebruik hebt gemaakt) en als je alleen de zwart-plaat uitvinkt, dan zou er geen grijs of zwart meer zichtbaar mogen zijn.

Als dat in jouw PDF allemaal in orde is, dan ligt het probleem bij je drukker en mag je een herdruk eisen. (of zonder factuur een andere drukker te kiezen)

Bijdrager
    Rik de Belg

Als ik het goed begrijp, is je opmaak slechts in 1 kleur opgebouwd, nml. zwart.
    Dus als de drukker in zwart heeft gedrukt, dan zou het ook zwart moeten zijn (respectievelijk 85% en 45%).
    Maar misschien heb jij, of hij (de drukker) al dan niet bewust, alles omgezet naar een andere samenstelling in CMYK?

Wat Night zegt, zou ik zeker altijd doen bij elke PDF die je naar de drukker stuurt, en dat is je CMYK samenstelling even checken!
    Hij heeft duidelijk uitgelegd hoe je dat moet doen.
    Pitstop zou ik me nu nog niet direct aanschaffen, in de situatie waarin je nu (nog) bent, met Acrobat kom je al aardig ver.

En hoe is je drukwerk gedrukt; in offset of digitaal (hangt af van de oplage en de drukker)? Ook hier kan een verschil op zitten.

Nog een factor die kan meespelen is het papier; Is je drukproef op hetzelfde papier gedaan dan je oplagepapier?
    Op een gewoon wit papier zal er niet zo veel verschil opzitten, maar wel als je bvb een drukproef maakt op wit papier en dan drukt op -ik zeg maar wat- Conqueror Ivoor of zo.

Bijdrager
    lotjenr1

Allemaal erg bedankt voor de uitleg. Ik volg even de stappen van night:
    * Bij start nieuw document staat deze op print, zoals moet…
    * helaas geen acrobat…

Ik laat de drukker nu naar mijn indd files kijken. De proefdrukken waren op het papier wat ook gebruikt wordt. Offset of digitaal weet ik niet…. Oplage is 500…

Nogmaals dank!

Charlotte

Bijdrager
    MouseMighty
    lotjenr1 op 02 januari 2014

Echter, nu heb ik prachtige visitekaartjes en flyers ontworpen, en blijken op de proefdruk de achtergrond (C=0, M=0, Y=0. K=85) en de tekst (C=0, M=0, Y=0. K=45) een paarse gloed te hebben bij de drukker.

Heb je dan ook nog iets op de voorgrond aan illustraties/afbeeldingen/tekst in andere kleuren en zo ja in welke kleuren? Misschien een illustratie geplaatst die RGB is? Of vanuit Illustrator die een overdruk/uitsparen probleem geeft?

Bijdrager
    lotjenr1

Hoi MouseMighty,

Er zitten idd ook foto’s in: rgb. Maar dat zet InDesign toch om naar CMYK als ik exporteer?

Bijdrager
    MouseMighty

Als je die instelling gebruikt wel ja. Maar weet je dan wel wat het met de kleuren kan doen? Ik denk dat de paarsige gloed niets met je kleuren van de achtergrond (want bevat alleen zwart) en tekst (want ook alleen zwart) op zich te maken heeft maar meer meer overloop/overvloei/conversie van de rest. Misschien heeft je drukker wel een PDF profiel dat zij prefereren voor je dat jij dan in InDesign kan gebruiken (kan je importeren bij de settings).

Het is ook net een vak he soms …:lol:

Bijdrager
    Pokerface

Lijkt me ook een profielen dingetje. Acrobat is wel een must, maar misschien zijn er gratis alternatieven te vinden. Een oplage van 500 lijkt me een digitale klus. Of de proefdruk ook digitaal is gedrukt vraag ik me af.

Bijdrager
    Macteach

Op welke manier maak jij je PDF aan? Eigenlijk is de enige juiste manier om het bestand te printen naar een PS-file en dit vervolgens door Acrobat (Destiller) naar een PDF om te zetten

Eh, dat is dus juist NIET de enige juiste manier! Ja, in 2002 misschien, niet in 2014. Gebruik directe export naar PDF, voor. ‘Conservatieve’ instellingen PDF X/1a. Inderdaad met behoud van CMYK-nummers (om K niet om te zetten in opbouw) en een ISO profiel (Coated v2 ECI of Fogra) voor RGB.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.