10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Indesign en Excel ?

Ik moet een bonnetje ontwerpen, en op elke bon moet een ander nummer staan.
    Maar ik heb geen ervaring met excel of met scripts in Indesign …

Bijdrager
    mooirood

Zijn het oplopende nummers? Dan kun je wellicht via insert > special character > page number het nummer op de juiste plek zetten en in de specificaties de getallen op het juiste nummer laten beginnen.

Bijdrager
    Marruk
    Bijdrager
    ushuaia71

Moet je die bonnetjes dan allemaal apart printen?

Anders kan je ze ook bij de drukker nadien laten nummeren als het over grote aantallen gaat.

Inactief
    Anoniem

Kan het ook automatisch?
    Dus dat ik geen 1000000 paginas moet maken in indesign?

Bijdrager
    Renzsz
    ”Marruk”

Hier is een tutorial
    http://www.theindesigner.com/podcasts/tid43_theindesigner_43.mp4
    succes

zo, weer iets geleerd:) heulllll handig!

Bijdrager
    MDF

Als je bonnetjes moet maken met nummers van bv. 1000 tot 1999 dan maak je in InDesign één bonnetje op volgens drukwerkspecifiaties. Je maakt de bon op zonder nummer.

Maar voorzie een ruimte op de bon waar straks het nummer moet komen.

En bij de bestelling bezorg je de drukker het InDesign document (of een PDF in hoge resolutie) samen met een uitgeprinte versie. Geef hierop de plaats aan waar de nummering moet komen.
    En geef ook aan dat voor een bestelling van bv. 1000 bonnen dat de nummering moet starten met bv 1000 tot 1999. Dit kan ook vanaf nummer 0001 zijn als je dat liever wil.
    Je kan bij de meeste drukkers kiezen of de nummering in het zwart of in het rood wordt gedrukt. Het lettertype van de nummering kan je (afhankelijk van de drukker) meestal niet kiezen.

Bij een volgende bestelling zeg je dan dat de nummering moet starten met nummeren vanaf 2000 (enz…)

Succes en je bent sneller klaar dan gedacht hé :P

Inactief
    Anoniem

maar ik moet ze zelf drukken?

Bijdrager
    MouseMighty

Dan zou je in InDesign 1 bonnetje kunnen maken die je gebruikt met Gegevenssamenvoeging/DataMerge. Op die template van het bonnetje geeft je dan het bonnummer als veld. Ga naar Excel maak daarin een file die in 1 kolom elke rij 1 nummer toevoegt aan het vorige nummer (via een formule) exporteer je Excel file (tabgescheiden), lees je .txt file in via DataMerge en hopla! Je kan dan een samengevoegd InDesign document maken met meerdere records op 1 pagina. Kijk maar eens op http://www.instantindesign.com Oh ja en geef degene die je die opdracht zo even geeft (10.000 pagina’s???) een doodschop. Idioot! :evil:

Bijdrager
    MacBoot
    ”Marruk”

Hier is een tutorial
    http://www.theindesigner.com/podcasts/tid43_theindesigner_43.mp4
    succes

kijk dit was de les voor vandaag:)
    ik neem aan dat je hetzelfde bestandsstructuur voor dat data bestand ook kunt maken in Numbers:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.