20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    baba

Indesign documentnaam veranderen maar blijft oude naam

Als ik een indesign document van naam verander en van dit bestand later weer een pdf wil maken, krijg ik toch steeds mijn oude documentnaam ingevuld te zien. Iemand een oplossing hiervoor ?

Bijdrager
    Appeltje

Opslaan als > nieuwe bestandsnaam > opnieuw openen > exporteren naar PDF

Werkt dat?

Bijdrager
    baba

neen, blijven het zelfde probleem dan houden.

Bijdrager
    Appeltje

Kan je niet alles wat voor de extensie staat gewoon wijzigen?

Bijdrager
    baba

dat kan, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Indesign zou gewoon de naam van het “nieuwe” dokument moeten gebruiken bij het exporteren naar een pdf, en niet de oude naam. Dat gaat een keer verkeerd natuurlijk.

Bijdrager
    Appeltje

Is het met meerdere documenten zo dan of alleen met de huidige waar je mee bezig bent?

Bijdrager
    baba

meerdere documenten

Bijdrager
    Dr. Maddox

Laat je niet te veel van de wijs brengen.;)

Het bestand (of InDesign) slaat de laatst gekozen exportnaam op. Dit staat helemaal los van de bestandsnaam van het InDesign document! Probeer het maar eens uit. Exporteer één keer de PDF als test en geef het bij het exporteren de juiste naam op. Sla na het exporteren het InDesign bestand op, sluit het af en open het opnieuw en je hebt de juiste export naam voor de rest van de tijd, totdat je het weer wijzigt.

Voorbeeld:

– Het InDesign bestand heet bijvoorbeeld “Project.indd”
    – Bij de eerste keer exporteren noem je de PDF “Project-Versie1.pdf”
    – Na het afsluiten van het document heeft InDesign de exportnaam “Project-Versie1.pdf” onthouden voor de volgende keer.
    – Wanneer je opnieuw exporteert krijg je dus vanzelf de naam “”Project-Versie1.pdf” te zien. Wanneer je dit zelf veranderd in “Project-Versie2.pdf” en vervolgens je InDesign bestand weer opslaat staat er de volgende keer met exporteren naar PDF “Project-Versie2.pdf” als bestandsnaam.

Bijdrager
    Appeltje

Ah, iemand met verstand van zaken!:lol:

Bijdrager
    MouseMighty

Dat is zo bedoeld zodat je niet met een enorme waslijst aan InDesign documenten zit (voorstel.indd, proef 1.indd, proef 2.indd, def.indd, def_def.indd, dit_is_de_goed.indd, etc.indd).

De vraag is ook een beetje hoe verander je de naam van je InDesign document? Via InDesign of via de Finder? Beste is via InDesign en dan opslaan als, hiermee hou je ook de koppelingen goed intact en je kan wel eens flink wat MB’s besparen aan documentgrootte.

Bijdrager
    KarelWillem
    Dr. op 05 september 2012

…Het bestand (of InDesign) slaat de laatst gekozen exportnaam op….

Zo is het, en niet anders.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Inderdaad! En de juiste manier van werken moet zijn: Eerst exporteren, daarna het InDesign document opslaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Haha. Moet dat?

Ik bewaar mijn documenten al voordat er ook maar een komma content op staat.
    Eerst bewaren, dan exporteren dus. Niet omdat het ‘moet’, maar omdat ik dat fijn vind.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Verbeter me als ik het mis heb maar als je na het exporteren je document opslaat, neem je pas de laatstgekozen export naam mee.

Als je het eerst zou opslaan, daarna exporteren en vervolgens zou afsluiten zonder op te slaan, blijft de export naam zoals hij was bij het openen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een donderdagmiddag-dipje hoor, dus ik snap niet alles meer.:lol:

– Bewaren
    – Exporteren (waarbij de export de filenaam overneemt)

Een nieuw bestand wil je graag ook een nieuwe exportnaam meegeven.
    En niet die van een vorige export.

n.b.: Ik geloof dat jij het anders bedoeld(?)
    Als je je filenaam wilt veranderen, kun je eerst exporteren en daarna bewaren, waarna de filenaam hetzelfde wordt als de exportnaam.

Denk ik…:wink:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Nee je moet de bestandsnaam even helemaal vergeten. Dat staat helemaal los van de export naam van het PDF bestand.

Wat ik bedoel:

Als ik werk aan een project en ik open het na de tweede correctieronde. Dan staat er bij het openen van het InDesign document bijvoorbeeld (van de vorige keer) als exportnaam bij de exportdialoog “Project v2.pdf”. Eenmaal klaar met corrigeren exporteer ik het resultaat en noem ik het “Project v3.pdf”. Pas daarna sla ik het InDesign bestand op. De eerstvolgende keer dat ik het open en exporteer staat er dus geen “v2” maar “v3” van de laatste keer dat ik het document heb opgeslagen. Zo kan ik dus eenvoudig en overzichtelijk bijhouden waar ik gebleven ben in de correctierondes.

Zo bedoel ik het!:lol:

Bijdrager
    MouseMighty
    Dr. op 06 september 2012

Als je het eerst zou opslaan, daarna exporteren en vervolgens zou afsluiten zonder op te slaan, blijft de export naam zoals hij was bij het openen.

Bijna goed, enige dat niet kan is het afsluiten zonder op te slaan. Dan moet je namelijk bewust op “niet opslaan” klikken. InDesign ziet een export ook als een bewerking en geeft daarna dmv de * voor de naam in je document aan dat er een wijziging heeft plaatsgevonden.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dat bedoel ik ook. De keuze om niet op te slaan. Je zou denken dat het niet nodig is maar om deze reden dus wel.

Bijdrager
    Fietsbel

Waar gaat dit allemaal over? Als je exporteert moet je net als bij save of save as een naam intypen. Het enige verschil is dat al een naam staat, namelijk de naam van je document of de laatst gebruikte, als je je InDesign document na export gesaved hebt.
    — sorry dat wordt hiervoor ook al gemeld, misschien dat mijn samenvatting helpt —

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Dr. op 05 september 2012

Het bestand (of InDesign) slaat de laatst gekozen exportnaam op. Dit staat helemaal los van de bestandsnaam van het InDesign document!

Zo begin ik mijn verhaal. De rest is uitleg. Staat geen Grieks tussen toch?!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.