30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Indesign-docs crashen

Raar probleem: sinds gisteren crashen bepaalde indd-docs gewoon altijd en sleuren het programma mee. Het gaat om brochures van 24 tot 28 pagina’s in A5 (schoolblad) die voorheen nooit enig probleem veroorzaakten. Nu gaan ze open en meteen daarna crasht InDesign (CS3). Alle andere indd-docs op mijn iMac doen gewoon normaal. Ik heb dan alle gebruikte lettertypes veranderd in Times, zonder resultaat, daarna heb ik alle pagina’s leeggemaakt en een doc van 28 lege pagina’s bewaard, zonder resultaat. Alle schoolbladnummers veroorzaken dezelfde crash. Knap vervelend. Ik heb ook nog DefaultFolder weggekieperd (inclusief plists), maar ook dat levert niets op. Heeeelp!!! Btw, er is ondertussen niets nieuws geïnstalleerd op de Mac, tenzij Art Text 2 (maar dat is mi een ‘braaf’ progje -> voorheen toch.)

Bijdrager
    Tim Keller

Kan je het documentje eens aan me mailen…Dan kijk ik evenof het hier ook gebeurd…

Bijdrager
    Geedee
    ”Tim

Kan je het documentje eens aan me mailen…Dan kijk ik evenof het hier ook gebeurd…

Is nogal zwaar omwille van foto’s. Kan het via Yousendit? Dan heb ik wel je e-mailadres nodig.

Bijdrager
    MouseMighty

Foto’s? Als je de foto’s niet meestuurd zitten die er toch niet in? Je mag ook wel een docje naar mij sturen kan ik hier even kijken of er iets raars mee is. Via PB kunnen we dan even emailadressen uitwisslen :wink:

Bijdrager
    Blieper

Is er toevallig een pdf geimporteerd in een van de pagina’s in deze versie die crashed?

Bijdrager
    Peter C.

Open je de bestanden door ze te dubbelklikken of vanuit InDesign?

Bijdrager
    Tim Keller

hoi,ikkan het document gewoon openen.Het het opnieuw bewaard voor ej en loopt nu via YouSendIt weer jouw kant uit… Ikben benieuwd.

Bijdrager
    Geedee
    ”Blieper”

Is er toevallig een pdf geimporteerd in een van de pagina’s in deze versie die crashed?

Er zit idd een geïmporteerde pdf op de allerlaatste pagina en als ik het goed heb, is de ellende toen pas begonnen. En nu?

Bijdrager
    Geedee
    ”Tim

hoi,ikkan het document gewoon openen.Het het opnieuw bewaard voor ej en loopt nu via YouSendIt weer jouw kant uit… Ikben benieuwd.

Ik kijk meteen en laat iets weten. Dank!

Bijdrager
    Geedee
    ”Geedee”
    ”Blieper”

Er zit idd een geïmporteerde pdf op de allerlaatste pagina en als ik het goed heb, is de ellende toen pas begonnen. En nu?

Maar euh … als ik die eruit gooi, blijft het crashen.

Bijdrager
    Geedee
    ”Geedee”
    ”Tim

Ik kijk meteen en laat iets weten. Dank!

Helaas, de teruggestuurde versie crasht. Bij jou dus niet. Wat kan ik doen?

Bijdrager
    Blieper

Ok, ik had het even druk met werken… vandaar de late reactie.

Ja, jammer, want het kan idd wel aan de pdf liggen als daar een of ander foutje in zit. Heb ik hier ook wel eens gehad.
    Heb de pdf toe opnieuw weggeschreven en toen was het goed en daarvoor klapte Indesign er telkens uit.

Ik begrijp inmiddels dat je hem er al uitgehaald hebt en dat het dan nog gebeurd. Maar je krijgt toch ook een melding of je het bestand wilt herstellen als je hem opnieuw opent of niet?

Bijdrager
    Blieper

Ik vraag me dan wel af hoe je hem eruit kunt halen als je verteld dat ie steeds crashed…?

Wat je kunt doen is even een goede pdf op dezelfde plek zetten met dezelfde naam als die pdf die je geplaatst hebt. Zet de originele pdf even in een apart mapje.
    Als je Indesign nu gaat openen dan gaat hij die oude pdf proberen te plaatsen en zal vragen of dat inderdaad gewijzigd is en dan bevestig je dat gewoon.
    Mocht het Indesign bestand dan gewoon openen, dan is het raadzaam om de oude pdf eerst te controleren met Acrobat en dan pas opnieuw te koppelen.

Ik ben benieuwd!!

Bijdrager
    Geedee
    ”Blieper”

Ik begrijp inmiddels dat je hem er al uitgehaald hebt en dat het dan nog gebeurd. Maar je krijgt toch ook een melding of je het bestand wilt herstellen als je hem opnieuw opent of niet?

Ja hoor, die melding blijft komen, maar onmiddellijk daarna klapt ID eruit. Die pdf is het kruiswoordraadsel gemaakt in Crossword Forge.

Bijdrager
    Geedee
    ”Blieper”

Ik vraag me dan wel af hoe je hem eruit kunt halen als je verteld dat ie steeds crashed…?

Goeie vraag (had ik daarstraks overgelezen). Dat komt omdat hij heel af en toe, na een hoop venstertjes met recover-vragen, toch opent, maar nog eens, dat is heel af en toe en daar is dus geen staat op te maken, laat staan mee te werken.

Bijdrager
    Blieper

Nou, het is gelukt!

Het ligt op de een of andere manier toch aan Indesign.

Ik heb bij Adobe gevonden dat je in dit geval het beste een nieuw account aan kunt maken en daar de schijfprivileges herstellen.

Daarna proberen met Indesign in dit nieuwe account het bestand proberen te openen. Dat is dus gelukt en dan kun je proberen het weg te schrijven als .indd of als .inx of als pdf om nog bij de bestanden te kunnen komen.

Ik heb als .indd bewaard en dat ging goed, maar ik heb wel geconstateerd dat er een pdf in zat met een (misschien) corrubt fontje en dat zou het kunnen zijn. Dit heb ik later in mijn gewone account weer proberen te plaatsen en toen weer gesaved en dat ging goed.

Nou, Geedee ik hoop dat het bij jullie nu ook lukt!! Succes

Bijdrager
    Geedee

Dankjewel voor zoveel moeite. Echt fantastisch!

Ondertussen heb ik de hele inhoud gekopieerd (toen het weer eens lukte) naar een nieuwe file en die gedraagt zich volledig normaal. Einde probleem.
    Alleen: hoe voorkom ik dit in de toekomst? ID opnieuw installeren?

Bijdrager
    hopsa

Nee hoor herinstallatie is niet nodig, het lag gewoon aan je geimporteerde data.

Volgende keer proberen om je data (je afbeeldingen etc) ergens anders op te bergen waar je document ze niet kan vinden. Dan zijn alle koppelingen vermist, en heb je kans dat je je bestand rustig kan openen. En daarna wegschrijven (zoals Blieper zegt)als een .inx bestand. Daarmee is het een crossplatform compatibel bestand en haalt een hoop narigheden uit zo’n document. (voor de volgende keer uiteraard). Een .indd is het al en een PDF is dan alleen nog werkbaar in illustrator of acrobat. (Dat lijkt me niet de bedoeling?)

geluk!

Bijdrager
    Geedee

Dankjewel, hopsa. Dat verplaatsen van de afbeeldingen ga ik zeker eens proberen.

Bijdrager
    Blieper

Ben wel benieuwd of dat gaat lukken…!! :wink:

Bijdrager
    Geedee

Neen, dat lukt niet. ID blijft crashen op de mededeling dat er missing fonts zijn, wat dus in de praktijk neerkomt op het wegklappen onmiddellijk na openen van het doc.

Bijdrager
    Geedee

Bedenkt net: kan DefaultFolder roet in het eten hebben gestrooid? Ik heb het progje er nu wel afgegooid, maar mss is er hier of daar toch iets blijven hangen. Ik moet wel zeggen dat ik DF al erg mis en het het liefst van al terug zou installeren. Alleen lees ik er niet zo’n goede ervaringen mee.

Bijdrager
    Blieper

DefaultFolder; dat klinkt wel als iets waar je mee moet werken als je zeker weet wat je aan het doen bent.

Waarom had je dat progje geïnstalleerd dan?

Bijdrager
    Geedee

Omdat het openen en bewaren van dan een heel stuk sneller en overzichtelijker gaat -> zie specs van het prog.

Bijdrager
    hopsa

Lekker balen, missende fonts…
    goed, misschien zijn het fonts die je hebt aangezet middels suitcase, of die suitcase voor jou wilt aanzetten?
    Je had alles omgezet naar Times, maar wellicht zit er nog een alineastijl o.i.d. te trekken aan een bepaald fontje?

Fonts dus in je bieb gooien (MacHD/Users/Huismap/Bieb/Fonts), dan is dat systeemsgewijs opgelost.

ff ‘appzapper’ proberen om defaultFolder eraf te sodemieteren, wellicht dat daar ook al wat mee oplost.
    http://www.appzapper.com/

Vergeet de truuk van een nieuwe gebruiker op je computer niet! En dan al het bovenstaand.

Alweer succes ermee!

Bijdrager
    Geedee

@hopsa

Tnx. Is het verstandig om ALLE fonts (ook die van in de bieb van de HD en die in de map ‘system’ zitten) te verplaatsen naar de bieb in de thuismap?

Bijdrager
    hopsa

NEE NEE Niet doen!!
    Alleen die fonts waar jij van weet dat ze in je document zijn gebruikt, of naar alle waarschijnlijkheid.

Je systeem gebruikt namelijk ook een paar fonts, en als je die weghaalt…
    Dat zijn vast niet die fonts die jij in je document gebruikt/heb gebruikt

Sterker nog, als ze op dat hoogste niveau al in je fontsmap staan is dat even veilig als in je gebruikers bieb.
    Ik geef de voorkeur aan je gebruikers bieb, omdat je dan bij een nieuwe gebruiker op je mac die fonts niet hebt ‘geactiveerd’.
    En dus met een soort schone lei begint.

Als je zeker wilt weten welke fonts je niet weg kan halen, moet je ff googlen of in het forum zoeken.

Succes!
    Ik ga naar huis, 17:00!! :wink:

Bijdrager
    Geedee

Ok, tnx.

Bijdrager
    Blieper

Haha, nou hier weer!! :lol:

Bijdrager
    Geedee
    ”Blieper”

Haha, nou hier weer!! :lol:

Alom tegenwoordig tegenwoordig:-)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.