14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    baspapen

Indesign CS naar CS 2 : Uitknippad omgekeerd

Hey, onlangs heb ik in Indesign CS een boek opgemaakt met daarin Photoshop EPS’en voorzien van uitknippad. In de low-res modus werkte bij enkele afbeeldingen het uitknippad omgekeerd, de achtergrond zichtbaar, de afbeelding verborgen. In de high-res modus klopte het beeld wel… evenals in de print. Ook de PDF export ging goed.

De drukker werkte echter met CS2, heeft van daar uit gewerkt, waarbij het drukwerk nu echter WEL een wit kader liet zien. Is er iets bekend van een update/bugfix of iets dergelijks waarin dit probleem in CS2 verholpen is? Of is er ergens terug te vinden dat dit een bekend (CS2 of conversie)probleem is?

Bedankt, Greetz, Bas

Bijdrager
    Xenophon

Misschien te laat om te vermelden, maar ik zou de ‘EPS’ werkmethode gewoon achter me laten. Ik weet dat veel ‘oude ardirectors / dtp-ers / drukkerijen’ daar compleet tilt op slaan. Maar ik merk zelf ook dagelijks dat PSD’s plaatsen in Indesign veel veiliger werkt.

Bijdrager
    Pharris

Het is inderdaad beter om het eps-tijdperk achter je te laten, en gaan werken met (rgb)-psd files.

Wij (groot reclamebureau in hartje Rotterdam) hebben sinds we drie jaar geleden zijn overgestapt op InDesign al onze beelden voorzien van een laagmasker i.p.v. een uitknippad. De paden hebben we echter wel laten staan, maar niet als uitknippad aangezet (zodat wanneer het beeld op een PMS-ondergrond gebruikt moet worden, je dit in InDesign weer aan kunt zetten: appeltje-alt-shift-k).

De voordelen van psd files t.o.v. eps-files zijn onder andere:
    – kleinere bestandgroottes
    – betere, gedetailleerde uitknipmogelijkheden
    – beter kleurmanagement
    – mogelijkheid om met (semi)transparanties te werken (wat heel mooie effecten kan geven)
    – gewoon kunnen werken met laagbestanden

Ik ben in ieder geval helemaal om… :P

Bijdrager
    baspapen

Bedankt voor de tip. Hoewel ik de werking ervan in Photoshop al vaak heb toegepast, ben ik nog een beetje blijven hangen in het EPS met uitknippad tijdperk en heb er dus nooit aan gedacht om Photoshop in InDesign te gaan gebruiken. Dat gaan we voortaan dus anders doen.

Zeg je trouwens RGB? Waarom geen CMYK (meer)?

Hoop evengoed dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag…

Bijdrager
    Pharris

Oh ja, om op je vraag terug te komen: het kan van alles zijn, wij hebben het ook al een paar keer meegemaakt. Dat was ook één van de redenen om de eps-en lekker te laten voor wat ze zijn;)

En in RGB (Adobe RGB wel te verstaan) heb je een groter kleurbereik dan in CMYK. Wij hangen een kleurprofiel (ISOcoated, ISOnewspaper, noem maar op) aan het InDesign document, deze vertaalt vervolgens de RGB-waarden naar de optimale waarden voor het drukwerk en zo maken we hele mooie certified-pdf’jes..!

Bijdrager
    Xenophon
    ”Pharris”

Oh ja, om op je vraag terug te komen: het kan van alles zijn, wij hebben het ook al een paar keer meegemaakt. Dat was ook één van de redenen om de eps-en lekker te laten voor wat ze zijn;)

En in RGB (Adobe RGB wel te verstaan) heb je een groter kleurbereik dan in CMYK. Wij hangen een kleurprofiel (ISOcoated, ISOnewspaper, noem maar op) aan het InDesign document, deze vertaalt vervolgens de RGB-waarden naar de optimale waarden voor het drukwerk en zo maken we hele mooie certified-pdf’jes..!

Zo werk ik ook al een tijdje. Werkt Prima. Het handigste vind ik dat je tekstomloop via Alfakanalen kan sturen. En met maskers icm. ‘natte vinger’ snel ff wat vrij kunt maken. Een pad aanpassen kost toch veel meer tijd.

Alleen nadeel bij grote magazines dat het omzetten RGB – CMYK nogal wat CPU kracht kost. (Ook op een G5).

Bijdrager
    dennie

Ik zou zelf altijd in cmyk blijven werken.
    Als je iets in rgb maakt en je draait het uit dan kunnen de kleuren nogal afwijken.
    Maar goed ieder zijn keus natuurlijk

Bijdrager
    WOZ

Dennie werkt met QuarkXpress zeker?
    Want indesign kent de voorvertoon proefdruk modus. Prima cmyk voorvertoon.

Bijdrager
    Pharris

@ Dennie:
    Je weet toch wel dat rgb een veel groter kleurbereik heeft als cmyk? En met kleurprofielen en certified-pdf heb je echt geen problemen met kleurafwijkingen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt… En Quark Xpress :x

Bijdrager
    dennie
    ”WOZ”

Je heb helemaal gelijk WOZ in Indesign laat ie alles prima zien
    Maar volgens mij praten we hier over Photoshop en niet over Quark of Indesign
    En geloof me als je iets in Photoshop maakt in RGB ziet het er wel even anders uit dan in CMYK

En helaas kunnen we nog geen RGB drukken dus dag mooie felle kleuren

Bijdrager
    Xenophon
    ”dennie”
    ”WOZ”

Je heb helemaal gelijk WOZ in Indesign laat ie alles prima zien
    Maar volgens mij praten we hier over Photoshop en niet over Quark of Indesign
    En geloof me als je iets in Photoshop maakt in RGB ziet het er wel even anders uit dan in CMYK

En helaas kunnen we nog geen RGB drukken dus dag mooie felle kleuren

We praten hier over Photoshop-bestanden in Indesign geplaatst. En Photoshop heeft ook een perfecte voorvertoningsoptie.

Je hebt echt geen gelijk deze keer :P

Bijdrager
    dennie
    ”Pharris”

@ Dennie:
    Je weet toch wel dat rgb een veel groter kleurbereik heeft als cmyk? En met kleurprofielen en certified-pdf heb je echt geen problemen met kleurafwijkingen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt… En Quark Xpress :x

En dat bedoel ik dus maak maar iets RGB groen en ga dat maar eens drukken in CMYK dan krijg je nooit de groen die je wilt

Of je moet het in een pms kleur drukken maar daar hebben we het niet over

Bijdrager
    Pharris

In Photoshop: View -> Proof setup -> Custom…
    Kies het profiel waarmee je in InDesign gaat werken en je hebt (mits je je beeldscherm hebt gecalibreerd) wel degelijk de kleur groen te pakken die je straks in je drukwerk zal krijgen…

Bijdrager
    dennie
    ”Pharris”

In Photoshop: View -> Proof setup -> Custom…
    Kies het profiel waarmee je in InDesign gaat werken en je hebt (mits je je beeldscherm hebt gecalibreerd) wel degelijk de kleur groen te pakken die je straks in je drukwerk zal krijgen…

Julie hebben gelijk :oops: en ik maar in cmyk werken :sealed:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.