15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    buisenpost

indesign CS 6

Ik heb het volgende probleem.Ik heb in in Design een aantal documenten heb gemaakt (op basis van spreads) als ik die documenten dan converteer naar PDF dan krijg in onder het commando spreads de door mij gemaakte gemaakte pagina’s op 1 A-4 pagina, gebruik ik het commando exporteer per pagina, dan krijg ik losse pagina’s. In een oud programma kreeg ik wel bij exporteren keurig een totaalboek met losse pagina’s naast elkaar Wie kan mij verder helpen

Bijdrager
    Frank Visser

Vink je wel ‘spreads’ aan bij het exporteren?
    Staat gewoon onder ‘algemeen’ dus het venster dat gelijk opent als je wilt exporteren.

Dan krijg je gewoon (behalve je voor- en achterkant) in spreads.
    Of je moet die ook naast elkaar gezet hebben.

Bijdrager
    buisenpost

Ja, allereerst heb ik spreads aangevinkt, omdat ik dacht dat dat wel goed zou zijn. Als ik het boek dan exporteer naar PDF worden de doumenten niet met elkaar verbonden. De voor en achterpagina van elk document is volledig A-4 (staand) en de spread pagina’s worden naastelkaar op 1 liggende pagina afgebeeld. Bij afdrukken ook A-4. In de oude versie werd het PDF bestand goed afgebeeld d.w.z. alle pagina’s op formaat A-4, waarbij de spread werd afgebeeld met een kleine wit ruimte tussen de pagina’s waardoor ze ook individueel konden worden afgedrukt. Nu zitten ion de PDF de spreadpagina’s onlosmakelijk met elkaar verbonden.
    m.vr.gr.

Bijdrager
    MouseMighty

Wat is je document instelling? Voorbeeld: een boekje van 4 A-4 pagina is ingesteld als “4 pagina’s met aangevinkt: “pagina’s naast elkaar” of heb je dat niet en dus 4 losse pagina’s. Met welke oude versie vergelijk je dit want dit is echt al minstens sinds CS2 het geval?

Bijdrager
    buisenpost

Ik heb inderdaad de aangehinkt “pagina’s naast elkaar” en de vergelijking is met CS 2, Ik heb jaren gewerkt met windows XP met CS 2 tot volle tevredenheid. Maar kort geleden heb ik eenMac aangeschaft omdat XP niet meer wordt ondersteund. En werk dus nu op een iMac met CS 6

Bijdrager
    Dapperdan

Zit het niet in Acrobat? Iets van pagina weergave naast elkaar? Probleem heb ik ooit ook wel eens gehad, maar heb juiste tools hier niet bij de hand.

Bijdrager
    buisenpost

Zelfs de bestanden die op mijn oude computer goed worden weergegeven worden bij overzetten op de apple met CS 6 veranderd en verdwijnt de scheiding van de pagina’s

Bijdrager
    buisenpost

Ik ben er inmiddels een beetje achter.
    ik werk nu als volgt:
    Maak in indesign documenten van max. 30 pagina’s met de functie spreads.
    Voeg de gemaakte documenten samen in 1 boek en converteer het boek naar PDF echter nu met de functie pagina’s
    Vervolgens gebruik in Acrobat Reader onder Beeld bij pagina weergave
    – weergave over twee pagina’s
    – ruimte tussen pagina’s
    – voorblad weergeven
    En dat doe ik ook met mijn oude bestanden.
    Voor het afdrukken van de documenten gebruik ik ook de functie converteer naar PDF met functie pagina en dan ik de pagina’s dubbelzijdig afdrukken.
    Iedereen bedankt voor zijn inbreng

Bijdrager
    MouseMighty

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Grote documenten maak je, al jaren, via de boek-functie. Het afdrukken van een boek doe je dan ook via de menu optie: “Boekje afdrukken”. InDesign zet dan zelf je pagina’s op inslag. Gewoon ook het hele boek. Al jaren maak ik diverse jaarverslagen van 200+ pagina’s en zo worden die ook geĆ«xporteerd naar PDF. Vraag: waarom zou je ruimte tussen de spread pagina’s willen? Dat is in een geprint exemplaar ook niet.

Bijdrager
    buisenpost

Voor een juist begrip over mijn vraag even het volgende. Mijn boek heb ik gemaakt op spread A-4 pagina’s. Vervolgens trans[porteer ik die naar een PDF file om ze op A-4 papier af te drukken. Het gaat altijd maar om 1 exemplaar en wellicht ooit nog een exemplaar voor een van mijn kinderen. Met in- en omslagen heb ik verder niets van doen, want het boek wordt verder niet verspreid. Het ging niet om ruimte tussen de spreads, maar om ruimte tussen de pagina’s op de spreads op het scherm.Nogmaals bedankt voor de inbreng.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik begrijp het al, je begrijpt een x aantal specifieke termen niet:D
    “Op inslag” heeft niets met een omslag te maken. Het is niets meer/minder dan dat InDesign er automatisch voor zorgt dat je juiste pagina’s naast elkaar (en dubbelzijdig) geprint (PDF) worden zodat je een goed boek(je) heb.
    Waarom zou je nl je document eerst omslachtig naar PDF sturen om het toch te printen?. Even voor mijn beeld spread A4 pagina’s zijn dat dan 2 A4 pagina’s staand naast elkaar (en dus samen een A3 liggend)? Ik snap niet helemaal waarom je alsnog ruimte tussen je pagina’s wil hebben als je specifiek op “spreads” ontwerpt? Want een spread is gewoon twee pagina’s direct naast elkaar.

Bijdrager
    buisenpost

van De term “inslag” roept herinneringen op uit mijn verleden, bij drukwerk sprak men toen van ‘inslagverdeling”. Dat was de verdeling van de pagina’s over een groot drukvel, dat na het drukken op een bepaalde manier gevouwen werd zodat na het snijden van de randen een compleet boekje ontstond van bijv. 16 pagina’s.
    Ik kan het document natuurlijk ook vanuit InDesign printen, maar ik maak er liever eerst een PDF van, dat geeft een rustiger beeld op het scherm. Alle hulplijnen, stramien lijnen e.d. zijn dan verdwenen.
    De spread is inderdaad 2xA4 naast elkaar (samen A-3 liggend) echter (toen ik nog niet zo veel geĆ«xperimenteerd had) werd bij het maken van de PDF de twee staande pagina’s A-4 samengebracht tot 1 liggend A-4 (automatisch verkleind)
    Dat ik wat ruimte tussen de twee pagina’s wil hebben heeft te maken met een rustiger beeld op het scherm. Wellicht een persoonlijke voorkeur.
    2 pagina’s op 1 liggend A-3 of A-4 geeft mij niet de indruk van een boek. Zoals ik het nu op mijn scherm krijg 2 pagina’s A-4 naast elkaar met ongeveer 3mm. zwart er tussen geeft nogmaals voor mij meer de indruk van een boek.
    De reden waarom ik op spreads mijn boek heb gemaakt is de duidelijke zichtbare verbinding tussen de rechter en linker pagina. Op[ de rechter pagina staat bijna voor 95% tekst (mijn levensverhaal) en op de linkerpagina staan afbeeldingen van de documenten, foto’s e.d. die het verhaal ondersteunen.

Bijdrager
    MouseMighty
    buisenpost op 27 januari 2014

Ik kan het document natuurlijk ook vanuit InDesign printen, maar ik maak er liever eerst een PDF van, dat geeft een rustiger beeld op het scherm. Alle hulplijnen, stramien lijnen e.d. zijn dan verdwenen.

Tenzij je dat specifiek wil zal InDesign nooit je hulpijnen en stramien items printen (of exporteren naar PDF). Juist omdat je vanuit de spread gedachte werkt zijn 2 pagina’s naast elkaar een beter beeld maar dat is dan een persoonlijke invulling die jij eraan geeft. Ja dan zal je er extra moeite voor moeten doen om dat te bereiken. Hoe 2 staande A4 pagina’s automatisch verkleind worden tot 1 A4 is mij een raadsel.

Op inslag is niet de verdeling op een groter vel maar alleen maar de juiste pagina’s met elkaar combineren. Heeft in deze ook geen functie aangezien InDesign gewoon je document op volgorde exporteert naar PDF. Wordt alleen maar interessant als je er een geprint exemplaar van wil aangezien je dan met dubbelzijdig wil werken.

Bijdrager
    buisenpost

Als je van het document vanuit InDesign een PDF maakt en dan spread aanvinkt dan gebeurd dit. Daarom exporteer ik met de functie pagina. Als ik dan in Acrobat reader het programma open verander ik onder het kopje Beeld de pagina instelling naar 2 pagina’s naast elkaar – met voorblad

Bijdrager
    MouseMighty

Ik heb echt geen flauw idee hoe jij dat verkleinen van die spread voor elkaar krijgt. Ik heb even een test document gemaakt, simpel 4 pagina’s A4 staand (pagina’s naast elkaar). Bij export vanuit InDesign spread aangevinkt en dan zitten pagina 2 3n 3 mooi tegen elkaar aan op formaat A3 (liggend). De manier die jij gebruikt kan wel maar dan is het gewoon een voorkeursinstelling van je eigen Beeld weergave en dat zit dan niet (standaard) in het PDF bestand! Iemand anders die de PDF dan opent zal niet direct jouw voorkeur zien.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.