15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Patries

Indesign CC2019 Voetnoten omzetten naar eindnoten

Ik werk elke dag met boeken waarin noten staan, voetnoten, eindnoten, zijnoten etc. Nu heeft een klant allemaal losse pdfs aangeleverd met voetnoten, terwijl dit per artikel eindnoten moeten zijn. Ik dacht:

– importeer alles eerst in 1 Indesigndocument

– zet dan alle voetnoten om naar eindnoten

maar helaas! Het gaat toch niet zo makkelijk … Alle cursieven verdwijnen, weet iemand iets om dit te behouden? Of moet ik echt eerst in Word alles voorbereiden? Dat is niet echt mijn programma:-)

Bijdrager
    bartvdv

Vraag de Word-bestanden op ?

Bijdrager
    Patries

ja die heb ik! Maar wil liever niks in Word doen;) zijn 80 losse bestanden …

Dacht als ik alles in InDesign importeer kan ik het in 1x omzetten, nu moet ik dat 80 keer doen in het Wordbestand:-)

Heb ook eerst alle cursieven een kleur gemaakt, toen omgezet, maar ook de kleur verdwijnt dus kan ook niet terugzoeken naar die kleur en het terugzetten naar cursief. Leuke optie, maar werkt dus net niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Met de hand het document doorlopen en de voetnoten kopiëren om ze dan te plakken in eindnoten?

Bijdrager
    Patries

ik zoek natuurlijk wel een oplossing met zo min mogelijk “handwerk”.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Soms is dat (helaas) de makkelijkste manier, afgezien van een script schrijven — maar dat laatste is meestal veel meer gepuzzel en net zoveel werk als je het maar één keer nodig hebt.

Bijdrager
    Patries

klopt! ben ook al bezig met Word. Dit is helaas niet de enige keer dat ik het nodig heb, dus dat even kijken of iemand anders hier iets beters op weet.

Bijdrager
    bartvdv

Je schreef dat je PDF-bestanden had ontvangen …

Je kan in Word alle documenten selecteren en samenvoegen tot één document. En er is een optie in Word om alle voetnoten in één keer om te zetten naar eindnoten.

Bijdrager
    Patries

ja dat weet ik, maar dat lost het niet op, want ik moet het in Indesign per artikel inlezen, anders nummert InDesign de eindnoten door, het moet elk hoofdstuk opnieuw beginnen met nummeren. Met voetnoten werkt dit toch allemaal een stuk beter, maar helaas dat wil de klant in dit geval niet.

Kan het in InDesign dan wel in allemaal losse documenten opslaan en dan boekbestand gebruiken, daar twijfelde ik nog over, zijn allemaal kleine hoofdstukken. maar wel totaal 2054 noten:-)

Bijdrager
    bartvdv

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Het is toch geen moeite om 80 keer een document te openen in Word, de voetnoten aan te passen naar eindnoten, en te plaatsen in een InDesign document ?

Bijdrager
    Patries

nee hoor, dat is een keertje zeker geen probleem, als je het vaker moet doen zou het wel fijn zijn als het sneller en makkelijker kan. En dan kom ik op het punt, dit moet ik vaker doen en met dikkere boeken;)

Het is toch ook best wel een beetje raar dat de optie voetnoten omzetten naar eindnoten erin zit, maar dat alle cursieven dan verdwijnen?

Bijdrager
    bartvdv

Ah OK. En kan je de cursieven dan niet eerst via zoek-en-vervang omzetten naar een karakterstijl? Mogelijk valt de cursief weg omdat het geen echte cursief is maar een gecursiveerde versie van het basislettertype, dan is omzetten naar een echte cursief misschien ook wel een oplossing.

Bijdrager
    Patries

Beide cursieven geprobeerd. Heeft geen effect. En met en zonder alineastijlen voor de noten, helaas ook dat werkt niet

Bijdrager
    bartvdv

Je hebt gelijk, bij het omzetten in InDesign valt het cursief weg en krijg je ‘plain text’. Ik zie echter dat het geen echte functie is in InDesign maar een script, dus daar zit de fout. Dan maar omzetten van voetnoten naar eindnoten in Word zelf, daar blijft cursief wel behouden.

Maar dit script dat je zelf in de script-folder van InDesign moet plaatsen, lijkt wel goed te werken ?

http://indesignsecrets.com/downloads/Footnotes2Endnotes_v23.zip

Bijdrager
    Patries

ah dat ik daar niet aan gedacht heb. Heb dat inderdaad een keer voorbij zien komen. Blijft de koppeling in de noten dan ook behouden?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.