11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Lunarts

Indesign CC van Windows naar Mac

Na 12 jaar weer overgestapt op Mac, even weer wennen maar alles ok. Ik heb wel 1 probleem met Indesign CC op de Mac. Teksten van een lopend en dus gemigreerd project hebben nu ineens een kleurkader en in Windows niet. Dit zie ik na het openen van een project welke twee dagen geleden nog op Windows draaide en die had dat niet. Ook zijn links naar foto’s niet meer optimaal (er missen ineens 4 links) en de gebruikte fonts zijn weg, in dit geval Helvetica light.

Overigens ook na 12 jaar weer lid van de club. Vroeger werden wij nog Macfreaks genoemd (ik begon in 1995 met Mac) maar die geuzennaam is helaas weg. Leuk weer terug te zijn.

Sleutelbeheerder
    Night

Zonder direct een oplossing voor je probleem te hebben: Welkom terug 🙂

Bijdrager
    TheBigZ

Lunarts op 13 juli 2020 om 21:28
    Vroeger werden wij nog Macfreaks genoemd (ik begon in 1995 met Mac) maar die geuzennaam is helaas weg.

Niet helemaal….

https://www.macfreak.nl/

Bijdrager
    SvS

Welkom terug! Hopelijk krijg je geen heimwee meer;-)

Maar als het niet veel voorkomt, 4 missende links is zo opgelost mits alle plaatjes goed opgeslagen zijn natuurlijk. En font, wellicht moet je Helv. Light opnieuw installeren. Kopieren vanuit Windows? Tekstkaders zijn wel vreemd, misschien eens spieken onder ‘objectstijlen’? Dat daar per ongeluk een vinkje aanstaat bij kaderlijn of zo….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Lunarts op 13 juli 2020 om 21:28</p>
    Na 12 jaar weer overgestapt op Mac, even weer wennen maar alles ok. Ik heb wel 1 probleem met Indesign CC op de Mac. Teksten van een lopend en dus gemigreerd project hebben nu ineens een kleurkader en in Windows niet.

Dat is toch wel vreemd, dat zou toch niet zomaar horen te veranderen.

Dit zie ik na het openen van een project welke twee dagen geleden nog op Windows draaide en die had dat niet. Ook zijn links naar foto’s niet meer optimaal (er missen ineens 4 links) en

Dat is zo gefikst, maar zou het kunnen komen omdat de bestandsstructuur anders is en InDesign (soms?) absolute paden bijhoudt voor geplaatste bestanden? En die kunnen onder Windows anders zijn dan op een Mac.

de gebruikte fonts zijn weg, in dit geval Helvetica light.

Dat klinkt alsof je die niet geïnstalleerd hebt. Maar op de Mac zou standaard Helvetica Light (en Helvetica Neue Light) moeten staan. Misschien even kijken of hij er niet onder een andere naam in het lijstje staat, en zo ja, Find Fonts erbij pakken?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

“hebben nu ineens een kleurkader” – klinkt als een vervangen font, met een achtergrondkleur als waarschuwing?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Open Type fonts werken op Windows en Mac, maar Truetype moet je vervangen door een Mac font.

Plaatjes moeten altijd werken, desnoods opnieuw linken.

Bijdrager
    Lunarts

Dank voor alle kloppende reacties. Het ‘probleem’ is ook enkel met indesign die met de laatste twee updates ook op Windows wat problemen gaf met name in combinatie met OneDrive(1TB online opslag met een office account, blijf daar weg van). De hele migratie is verder probleemloos. Naast mijn Windows schijven werken zelfs oude Mac-schijven weer  (mijn laatste was Leopard als os). Wat een verschil. Ik ben toen over gestapt omdat mijn Macdinges (die 5 kilo wegende zilveren kast) toen een upgrade van Photoshop niet meer aan kon en een nieuwe was 8000 euro en Samsung had een laptop met bijna dezelfde configuratie voor 795 euro en toen was ik om. Nu een 13 inch MacBook Pro die mijn Yoga Lenovo 4k 1TB i7 in alles overtreft.

Bijdrager
    Septimus

Waarschijnlijk is het een font-probleem. Check in ID op de Mac via Type > Find/Replace Font of alle fonts geladen zijn.

Kun je het bestand in Windows verzamelen voor servicebureau; cq er een ‘package’ van maken? (Cmd-Alt-Shift-P)

Vink vervolgens bij het kiezen van de locatie aan dat gebruikte fonts verzameld moeten worden (Copy Fonts). ID maakt nu een map aan met de opmaak en een map Document Fonts. Bij het openen van het bestand op de Mac zal ID als eerste de fonts in deze map laden. Je kunt alsnog een waarschuwing krijgen dat fonts ontbreken maar dit kun je negeren.

Is de opmaak nu wel in orde?

MacOS kan overigen prima met OT en TT fonts werken (TT is zelfs mede door Apple ontwikkeld) maar deze zijn cross platform.

Wat wel een probleem kan zijn zijn Windows PostScript / Type 1 (.pfb) fonts. Als deze in de opmaak gebruikt zijn zul je een Mac equivalent moeten zoeken. FontExplorer (aanrader tov Mac Font Book) kan deze overigens wel inladen.

Mocht dit geen soelaas bieden dan kun je de opmaak in Windows als InDesign Markup (.idml) exporteren. De code van de opmaak wordt hierbij opgeschoond en kan ervoor zorgen dat eventuele fouten in het bestand worden hersteld. Het .idml bestand kun je vervolgens met ID op de Mac openen om te zien of de problemen zijn verholpen.

Bijdrager
    Lunarts

Beste Septimus,

Hartelijke dank voor je uitgebreide antwoord. De problemen zijn allemaal opgelost. Bij eerste opstart werd font (Helvetica nota bene) niet gevonden en na derde opstart was het gewoon geïnstalleerd. Ik merk wel dat Indesign in Mac beter gaat dan in Windows maar dat kan (kon) ook liggen aan de bemoeial OneDrive die zichzelf als bron nummer 1 benoemde ondanks mijn instelling dat de locale hd voor gaat.

Afijn, nogmaals bedankt.

Sleutelbeheerder
    Night

Het kan ook nog aan Adobe Cloud liggen; dat is nogal traag met het bijladen van fonts.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.