19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Brims

Indesign bied mij echt wat ik nodig heb.

Ik was een echte Quark gebruiker maar na een cursus Indesign bij: http://www.result.builders.nl/ ben ik helemaal om en wil niet anders meer.

Bijdrager
    Mmmarco

Opvallend vond ik vooral hoeveel je creativiteit toch beperkt werd door Xpress. De dingen die je doet/laat worden mede door het programma bepaald. Maar dat het verschil zo merkbaar zou zijn had ik nooit gedacht.

Bijdrager
    Brims

Ik ben ook erg gesteld op het optisch letterwit verdelen in het tekst menu. En het maken van de Postscript zuivere PDF bestanden.

Bijdrager
    Walkingfingers

ieder z’n meug. alles heeft voor- en nadelen, wat je gevoelsmatig het prettigst vind moet je doen tenzij anderen voor je bepalen.

Bijdrager
    drscsi
    ”Mmmarco”

Opvallend vond ik vooral hoeveel je creativiteit toch beperkt werd door Xpress. De dingen die je doet/laat worden mede door het programma bepaald. Maar dat het verschil zo merkbaar zou zijn had ik nooit gedacht.

De creativiteit wordt toch door de gebruiker bepaald en niet door zijn ‘gereedschap’ of heb ik het altijd verkeerd begrepen.
    Eerst bedenk je ‘het idee’ en dan ga je het gereedschap kiezen waar je dat mee kunt uitvoeren. Je wordt niet creatiever van de hoeveelheid functie’s en/of filters die in een programma zitten.

Bijdrager
    boesboes

Het is wel makkelijk als je het gereedschap in quark vind… dan moet je niet met geimporteerde tiffs werken die je eerst in photoshop maakt….
    welja,
    indesign heeft wel veel meer mogelijkheden.
    Alleen hoor je nog te vaak dat er wel een ps problemen kunnen zijn.
    Maar als de pdf eenvaal certified is, moet het wel lukken hé.

BoeSBoeS

Bijdrager
    Paul
    ”drscsi”
    ”Mmmarco”

De creativiteit wordt toch door de gebruiker bepaald en niet door zijn ‘gereedschap’ of heb ik het altijd verkeerd begrepen.
    Eerst bedenk je ‘het idee’ en dan ga je het gereedschap kiezen waar je dat mee kunt uitvoeren. Je wordt niet creatiever van de hoeveelheid functie’s en/of filters die in een programma zitten.

Je hebt het niet verkeerd begrepen maar deze benadering is naar mijn mening niet juist. Bepaalde dingen worden gemaakt in het leven ‘als men ermee bezig is’. Dat geld voor creativiteit, communicatie/gesprekken/brainstormen. Of iets er uitziet dat naar jouw mening creatief of kunst is, bepaal je als je het visueel ziet. Met het ‘visuele’ maak je iets en met je visueel vermogen kan je ter plekke iets creatiefs maken. Met of zonder tools.
    Ik heb geen idee waar de beredenering vandaan komt dat je de programma’s alleen gebruikt om een vooraf gepland ontwerp te maken. Je beperkt jezelf in de mogelijkheden die een programma je biedt. Zonde van je creatieve geest die door deze hulpmiddelen tot meer toe in staat is…..
    :wink:

Paul

Bijdrager
    drscsi

Om creatief te zijn is het niet belangrijk om te weten in welk pakket je het uit gaat werken (InDesign en Xpress of Illustrator of Photoshop).
    Ik ben het met je eens als je zegt ‘Door het programma door en door te kennen (in dit geval InDesign), krijg je meer of andere creatieve ideen’.
    Kortom, als je de techniek kent kun je er creatief mee zijn.

Bijdrager
    Paul

Zeker!
    We begrijpen elkaar volkomen! :D

Bijdrager
    Mmmarco
    ”drscsi”
    ”Mmmarco”

In theorie heb je gelijk, drscsi. Maar in de praktijk is Xpress te beperkt. Ik merk dat je (nog?) niet ECHT hebt gewerkt met ID2.
    Vergelijk het eens met het uithouwen van een marmer beeld met 1 klein gutsje. In theorie kan het. Hoewel het idee en de creativiteit door de mens wordt bedacht, kan hij of zij met maar met 1 klein gutsje minder mooi creëren. Je referentiekader wordt gedeeltelijk bepaald door de software. Daar kun je je maar beter bewust van zijn, denk ik.

Always use the right tool for the job…

Bijdrager
    drscsi

Mmmarco,

ik draai idd in ieder geval nog geen productie in InDesign.
    Ik ben wel onder de indruk van de mogelijkheden van InDesign.
    Al die creatieve mogelijkheden had ik al, maar dan in een combi van diverse programma’s. Dus creatiever word ik niet van InDesign….

Wel productiever! :D

Bijdrager
    Mmmarco
    ”drscsi”

Mmmarco,

ik draai idd in ieder geval nog geen productie in InDesign.
    Ik ben wel onder de indruk van de mogelijkheden van InDesign.
    Al die creatieve mogelijkheden had ik al, maar dan in een combi van diverse programma’s. Dus creatiever word ik niet van InDesign….

Wel productiever! :D

:D Nee creatiever zul je niet worden, maar misschien wel minder ‘beperkt’? :wink:

Bijdrager
    Paul

Vraagje: ben ik dan zo dom geweest om Xpress 6 te bestellen? (upgrade althans want 4.0 had ik).
    Niet kijkend naar de prijs – dat is voor mij ondergeschikt in m’n werk.Wel kijkend naar de mogelijkheden + de workflow met de grafische industrie.

Paul

Bijdrager
    Mmmarco

Vraagje: ben ik dan zo dom geweest om Xpress 6 te bestellen? (upgrade althans want 4.0 had ik).
    Niet kijkend naar de prijs – dat is voor mij ondergeschikt in m’n werk.Wel kijkend naar de mogelijkheden + de workflow met de grafische industrie.

Ehm, misschien wel ja.
    Ik heb eigenlijk nog nooit een ‘.0’ versie van Xpress gezien die bugvrij was. (vanaf 3.0 4.0 en 5.0 waren er altijd problemen met de eerste versies).
    Komt nog bij dat het niet alleen een nieuwe versie is, maar ook een nieuw OS. En vreemd genoeg doet het Quark forum het ook ‘ineens’ niet meer. Dat kan toeval zijn, of wilde Quark geen slechte reacties op de site?

Misschien is het wel een heel goed programma hoor. Laat het ons dan even weten, okee? Ik hoor het ook graag als het NIET goed is. Als je maar niet hoeft te betalen voor een 6.1 versie met bugfixes. Daar ben ik een beetje benauwd voor…:|

Bijdrager
    drscsi

Ik blijf op 2 paarden gokken.
    Én Xpress, én InDesign.

Bijdrager
    Paul
    ”Mmmarco”

Ehm, misschien wel ja.
    Ik heb eigenlijk nog nooit een ‘.0’ versie van Xpress gezien die bugvrij was. (vanaf 3.0 4.0 en 5.0 waren er altijd problemen met de eerste versies).
    Komt nog bij dat het niet alleen een nieuwe versie is, maar ook een nieuw OS. En vreemd genoeg doet het Quark forum het ook ‘ineens’ niet meer. Dat kan toeval zijn, of wilde Quark geen slechte reacties op de site?

Misschien is het wel een heel goed programma hoor. Laat het ons dan even weten, okee? Ik hoor het ook graag als het NIET goed is. Als je maar niet hoeft te betalen voor een 6.1 versie met bugfixes. Daar ben ik een beetje benauwd voor…:|

Laten we eerlijk zijn: Indesgn 1, 1.5 waren ook ‘niet alles’ en updates zijn er ook geweest….. :)
    Upgrades van Xpress 4.0 naar 4.11 zijn gratis geweest – daar maak ik me geen zorgen over. Betalen moesten we alleen bij updates: van 3 naar 4, van 4 naar 5 en nu van 5 naar 6. Zo werkt Adobe toch ook?

Bijdrager
    Mmmarco

Laten we eerlijk zijn: Indesgn 1, 1.5 waren ook ‘niet alles’ en updates zijn er ook geweest….. :)
    Upgrades van Xpress 4.0 naar 4.11 zijn gratis geweest – daar maak ik me geen zorgen over. Betalen moesten we alleen bij updates: van 3 naar 4, van 4 naar 5 en nu van 5 naar 6. Zo werkt Adobe toch ook?

:D Nee, maar beter dan Xpress 1 of 2 :lol: Je kon ook stellen dat het product eigenlijk niet af was. Want niet goed getest.

Bijdrager
    Paul

Ja hallo… we praten nu over de 80-er jaren, ofzo? De tijd van het roemruchte Pagemaker….. die was toen ‘de baas’?
    Ff niet vergelijken hoor – laten we blijven in onze ‘moderne’ tijden….. :wink:

Bijdrager
    Mmmarco

:) Ja wordt ook beetje off topic.

Anyways, ik denk dat iedereen het erover eens kan zijn dat ID de focus legt op creatief en xpress is vooral productief…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.