21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

InDesign alternatief

Vraag namens de buurman, welk *alternatief is er voor InDesign?

Dit programma zou het fileformat van InDesign moeten kunnen ondersteunen of is dat teveel gevraagd?

Die wens is er omdat printers en andere partijen hem dit format vragen om de bestanden te kunnen verwerken.

Zou PDF geen alternatief kunnen zijn?

* vanwege de prijs.

Bijdrager
    Blieper

Wellicht heb je hier iets aan:

Zover ik weet is QuarkXpress een optie en rond aankomende juni komt dus het ‘Goedkopere’ Affinity Publisher er aan, als die slim zijn dan zorgen ze ervoor dat er InDesign bestanden kunnen worden geopend.:-)

Bijdrager
    Blieper

Bovendien kun je toch vanuit InDesign pdf bestanden exporteren. Of is Adobe niet meer actief aanwezig…?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@blieper,

Weet jij hoe de grafische wereld omgaat met PDF bestanden?

Bijvoorbeeld voor fotoalbum’s.

Bijdrager
    Blieper

De grafische wereld draait eigenlijk totaal op pdf bestanden (Hoogwaardige resolutie). Is zover het aan de normen voldoet het perfecte bestand om mee te werken. Uiteraard kan het soms beter zijn om de open bestanden te hebben, maar dan vraag je om problemen…

verder is PDF een uitstekend formaat om mee te werken.

Bijdrager
    Blieper

Fotoalbums kun je het beste gewoon online maken en dan dus al je JPEG bestanden (e.d.) uploaden, dat doen de meesten.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@blieper,

Ik had van de buurman begrepen dat men hem vroeg om InDesign bestanden, vandaar mijn vraag.

Ik zag dat een InDesign pakket 25 euro per maand kost.

Bijdrager
    Blieper

Je bent nooit verplicht om je InDesign bestanden af te geven. Dat staat zelfs in de Voorwaarden van de Grafische Industrie.

Als je die afgeeft, vergeef je je brood denk ik, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Als de klant betaald is het een andere zaak.

Let er wel op als je de InDesign bestanden aan levert, dat je dan wel de optie ‘Pakket’ kiest in het menu “Bestand”, zodat alles meegeleverd wordt, dat in het InDesign bestand nodig is om goed te kunnen verwerken cq printen of drukken.

Bijdrager
    Dédé

Zoals Blieper reeds aangaf, komt Affinity met Publisher. Is nu reeds als beta te downloaden.
    Klik hier voor een zeer interessante video omtrent Affinity Publisher van Elaine Giles. Zij heeft een YT-kanaal waar ze ook Affinity Photo en Designer, respectievelijk Adobe Photoshop en Illustrator voorstelt.

Bijdrager
    KarelWillem

Blieper op 20 maart 2019 om 15:20
    Wellicht heb je hier iets aan:

…komt dus het ‘Goedkopere’ Affinity Publisher er aan, als die slim zijn dan zorgen ze ervoor dat er InDesign bestanden kunnen worden geopend.

Ja, dat zou fijn zijn. Alleen gaat dat nooit gebeuren.

Bijdrager
    Blieper

Nou nou, Je kunt in Quark ook InDesign openen hoor, dus dat denk ik dus wel dat het er aan komt…., natuurlijk niet de laatste versies, maar gaat echt wel komen;-)

Moderator
    Night

Ik vrees het niet, @blieper. Ook Quark maakt hiervoor gebruik van 3rd party plugins om dit te bewerkstelligen. Het kan wel IDML files openen, maar dat is eigenlijk niets anders als een uitgebreidere XML.

Bijdrager
    pruus

Heb jij Affinity Publisher al eens bekeken? Is nu in beta. En het gaat om output, pdf, want als een opdrachtgever het orginele bestand wil, wat schiet in er dan mee op? Goedkoper aanpassen laten door een ander om kosten te besparen? Dus probeer de beta eens.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 20 maart 2019 om 16:32</p>
    @blieper,

Ik had van de buurman begrepen dat men hem vroeg om InDesign bestanden, vandaar mijn vraag.

Ik zag dat een InDesign pakket 25 euro per maand kost.

Zoveel is dat toch niet?

Bijdrager
    KarelWillem

Blieper op 20 maart 2019 om 18:18
    Nou nou, Je kunt in Quark ook InDesign openen hoor…

Met een dure plugin ja.

ID2Q van Markzware, voor € 199,-

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>KarelWillem op 20 maart 2019 om 20:12</p>

Met een dure plugin ja.

Site spreekt toch echt van directe INDL import! Met NEW badge!

http://www.quark.com/Products/QuarkXPress/

En er is een schappelijke non-profit prijs van 175€

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt gelijk. Ik heb al jaren niet meer naar QuarkXpress omgekeken, dus liep een beetje achter met informatie.

En zonder abonnement is het zeker beter betaalbaar.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>computer space op 21 maart 2019 om 07:18</p>

<p class=”cite”>KarelWillem op 20 maart 2019 om 20:12</p>

Met een dure plugin ja.

Site spreekt toch echt van directe INDL import! Met NEW badge!

http://www.quark.com/Products/QuarkXPress/

En er is een schappelijke non-profit prijs van 175€

Dit verdien je na paar maanden terug zodra je CC abonnement hebt opgezegd (ik doel niet op de buurman van Joop, maar op de grafische vormgevers die straks van Adobe CC-abonnement af willen)

@joopjoopjoop , Ik stuur trouwens altijd alleen PDF naar drukkers.
    Zorg er dan alleen wel voor dat de fonts ingesloten zitten en de PDF CMYK is en geen RGB webbased.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Affinity Publisher kan PDF’s openen en bewerken! Dat kan Illustrator overigens ook.

Publisher kan geen Indesign-bestanden openen, maar je kan wel gewoon een hele pagina kopiëren van Indesign naar Affinity.

Dus opties genoeg.

IDML importeren zou helemaal fijn zijn, dat kan ook nog niet.

zie ook http://rocweb.nl/blog/affinity-publisher-tips/

Bijdrager
    artyr

Misschien ook leuk om eens echt resultaat van Affinity Publisher te zien.

https://forum.affinity.serif.com/index.php?/topic/81855-not-my-first-book-but-the-first-produced-with-affinity-publisher/

Bijdrager
    Roosje

Artyr,

Hartelijk voor de tip. Heb het filmpje gezien. Gelukkig zijn er optimisten die erin geloven en er professioneel meewerken. Hoop dat Publisher wordt omarmt in de grafische wereld.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.