15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    appeltje-e

InDesign: alineastijlen kopiëren met een muisklik?

In XPress kan je in een alinea zonder typogram gaan staan en dan met Alt-Shift-muisklik in een alinea mét typogram die kenmerken kopiëren.

Kan dat in InDesign ook met alineastijlen wanneer je je Teksttool hebt geselecteerd? Ik hoop het… Het Pipetje kan tekstkenmerken opnemen, maar dan moet ik dus telkens switchen tussen Teksttool en Pipetje.

Bijdrager
    walterb

Je kan het pipetje ook slepen en een selectie kopiëren, nog makkelijker is alinea en tekst-stijlen te maken, kijk eens bij indesign help, er zijn waarschijnlijk ook allemaal toetscombinaties om kenmerken te kopieren.

Bijdrager
    Macteach

De Alt-Shift klik bestaat helaas niet in inDesign (overigens zijn maar weinig mensen van deze mogelijkheid op de hoogte in QXPress!). Gebruik, inderdaad, de pipet (dubbelklik voor de instellingen)

Bijdrager
    was frans

ik was een tijd terug op zoek naar hetzelfde (bestaat een topic van), heb het tot heden nog niet kunnen vinden. De optie zoals hierboven werkt trouwens wel goed….. even wennen maar biedt meer mogelijkheden dan quark.

Probeer maar eens een tekst te selecteren en dan de pipet, klik vervolgens met de pipet op de teksteigenschappen die je wilt overnemen, vervolgens zie je het pipetje veranderen (komt een tekstcursor bij) nu kun je alle volgende tekst die je wilt ‘omkleuren’ gewoon aanklikken of delen van tekst selecteren door te slepen. Als je nu verder wilt met andere tekstspecificaties overnemen kun je met de alt andere specificaties selecteren en daarna weer verder gaan met slepen……

al met al een super functie, moest in het begin wennen, maar ben nu erg blij met die functie en mis die alt klik niet meer van quark.

sccs, bij vragen gewoon even bellen:P

Bijdrager
    was frans
    ”Macteach”

(overigens zijn maar weinig mensen van deze mogelijkheid op de hoogte in QXPress!).

klopt als een bus!

Bijdrager
    Deskman

Wat geheim is moet geheim blijven moeten ze bij Quark gedacht hebben. Zelden een ontoegankelijker helpfunctie gezien. Is dat in 6 inmiddels verbeterd??

Bijdrager
    was frans
    ”walterb”

Je kan het pipetje ook slepen en een selectie kopiëren, nog makkelijker is alinea en tekst-stijlen te maken, kijk eens bij indesign help, er zijn waarschijnlijk ook allemaal toetscombinaties om kenmerken te kopieren.

hij heeft hhet juist over het overnemen van typogrammen naar tekst zonder typogrammen, er wordt dus wel met typogrammen gewerkt…. ;)

Bijdrager
    was frans
    ”Deskman”

Wat geheim is moet geheim blijven moeten ze bij Quark gedacht hebben. Zelden een ontoegankelijker helpfunctie gezien. Is dat in 6 inmiddels verbeterd??

nee nog steeds niet anders vind ik, functies zoals in dit onderwerp omschreven en andere zoals overhangend inspringen zijn nog steeds niet terug te vinden in de help. Je moet het dus nog steeds van ‘slimmere collega’s’ hebben:D

Bijdrager
    F_Vervoort

Onzin, die tips en tricks staan in de handleiding. Al vanaf versie 3.32

Het grote probleem is, dat je die boeken niet meer krijgt, en ALS je ze krijgt, niemand ze leest!

greetz

Bijdrager
    was frans

dan ben ik wel benieuwd naar een mooi screenshotje van bovengenoemde ‘alt klik’ functie

Bijdrager
    F_Vervoort

Uitleg over de bovengenoemde functie vind je in de randtekst op pagina 12.18 van het dikke XPress handboek versie 4.0 onder “Applying Paragraph Attributes” (eerdere versieboeken heb ik niet meer)

greetzz

Bijdrager
    hopsa

Kijk hier heb ik wat aan!
    ik zat er al naar te zoeken, werkt de alt-shift-muisklik ook in Q6?

nee, ik heb geen handleiding, en ik heb het appie Q6 ook niet, maar dat komt wel!!

Bijdrager
    was frans

ja hoor, werkt gewoon ook in quark 6 & 6.5

”F_Vervoort”

Uitleg over de bovengenoemde functie vind je in de randtekst op pagina 12.18 van het dikke XPress handboek versie 4.0 onder “Applying Paragraph Attributes”

ik heb het gezien! Nooit geweten, staat zelfs nog bij het stukje tips…..

Bijdrager
    hopsa

En nu we het toch over shortcuts hebben
    wat is appeltje min in Indesign, (om woorden af te breken of naar de volgende regel te verhuizen) bij ongewenste afbrekingen?

Bijdrager
    was frans

altijd met appel shift doen….

dit is een zachtafbreekteken, verdwijnt weer wanneer je tekst anders wordt geplaatst en afbreken op die plek niet meer nodig is. Of als je je kader breder maakt… zelfde verhaal.

dit kun je ook doen voor een woord als je juist wilt dat je woord niet afbreekt.

Verder zet ik als ik links- of rechtslijnende tekst heb altijd afbreken uit. Als de tekst er eenmaal instaat loop ik die nog een keer na en daar waar ik vind dat er echt moet worden afgebroken zet ik zelf afbreektekens neer (altijd met appel shift -) zo krijg je zo min mogelijk afbrekingen in een tekst.

Verder is de combi alt appel x ook een must als je teksten zet, die zorgt ervoor dat woorden, getallen etc. bij elkaar blijven… (vaste spatie) bijvoorbeeld tussen ‘2 jaar’ zo weet je altijd zeker dat die op 1 regel blijven staan. en niet per ongeluk 2 op het einde van een regel en jaar op de volgende regel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.