8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    wendee

Indesign alineanummering

Goedendag

Een vraagje, ik wil een boek opmaken, per hoofdstuk een eigen bestand en deze in een ‘book’ plaatsen.
    Nu weet ik dat je ook hoofdstukken automatisch kan nummeren en alinea’s. Alleen krijg ik het niet echt voor elkaar zoals het zou moeten.

Of dat ligt aan de lijst die ik evt moet aan maken (rechtermuisknop op alineastijl –> Opsommingtekens en nummering), ofh et niveau die je kan instellen, of hetgeen je bij ‘Nummer’ moet invoeren…ik kom er niet uit.

Wat ik zou willen.

Bestand 1
    Alineastijl: Kop 1 (ziet er zo uit: 1. introductie)
    Alineastijl: Kop 1.1 (ziet er zo uit: 1.1 Hoe te werk)
    Alineastijl: Kop 1.2 (ziet er zo uit: 1.2 En verder)
    Alineastijl: Kop 1.1.1 (ziet er zo uit: 1.2.1 Wat te doen bij verandering)

Bestand 2
    Alineastijl: Kop 1 (ziet er zo uit: 2. De fiets)
    Alineastijl: Kop 1.1 (ziet er zo uit: 2.1 Waar aan te denken)
    Alineastijl: Kop 1.2 (ziet er zo uit: 2.2 En door)
    Alineastijl: Kop 1.1.1 (ziet er zo uit: 2.2.1 Wat te doen bij verandering)

Dus de alineastijlen hebben in elk document dezelfde naam en dezelfde instelling (zou ook zo zijn als ik het boek als 1 doorlopend document zou maken)

Is dit mogelijk? En zoja, hoe dan.
    Het leek mij wel mogelijk maa rik kom er niet uit.

In Word is dit uiteraard mogelijk, en ik heb een tijd met Framemaker gewerkt waar dit ook perfect kon (daar zat een beetje code in zodat je ook reset stijlen kon gebruiken.

Maargoed, ik werk voornamelijk in Indesign, en de optie lijkt er te zijn, alleen nog juist gebruiken.
    Iemand een idee?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt het hoofdstuknummer invoegen in de alineanummering door ^H te typen, of via het menu:

Verder moet je zorgen dat je bij elke alineastijl de nummering juist instelt, door zowel aan het niveau als nummer te prutsen. Voor je hoofdstuktitel is het eenvoudig: zet hem op niveau 1 en typ in het nummerveld het volgende:

^H.

De grootste kop (dus het eerste niveau na de hoofdstuktitel) zet je ook op niveau 1, maar kies je als modus dat de nummering begint bij 1, en dan geef je bij de grootste kop als nummer het volgende op:

^H.^#.

(Als je de nummering niet zou herstarten, dat begint de kop waarschijnlijk bij 1.2 in plaats van bij 1.1 omdat de hoofdstuktitel nummer 1 is.)

Bij het volgende niveau kop moet je zorgen dat je het niveau eentje hoger zet dan van de „grotere” kop erboven en maak je van het nummer:

^H.^1.^#.

Bij het derde niveau wordt het:

^H.^1.^2.^#.

Enzovoort.

Bijdrager
    Blieper

Je kunt het gewoon automatisch doen door in je Boek Hoofdstuk en Alineanummers bij te werken aan te geven rechtsboven in het triangeltje:

Bijdrager
    wendee

Dank voor je uitleg Jakko

Ik ben er denk ik bijna, maar nog niet helemaal.
    Zie de beeldjes. Even voor de verduidelijking, ik heb dus 3 koppen, 1 grote, 1 iets kleiner en 1 nog iets kleiner. De hoofdstukken gaan goed, de eerste van de 2.1 ook, maar die daarna niet meer.

/uploads/community/c6b84d76fc80640b0b0335477ea97b267449f91e_82798.png

Bijdrager
    wendee

Sorry, was te snel met verzenden.

instelling kop 1

Instelling kop 2 (naam is 1.1)

Instelling kop 3 (naam is 1.1.1)

Bijdrager
    Blieper

Je moet ook wel zorgen dat je bij elk niveau hoger in je alineastijl je niveau ook een getal hoger zet. Dan dien je bij nummer rechts in de triangel elk niveaunummer toe te voegen met een punt, dan is het exact zoals jij wilt

Bijdrager
    Blieper

Boek 1 is het hoofdboek voor de synchronisatie van de Alineastijlen. Als je hier zinnen toevoegt dan nummers alles automatisch door.
    Boek 2 is het vervolg en als je in boek 1 correcties hebt gedaan dan dien je in boek 2 de nummering te herschikken met het in m’n eerste post opgeven InDesign opdracht. Dan krijg je deze documenten…

Stuur anders een privé bericht dan mail ik je het InDesign doc als pakket;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    wendee op 08 juni 2016

De hoofdstukken gaan goed, de eerste van de 2.1 ook, maar die daarna niet meer.

Zo te zien is dat omdat je zowel de hoofdstuktitel als de eerste kop op niveau 1 hebt staan. Ik realiseer me nu dat ik in m’n eerdere bericht nodeloos ingewikkeld bezig was. Als je de eerste kop op niveau 2 zet, aangeeft dat hij altijd door moet nummeren, de volgend-kleinere kop op niveau 3, enz. en dan „nummer” voor die laatste aanpast naar „^H.^2.^#” (dus zonder „^1” ertussen — want dat is de hoofdstukkop) dan denk ik dat het opgelost is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.