20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    verhoevenw

InDesign 300 DPI

Bij het exporteren van een PDF opgemaakt met InDesign CS5.1 krijg ik van de drukker steeds te horen dat er afbeeldingen met een te kleine resolutie bij zijn (minder dan 300 DPI).

Bij controle in Photoshop blijkt echter dat de oorspronkelijke afbeeldingen wel 300 DPI hebben (zie onderstaande afbeelding. Ook bij controle met Preflight zie ik dat die afbeeldingen veel kleiner zijn… Kan er mij iemand zeggen wat ik verkeerd doe? In elk geval bedankt voor jullie hulp!

/uploads/community/662666509a0ad9980e80a201274476d27de0c882_32435.png

Moderator
    Night

Heb je ze soms vergroot geplaatst? Als een bestand op 200% wordt gebruikt is de resolutie nog maar de helft…

Bijdrager
    verhoevenw

De afbeelding sleep ik gewoon in het bestand. Natuurlijk is het dan te groot en door de hoeken op gepaste afmetingen te trekken, krijg ik de juiste grootte.

Alvast bedankt Night voor je snelle reactie en je hulp!

Bijdrager
    TheBigZ

300×244 pixels? Is dat niet een beetje weinig voor een afbeelding? Voldoende voor een avatar op OMT of een hoesje in iTunes, maar als het in drukwerk gebruikt moet worden…

Bijdrager
    verhoevenw

Hierboven gaat om een sociale media-logo met een diameter van 0,5 cm op het drukwerk. De grotere foto’s worden zonder problemen in de juiste resolutie herkend, vandaar dat ik er niet meer aan uit geraak ;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Voor een 300 dpi afbeelding die op 2,54 x 2,07 cm (of kleiner) wordt gebruikt is dat precies het aantal pixels wat het moet hebben.

Bijdrager
    verhoevenw

Ik zit hier nog verder wat te experimenteren : wanneer ik zo’n afbeelding/logo vergroot (normaal = 4 mm maar nu naar 2 cm), markeert prelight die dan wel als 300 DPI…

Bijdrager
    computer space

Logo’ kun je beter ook als vector EPS plaatsen. Kijk eens op brandsoftheworld.com

Bijdrager
    verhoevenw

@ computer space : bedankt voor de tip!

Heb ik zojuist geprobeerd en prelight dedecteert nog steeds geen 300 DPI. Echt om gek van te worden:?

Bijdrager
    Whamp

Kun je in de preflight ook zien om welke afbeeldingen het gaat. Soms geeft preflight schaduwen aan met een te lage dpi maar dit zie je niet meer terug in de druk.

Bijdrager
    Tomac5

Welke export instellingen gebruik je om de PDF te maken?
    Kijk een bij uitvoer. Daar zou de resolutie op 300 dpi moeten staan

Bijdrager
    verhoevenw

Bij uitvoer zie ik :

Bijdrager
    verhoevenw

Hier de instellingen bij compressie :

Bijdrager
    Carlo

Als je de ppi van je geplaatst beeld wil nakijken in InDesign en rekening houdend met de eventuele schaking gebruke je het Koppelingen paneel.

Selecteer de afbeelding in het koppeling paneel en in het onderste gedeelte van di paneel zie je ergens tussen allerlei info ook wat ingo over de ppi.

Actual PPI wil zeggen de ppi zoals die ingesteld werden in Photoshop
    Effective PPI is de resolutie van het beeld dat je bekomt na eventuele schaling.

Onderaan (eventueel wat scrollen of paneel verelngen toont ook je schaalfactor.

Bijdrager
    verhoevenw

@ Carlo bedankt voor je hulp, nu heb ik er een beter beeld van!

Wellicht zit mijn fout bij het ‘schalen’, staat hier op 47,7%, hoe krijg ik 100%?

Bijdrager
    Carlo

Verkleinen speelt geen rol, want inde pdf-preset (afdrukken met hoge kwaliteit) die je gebruikt zie je dat alles boven de 450 ppi wordt verwijderd en je 300 ppi overhoudt. Geen probleem voor je drukker qua ppi want het geselecteerde beeld heeft in InDesign 628 ppi.

Een ander gegeven is natuurlijk je kleur.

In de koppelingsinfo zie je dat het beeld in RGB staat. De pdf preset die je gebruikt laat kleuren ongemoeid dat zie je in de uitvoer opties.

RGB is niet bruikbaar bij drukwerk.
    Ofwel zet je het beeld in Photoshop om naar CMYK en gebruik je deze preset, ofwel verander je bij het gedeelte uitvoer in de pdf-preset.

Converteer kleur naar doel behoud nummers
    en bij het doel kies je voor Coated Fogra 39

Op deze manier worden alle RGB’s in je InDesign document omgezet naar CMYK

Bijdrager
    verhoevenw

Weer eens bedankt Carlo voor je deskundige en (voor een leek) zeer deskundige uitleg!!!

Ondertussen heb ik het gedeelte ‘uitvoer’ in de PDF-preset veranderd. Vreemd want de Preflight-controle vindt/ziet nog altijd die 300DPI niet.

De beelden zal ik nog eens in CMYK omzetten en zo in het document importeren.

Of zouden jullie dit ev. zo laten (gaat om kleine logo’s) wat in het drukwerk wellicht niet zal opvallen.

Bijdrager
    Carlo

Misschien is het wel een ander beeld dat niet op 300 ppi staat.

Als je dubbelklikt op het preflight deel dan opent zich het preflight panel.

Voor alle fouten die je maakt zie je dan een soort fout staan en daarvoor een naar rechts wijzend driehoekje.

Klik je op dat driehoekje dan klapt dit open en zie je fout, met weer zo’n driehoekje.

Opnieuw klikken en dan zie je de details en aan de rechtse kant de pagina waar de fout op staat, dit is een hyperlink.

je kan daar dus op klikken en dan ga je meteen naar de foto of andere fout in je dokument.

Dan weer terug naar het koppelingen paneel om te zien waar de fout zit.

Bijdrager
    verhoevenw

Dag Carlo, weer eens bedankt voor je hulp en je deskundige uitleg!

De bovenstaande handelingen i.v.m. preflight heb ik uitgevoerd en bij ‘beeld’ ben ik geen enkele fout tegengekomen, alles staat ook piekfijn als CMYK gemarkeerd.

Dankzij jullie ben ik nu gerustgesteld en ga het er op wagen om de PDF zo naar de drukker (onlineprinter.de) op te sturen.

Iedereen van harte bedankt voor alle hulp/suggesties en ik wens jullie nog een fijn weekend!

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zou zeggen, als je niet weet waar je moet kijken, waar je mee bezig bent, ga dan alsjeblieft naar een echte (fysieke) drukker en overleg over je PDF/InDesign bestand. Ik lees dit topic echt met gekromde tenen. Het is ook net een echt vak he dat DTP ….
    :roll: http://www.onlineprinters.nl/Gegevenscontrole-Dataeisen.htm?websale8=diedruckerei.06-aa&tpl=$ws-cms/06_dd_datencheck.nl.html&type=allg_datencheck_hnavi_b

[sarcasme]Nou wat een gegevenscontrole![/sarcasme]

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.