15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    bosmac

Indesign: 2 pagina’s op elkaar ipv naast elkaar

Hoi,
    Is het mogelijk om in Indesign 2 pagina’s op elkaar ipv naast elkaar te plaatsen?
    Voor een opmaak van een kalender is het zo een stuk makkelijker werken…

>> (document instelling)
    Groet!

Bijdrager
    Roland53

Ik snap je vraag niet (helemaal). Als je een tijdschrift opmaakt doe je dat toch ook gewoon met pagina’s naast elkaar? En de rest is toch het probleem van de drukker en de binder?

Gast
    Anoniem

Ik werk met de engelstalige versie, daar zet ik bij “Document Setup” (pagina indeling?)
    de optie “Facing Pages” uit… voila!

Bijdrager
    Saskia_sas

bedoel dat je geen spreads wil?

zo ja, dan moet je bij het aanmaken van een nieuw document de optie: “pagina’s naast elkaar” uitzetten.

Bijdrager
    bosmac

nee, nee ik bedoel het volgende: (hier is enig verbeeldend vermogen voor nodig, haha)

voor de opmaak van een kalender die ‘natuurlijk ‘naar boven’ uitvouwt is deze ‘boven’ paginazijde ook bedrukt.
    Stel je voor onderaan staat januari met alle dagen en daarbnoven een mooi tropische waterval of Tatjana.
    Uitgeklapt hangt hij/zij dan in je toilet.
    als je dit wilt opmaken in indesign dan is het natuurlijk fijn als je dan de pagina’s boven en onder elkaar kunt zien.
    Allen later naar de drukker zal het toch weer per zijde moeten worden aangeleverd.
    Is dit iets duidelijker uitgelegd?

Bijdrager
    Emarc

nee, dat gaat niet. Je kan wel 2 dingen doen. De pagina op zijn zijkant opmaken en je beeldscherm op zijn zijkant zetten :P, of toch maar de pagina staand oblong opmaken.

Bijdrager
    bosmac

ik was al bang dat het hierop zou uit gaan draaien.
    Enig idee hoe ik dan het ‘klembord’ (of ja, hoe heet eigenlijk het grijs om je pagina heen?) kan aanpassen/verkleinen zodat de pagina’s dan optisch dichter bij elkaar kunnen komen?

Er is zo ontzettend veel ruimte om je ontwerp heen. Gek dat dat niet te veranderen valt..

Bijdrager
    appleholic

Helaas, pasteboard aanpassen kan alleen in Quark, even switchen:P

Maar, zonder dollen, je wil bijvoorbeeld een kalender, waarvan de pagina 30 x 30 cm is. Opengevouwen is dat dus 30 x 60 cm. Je maakt dan dus pagina’s aan van 30 x 60 cm.
    Laat de drukker het daarna maar uitzoeken. Ik ben zelf drukker en maak regelmatig kalenders, en geef klanten dan dus ook dit advies.

Mocht je drukker dit niet meer bergijpen, dan a) zoek een nieuwe, of b) sleutelen in Acrobat met je PDF.

Succes!

Bijdrager
    bosmac

jahahahahaaaaaa switchen. Nee dacht het niet., haha Werkte van 1994 tot de eerste indesign met quark en zal in dit leven geen muisklik aan Quak meer verspillen (god wat had ik een heeéékel aan dit programma).

Maar ala, dank je voor de reactie, ik was ook hier al bang voor. Het is jammer dat indesign dit niet flex kan regelen. Ik zal op oblong overgaan.
    Groet!

Bijdrager
    Ward

Je kunt ook 2 basispagina’s maken van de losse vellen en dan de verschillende calendaria met behulp van lagen verwerken. Dit geldt dan ook voor de beeldpagina’s. Je hebt dan maar 2 pagina’s nodig…

Heb je echter doorlopend beeld dan zou ik een dummy laten maken en kijken hoeveel beeld je verliest door de wire-o. In het vorige voorbeeld krijg je dan 1 pagina van bijvoorbeeld 30×60,6 cm, waar je dan weer in verschillende lagen je opmaak maakt.

Bijdrager
    bosmac

slim!
    dank je wel dat lagen idee vind ik wel erg slim.
    groet

Bijdrager
    Chriz

Dit lijkt me meer een kwestie van de drukker goed informeren of inderdaad een andere drukker zoeken. Het is niet voor niets niet in Indesign opgenomen.

Bijdrager
    bosmac

kijk,
    hè,…..

nu dacht ik dat we klaar waren met ‘mijn’ vraag maar dan weet Chriz weer iets -precies-verkeerds- te zeggen.
    Hoezo “Het is niet voor niets niet in Indesign opgenomen”?????

Alsof programma’s niet continue aan verbeteringen onderhevig zijn. En, nog veel erger!, heb je dan niet iemand op deze pagina horen noemen dat Quack (=¶ª*ºª§bah43£€?¶godbeterhet•%$*&) dit dus wèl kan.
    Begrijp me goed: Quak(=slecht/fout) kan iets dat inDesign(=god=goed=hemel) niet kan????
    ………………..?????…………………………..hè?……………….
    Nee mensen het lijkt me puur even een kwestie van tijd en dan kan indesign dit natuurlijk ook.
    Weet je wat, ik ga meteen maar even een leuke brief schrijven aan adobe..

..

tsss… ‘het is niet voor niets niet in Indesign opgenomen’ …

……..ai……

Bijdrager
    computer space

Ik zou gewoon de pagina’s boven elkaar op een extra groot vel opmaken (2x zo hoog dus). Met de drukker (of zelf) kun je prima in Acrobat de pagina’s in tweeen snijden zodat je voor en achterkant op elkaar kunt drukken. Wel even een marge tussen de twee opnemen voor de afloop van foto’s e.d.

Bijdrager
    Chriz
    ”bosmac”

kijk,
    hè,…..

nu dacht ik dat we klaar waren met ‘mijn’ vraag maar dan weet Chriz weer iets -precies-verkeerds- te zeggen.
    Hoezo “Het is niet voor niets niet in Indesign opgenomen”?????

Alsof programma’s niet continue aan verbeteringen onderhevig zijn. En, nog veel erger!, heb je dan niet iemand op deze pagina horen noemen dat Quack (=¶ª*ºª§bah43£€?¶godbeterhet•%$*&) dit dus wèl kan.
    Begrijp me goed: Quak(=slecht/fout) kan iets dat inDesign(=god=goed=hemel) niet kan????
    ………………..?????…………………………..hè?……………….
    Nee mensen het lijkt me puur even een kwestie van tijd en dan kan indesign dit natuurlijk ook.
    Weet je wat, ik ga meteen maar even een leuke brief schrijven aan adobe..

..

tsss… ‘het is niet voor niets niet in Indesign opgenomen’ …

……..ai……

En nou nog een keer in het Nederlands? Ik weet niet wat voor een vak jij uitoefent, maar het zal niets met drukwerk te maken hebben.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.