9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    generator

Indeling bestanden

Hey mensen,

Ik ben net geswitched naar osx met mijn nieuwe macbook pro. (Tis echt een geweldig ding, en ik blijf kwijlen met OSX:lol: ).

Ik vroeg me alleen een beetje af hoe jullie je bestanden (muziek, documenten, foto’s, films etc.) indelen. Ik heb nu alles in de map gezet met het huisje (sorry, gebruik pas net OSX dus heb er niet veel verstand van :? ). Ik vind het alleen een beetje irritant dat er allemaal mappen en bestanden tussenstaan die OSX er zelf neerzet. Zoals “Send Registration” en mappen voor applicaties zoals iTunes en iPhoto. Daarnaast vind ik het niks als iTunes en iPhoto mijn bestanden zelf gaan indelen (oa in verband met het synchronizeren met mijn mediacenter).

Dus daarom aan jullie de vraag: Hoe hebben jullie je bestanden ingedeeld/opgeslagen? En wat zijn de voor/nadelen daarvan?

Ik ben benieuwd… :)

Bijdrager
    Yaris

Die map met dat huisje heet thuismap (home folder). Maak een map aan met je eigen naam. Daar kun je dan naar hartelust submappen in aanmaken voor je bestanden. Dan staan al je persoonlijke bestanden bij elkaar.

Beheer van muziekbestanden en foto’s doe je best alleen in iTunes en iPhoto zelf, niet in de Finder. Als je daarmee in de Finder gaat rommelen is er kans dat je die bestanden niet meer kunt openen in de betreffende applicaties.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”generator”

Ik vroeg me alleen een beetje af hoe jullie je bestanden (muziek, documenten, foto’s, films etc.) indelen. Ik heb nu alles in de map gezet met het huisje (sorry, gebruik pas net OSX dus heb er niet veel verstand van :? ).

Zoals Yaris ook zegt is dat je thuismap — elke gebruiker op de computer heeft er eentje. Daarin kun je naar hartelust nieuwe mappen aanmaken en omnoemen, maar geef de thuismap zelf geen andere naam! Ook zou ik, als ik jou was, de standaardmappen (Muziek, Afbeeldingen, enz.) niet omnoemen — de namen hiervan worden namelijk automatisch weergegeven in de taal van het besturingsysteem, dus als je ze met de hand om gaat noemen kan dit ongewenste effekten geven.

Afgezien daarvan zou ik zeggen: gebruik de mappen die er staan, en maak daarnaast en daarin naar wens nieuwe mappen aan. Zelf zet ik b.v. m’n documenten in submappen in de map Documenten, en m’n muziek in submappen per artiest en album in de map Muziek (dus eigenlijk zoals iTunes dat voor mij doet). Maar ik heb in m’n thuismap ook een map scripts (met Unix- en Applescriptjes) en Unix (met links naar de Unix-mappen die de Finder voor je verborgen houdt — ik zou echter niet aanraden dat je dat ook doet als je er geen verstand van hebt :)).

Bijdrager
    Steff
    ”generator”

Ik vroeg me alleen een beetje af hoe jullie je bestanden (muziek, documenten, foto’s, films etc.) indelen.

Hmm opzich vrij simpel. Als je de Finder open hebt staan zie je links allemaal snelkoppelingen naar mappen zoals muziek en dergelijk. Muziek order ik niet dat word door iTunes gedaan. (hetzelfde voor iPhoto). Maar documenten en afbeeldingen kan je toch simpel orderen met submappen etc?

Moderator
    unSOUND

O God, daar gaan we weer…

Weer iemand die het zelf beter denkt te kunnen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij uit verveling zijn iTunes gaat herindelen en een topic start over waarom de helft van de muziek een uitroeptekentje heeft, en waarom zijn Mac vreemd doet na het veranderen van de naam van zijn thuismap…

Eén simpel advies: De makers van OS X hebben jaren nagedacht over die indeling, denk niet na 5 minuten dat je het beter kan, en laat het zo. Probeer het niet te bekijken met een Windows logica, maar leer het gewoon te gebruiken zoals het bedoeld is.

Bijdrager
    generator

Hey jongens, bedankt voor de reacties. De meeste van jullie reageren erg vriendelijk en behulpzaam, erg tof. :D
    En aan unSOUND: Sorry dat ik je aan het irriteren ben, ik heb alleen nog het probleem dat ik ook nog 2 PC’s heb waarop ik graag dezelfde bestandsindeling wil houden (ivm synchronizeren). Ik vind de indeling van iTunes erg handig, maar alleen binnen iTunes zelf. (Ik weet het: weer is windows de boosdoener. Maar ik heb op het moment geen geld voor een iMac meer, dus ik moet het maar nemen zoals het is)

Ik ben er niet zo wild van als ik van een applicatie afhankelijk ben op het gebied van ordening.

Mijn foto’s zijn in mappen geordend op gebeurtenis, en ik vind het persoonlijk niet echt handig dat iPhoto ze allemaal per jaar indeeld. Misschien dat dit anders kan, ik zal er zo weer even mee gaan spelen.

Mijn vraag ging trouwens meer over handige tips die ervaren gebruikers hebben voor het indelen van bestanden.

Nogmaals bedankt! Ik zal nu even verder gaan met trial & errorren, voor zover ik weet de beste manier op iets onder de knie te krijgen.

Bijdrager
    Obi

tjsa er is toch wat te zeggen over het zelf indelen en toewijzen van je media bestanden.

Het nadeel van de oplossing van Apple is dat alle media bestanden in de user map terecht komen. Alle iLife programma’s installeren al hun media bestanden (garageband=> soundbanks bv) in het user gedeelte. En dit kan flink veel schijfruimte opsnoepen. Hetzelfde geldt voor de iPhoto en iTunes bestanden.

Ondanks de voorkeur van Unsound zijn er genoeg gebruikers, zoals ondergetekende, die het een nuttige toepassing vinden om media en andere ‘onnodige’ bestanden gescheiden te houden van de user map.

Op de apple site zijn instructies te vinden om mbv itunes de library map van itunes te verplaatsen, verder zijn er freeware programma’s om iphoto met meerdere bibliotheken te laten werken. (versiontracker)

obi

Bijdrager
    joeri_op_mac

Maar nu andersom!
    Wij hebben sinds een week of 2 een iMac, en mijn vriendin en ik hebben elk een eigen gebruikersaccount.
    Maar we willen graag de Foto en Muziek database delen….

Het kan toch niet zo zijn dat als ik foto’s op de Mac zet, deze importeer met iPhoto, dat zij dat dan ook moet doen om diezelfde foto’s ook te kunnen zien in iPhoto..??

Maw. bestaan er ook Library Sharing tools for iPhoto en iTunes ??

Thanks!:?

Bijdrager
    Ken

Moet je aanduiden bij de Voorkeuren van het programma zelf, onder ‘Delen’. Zo kan je aanduiden wie wat kan zien/horen.

Als je firewall actief is, moet je ook nog ‘iPhoto Bonjour-deling’ aanklikken onder Delen bij Systeemvoorkeuren.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.